ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ آبان ۷, شنبه

فاجعه یورش به خوابگاه دانشجویی صدف اهواز؛ دانشجویان، امروز صدای دانشجویان اهواز باشند



ندای روشن / بار دیگر حرمت دانشگاه شکسته شد و نیروهای امنیتی و لباس شخصی در ادامه خشونت ها و سرکوب های روزهای گذشته، این بار به حریم امن خوابگاه دانشجویی یورش برده و حتی قوانین مصوب خودشان را در نیمه های شب نقض کرده و با اسلحه و شوکر و اسپری فلفل وارد خوابگاه شده و دانشجویان را با ضرب و شتم و ضربات شوکر از خوابگاه بیرون برده و ربودند و به روی دانشجویان اسلحه کشیدند و با به پرواز درآوردن پهباد کوادوکپتر بر فراز خوابگاه و تصویربرداری هوایی از خوابگاه سعی در به وحشت انداختن دانشجویان داشتند.

بیانیه جمعی از زندانیان اوین




ندای روشن / جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین با انتشار بیانیه ای رخدادهای شنبه ۲۳ مهر در زندان اوین را "سرکوب خونین زندانیان" عنوان کردند و خواهان "رسیدگی فوری به وضعیت زندانیان و پاسخگویی به خانواده هایشان" شدند.

هیچ تغییری در عملکرد وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه صورت نگرفته است

ندای روشن / از سران قوامی‌پرسم از آقایان رئیسی، اژه‌ای و قالیباف. اینکه همگی گفتند اعتراض از اغتشاش مسیرش جداست و نظام سیاسی آغوشش را برای تحمل و پذیرش هرگونه اعتراض و نقد و مخالفت باز کرده است، آیا این شامل نقد وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه هم می‌شود یا اینکه کارکنان این دو نهاد تحت عنوان "سربازان گمنام امام زمان" در حصن حصینِ مصونیت مطلق و اوج خط قرمز حکومت قرار دارند و کوچکترین نقد و اعتراضی به آنها جایز و قابل تحمل نیست؟

داستان‌های تخیلی حکومت درباره انفجارها و ترورهای واقعی



ندای روشن/ با وجود پذیرش مسوولیت حمله به حرم «شاه‌چراغ» در شیراز، هم‌چنان برخی انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی نشانه می‌گیرند. سابقه سناریونویسی نهادهای امنیتی و انتشار خبرهای متناقض از انفجارها و ترورها نیز باعث شده‌اند که پذیرش سخنان مقامات رسمی درباره دست‌اندرکاران این حملات سخت‌تر شود.

سیستان و بلوچستان در خشم؛ زاهدان، یک جمعه خونین دیگر



ندای روشن / شهر زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان روز جمعه ششم آبان شاهد تظاهرات اعتراضی نمازگزاران و حمله نیروهای امنیتی به آنان بود.

۵۳ کشته و زخمی در اعتراضات ۶ آبان زاهدان




ندای روشن / بر مبنای مشاهدات منابع داخل درمانگاه سرپایی مسجد مکی، تایید میکند که تعداد ۵۰ نفر در اعتراضات امروز ۶ آبان زاهدان زخمی شده اند.

چهل روزی که ایران را تکان داد





ندای روشن / 


چهل فریم از ایرانِ پس از ژینا


 چهل روز از قتل مهسا و بلکه نیکا به دست جمهوری اسلامی گذشت. قتلی که نه تنها ایران و ایرانی، بلکه جهان را تکان داد. در چهل روز گذشته، صدها و اعتراض در شهرهای کوچک و بزرگ ایران برگزار شد و اجتماع عظیم ایرانیان در کانادا و آلمان نیز تیتر یک اغلب روزنامه‌های دنیا شد. در این مدت، ایران و جهان، شاهد رویداد سیاسی‌-اجتماعی کم‌سابقه‌ای بود که نظیر آن، حتی در تحولات بزرگ «بهار عربی» دیده نشد. اما بیایید از خودمان بپرسیم، جمهوری اسلامی با ارتکاب این «جنایت تاریخی»، وارد کدام فاز و مقطع شد و دقیقا چه چیزی در ایران عوض شد یا دست کم در آستانه‌ی تغییر قرار گرفته است. 

۱۴۰۱ آبان ۶, جمعه

جان باختن ۸ تَن دیگر از شهروندان در جریان اعتراضات سراسری



ندای روشن / امروز جمعه ۶ آبان ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین با انتشار گزارشی از جان باختن دستکم ۸ تن از شهروندان معترض در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در ایران طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.

بازداشت ۱۲ شهروند در مناطق مختلف کشور و آزادی ۱ تَن با تودیع وثیقه




ندای روشن /  امروز جمعه ۶آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای تبریز، قصرشیرین، سنندج، دهگلان، تهران، کرمان، شیراز و تنکابن، دستکم ۱۲ تن از شهروندان را بازداشت کردند. همچنین، ماموستا ملاانور رستگار، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

۱۴۰۱ آبان ۵, پنجشنبه

بازداشت ۱۰ دانشجوی دیگر توسط نیروهای امنیتی و آزادی ۱ تَن با تودیع وثیقه




ندای روشن / امروز پنجشنبه ۵آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای شیراز، بوشهر، بابل،‌ تهران، دستکم ۱۰ تن از دانشجویان را بازداشت کردند. همچنین، یکی از دانشجویان بازداشت شده با تودیع وثیقه آزاد شد.‌

بازداشت ۱۷ تَن از شهروندان و آزادی ۱ تَن دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن /– امروز پنجشنبه ۵آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در دره شهر استان ایلام، شهرستان بهبهان، تهران، قصرشیرین، کامیاران، پاوه، بوکان و رشت، دستکم ۱۷ تن از شهروندان از جمله ۵ دانش آموز و ۱ دانشجو را بازداشت کردند.‌ همچنین، یکی از شهروندان بازداشت شده در تبریز با تودیع وثیقه آزاد شد.

۱۴۰۱ آبان ۴, چهارشنبه

علیه «جبر جغرافیایی»




ندای روشن / 

دستاوردهای تجمع صدهزارنفری برلین برای ایران
محمدرضا سرداری: «ناراحتید از ایران بروید» این جمله کوتاه همواره می‌تواند به راز سقوط حکومت‌هایی تبدیل شود که خود را در اوج قدرت دیده اند. حدود نیم قرن پیش وقتی که حزب رستاخیز تاسیس شد؛ محمدرضا شاه به مخالفان خود گفت در صورت نپیوستن به حزب رستاخیز دو راه بیشتر ندارند. یا به زندان بروند یا گذرنامه خویش را گرفته و هر کجا که دوست دارند بروند زندگی کنند. اما چهار سال نگذشت که خودش مجبور شد قدرتش را واگذار کند و برای همیشه از ایران برود. اما شاه هیچ‌گاه تصور نمی کرد همان‌هایی را که به رفتن ترغیب می کرد، یک بال انقلابی خواهند شد که سلسله اش را برخواهند چید.

صدور کیفرخواست برای ۲۱۳ تن از معترضان بازداشتی در خوزستان




ندای روشن / رئیس کل دادگستری استان خوزستان از صدور کیفرخواست برای پرونده ۲۱۳ تن از بازداشت شدگان اعتراضات جاری، در این استان خبر داد.

صدور کیفرخواست برای ۱۱۹ تن از معترضان بازداشتی در استان زنجان



ندای روشن /  رئیس کل دادگستری استان زنجان از صدور کیفرخواست برای ۱۱۹ تن از بازداشت شدگان اعتراضات جاری، در این استان خبر داد.

بازداشت ۵ شهروند ساکن زاهدان توسط نیروهای امنیتی



ندای روشن / امروز چهارشنبه ۴آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهر زاهدان، دستکم ۵ تن از شهروندان از جمله یک دانش آموز و ۳ دانشجوی معترض را بازداشت کردند.

صدور کیفرخواست برای ۱۴۴ تَن از بازداشت شدگان اعتراضات در کرمان و زنجان




ندای روشن / امروز چهارشنبه ۴آبان ماه ۱۴۰۱، برای ۱۴۴ تن از بازداشت شدگان‌اعتراضات سراسری در استانهای زنجان و کرمان کیفرخواست صادر شده است.

۱۴۰۱ آبان ۳, سه‌شنبه

روایتی بود از آن‌چه که حول روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۱ و ۲ آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی شریف رخ داد.

ندای روشن /«این اقلیت پر دردسر»
گزارش
قسمت 1️⃣ 

▪️ در این گزارش به عمده وقایعی که حول روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۱ و ۲ آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی شریف رخ داده‌است، پرداخته می‌شود. بی‌شک ممکن است این گزارش، تمام اتفاقاتی را که در این روزها رخ داده‌است، پوشش ندهد؛ اما تا حد امکان سعی شده روایت‌های مختلف جمع‌آوری شود. 

 ما هزاران مهسا در تاریخ سرزمین مان داشتیم ولی این بار میخواهیم مُهر پایانی بر همه جنایتهای این نظام شیطانی بگذاریم.




ندای روشن / ریحانه جباری دانشجوی ترم سوم رشته نرم‌افزار کامپیوتر بود و در یک شرکت تبلیغاتی و طراحی دکوراسیون داخلی به‌صورت نیمه‌وقت با حقوق ۱۵۰ هزار تومان در ماه کار می‌کرد. ریحانه در ۹ سالگی در یک نمایش عروسکی به‌نام «رویای شبانه» نقش اصلی را داشته و سپس در سریال «چشم به راه» به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرده است.

۱۴۰۱ آبان ۲, دوشنبه

آزادی ۶ دختر دانش‌آموز جوانرودی مقارن اخذ اعتراف از دوستان‌شان جلوی دوربین صدا وسیما با حضور ماموران امنیتی




ندای روشن /  روز یک‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ (۲۳ اکتبر ۲۰۲۲)، اداره اطلاعات کرمانشاه در معیت تیم صدا و سیمای مرکز استان به دبیرستان دخترانه "عفت" در جوانرود رفته و ضمن تهدید دانش‌آموزان آنها را ناچار به اخذ اعتراف تلویزیونی نموده تا بازداشت دوستان خود را تکذیب کنند.
 

سه فعال صنفی معلمان مجموعا به ۱۵ سال و ۱ ماه حبس محکوم شدند




ندای روشن /  رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی فعالین صنفی معلمان توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۵ سال و یک ماه حبس و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شدند. سه تن از فعالین صنفی معلمان توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل دوران حبس محکوم شدند.

دومین نامه سید مصطفی تاج‌زاده از زندان سپاه به علی خامنه ای



ندای روشن / اولین نامه این زندانی سیاسی که به جرم انتقادات صریح و مصلحانه به رهبری صد و پنجمین روز اسارتش را در زندان سپاه می گذراند، ۱۸ مهرماه منتشر شد که نه تنها منجر به رفع مشکلات نشد بلکه فشارها توسط سازمان اطلاعات سپاه بر او افزایش یافت. از اینرو مبادرت به نوشتن دومین نامه خطاب به رهبری کرده است.    
                 

۱۴۰۱ آبان ۱, یکشنبه

بیانیه حمایتی ۱۲۸ نفر از جراحان مغز و اعصاب از حق طلبی مردم ایران



تو مپندار که در فکر تنم
نگران سرطان وطنم
او که بیمار شود ما همه نیز
من که بیمار شوم یک بدنم
وطنم از تن من خسته تر است
درک کن درد مرا از سخنم

روایت نرگس محمدی از آتش‌سوزی در اوین: مسئولان از پیش می‌دانستند که چنین حادثه ای رخ می‌دهد




ندای روشن /نرگس محمدی، سخنگو و نائب رئیس زندانی کانوان مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده نوشت که حوادثی پیش از شب آتش‌سوزی اوین اتفاق افتاده که نشان می‌دهد مسئولان زندان اوین از پیش می‌دانستند که چنین فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

قتل نگین عبدالملکی دانشجوی کُرد بر اثر ضربات متعدد باتوم نیروهای امنیتی در همدان




ندای روشن / نگین عبدالملکی دانشجوی ۲۱ ساله اهل قروه در جریان اعتراضات مردمی نسبت به قتل دولتی ژینا امینی در شهر همدان توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده است. هه‌نگاو متعاقب دوهفته پس از مرگ از این حادثه مطلع و برای اولین بار در این خصوص اطلاع رسانی می‌کند.

انتقال جمعی از زندانیان سیاسی به زندان رجایی شهر کرج




ندای روشن / امروز یکشنبه ۲۴مهر ماه ۱۴۰۱، مسئولان زندان اوين بدون اعلام قبلی جمعی از زندانیان سیاسی را به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند.‌ در ساعات پایانی شنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱، در ادامه اجرای انتقال زندانیان سیاسی از زندان اوین، دستکم ۴۰ تن از این شهروندان بدون اعلام قبلی به زندان رجایی شهر کرج منتقل و در حال حاضر در بندقرنطینه این زندان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم بسر می برند.

محکومیت رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی به بیش از ۱۵ سال حبس تعزیری




ندای روشن /امروز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری با صدور دادنامه ای رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی را در مجموع به تحمل بیش از ۱۵ سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم کرد.‌

بازداشت ۱۰ تَن از شهروندان و آزادی یک تَن دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن /  امروز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شیراز، مازندران، آبدانان، زاهدان و ساوه، دستکم ۱۰ تن از شهروندان از جمله ۵ دانشجو را بازداشت کردند. همچنین، رضا اعتباری نژاد، پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع وثیقه آزاد شد، روز سه شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، بهنیا جانباز و آیناز فولادوند، دو دانشجوی ساکن شیراز مرکز استان فارس پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری در این‌ شهر به زندان عادل آباد منتقل شدند.‌