ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ آبان ۱۴, شنبه

بازداشت ۶۲۰ تَن از شهروندان در اعتراضات سیستان و بلوچستان



ندای روشن / امروز شنبه ۱۴آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در جریان اعتراضات سراسری در استان سیستان و بلوچستان ۶۲۰ نفر از شهروندان را بازداشت کردند.‌

گزارشی از بازداشت ۲۰ تَن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی



ندای روشن / امروز شنبه ۱۴آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای تبریز، ایرانشهر، تهران، شهریار، سنندج، آبدانان، دهلران، رشت، لاهیجان و بندرانزلی، دستکم ۲۰ تن از شهروندان را بازداشت کردند.

۱۴۰۱ آبان ۱۳, جمعه

ماهان صدارت مدنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری محاکمه شد




ندای روشن / امروز جمعه ۱۳آبان ماه ۱۴۰۱، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ماهان صدارت مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.‌

گزارشی از بازداشت ۲۴ تَن از شهروندان و آزادی ۹ تَن دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن / امروز جمعه ۱۳آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در زاهدان، اشنویه، زرقان، تهران، بهبهان، مشهد، سنندج، تبریز و یزد، دستکم ۲۴ تن از شهروندان را بازداشت کردند. همچنین، ۹ تن از شهروندان بازداشت شده پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

۱۴۰۱ آبان ۱۲, پنجشنبه

عفو بین‌الملل: بیش از ۷۶۰ هزار نفر خواهان تحقیق سازمان ملل درباره سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی شدند




ندای روشن / سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد: بیش از ۷۶۰‌هزار نفر در ۲۱۸ کشور دنیا با امضای طوماری خواهان برپایی سازوکار تحقیقاتی مستقل سازمان ملل متحد جهت پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در برابر جنایت علیه معترضان شدند.   

کناره گیری و رفراندوم بهترین و کم هزینه ترین راه نجات کشور است

ندای روشن /عریانی سبعیت نیروهای سرکوبگر حکومت طالبانی/داعشی ایران، پدیده تاریخی دو دهه گذشته است. 

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سامان یاسین هنرمند و ترانه‌سرا را به محاربه متهم کرد



ندای روشن /سامان یاسین خواننده و ترانه‌ساز بازداشت ‌شده اهل کرمانشاه، تنها پس از سه هفته از بازداشت توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به محاربه متهم شده است.

بازداشت ۵ تَن از شهروندان و آزادی ۵ تَن دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن / امروز پنجشنبه ۱۲آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در اصفهان، تهران، مریوان، سنندج، زاهدان، دستکم ۵ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌ همچنین، پنج تن از شهروندان ساکن تهران، کردستان، زاهدان و خرم آباد، پس از اتمام مراحل بازجویی ها با تودیع وثیقه آزاد شدند.

آماری از کشته شدگان اعتراضات جاری

ندای روشن /مرکز حقوق بشر ایران: تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۲۷۷ تن، از جمله ۴۰ کودک و ۲۴ زن، افزایش یافت!

۱۴۰۱ آبان ۱۱, چهارشنبه

 سرگذشت ترانه موسوی مشابه آرمیتا


 



آموزش آرایشگری می‌دید. خودش نمی‌گفت که به تظاهرات می‌رود، اما دوستانش او را در تظاهرات دیده بودند.

ندای روشن/خبر مربوط به کشته شدن خانم ترانه موسوی در سایتهای اینترنتی رادیو زمانه در تاریخ ٣٠ شهریور، دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در روز ۳ شهریور، خبرنامه ایران در روز ٣٠ مرداد، هرانا (خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) در روزهای ٦ و ٣٠ مرداد، هم میهن در تاریخ ٢٩ مرداد، جام جم روز ٢٨ مرداد، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در تاریخ ٢٠ مرداد، پژواک ایران به تاریخ ٢٧ تیر و کانون زندانیان سیاسی ایران (در تبعید) به نقل از وبلاگ زیرزمین در تاریخ ٢٣ تیرماه ١٣٨٨ منتشر شده است.

چوپان دروغگو؟



ندای روشن / محمدرضا سرداری: در حالی که چهارشنبه سوم آبان در سقز و سراسر کشور مراسم چهلمین روز جان باختن ژینا(مهسا)امینی با حضور تعداد بیشماری از مردم در حال برگزاری بود و اخبار و تصاویر آن به تدریج منتشر می شد، ناگهان یک خبر غیرمنتظره توجه افکار عمومی را به خودش جلب کرد؛ حمله ای تروریستی به حرم شاهچراغ و کشته و مجروح شدن تعدادی از زائران. رسانه‌های حکومتی بلافاصله پس از این حمله تروریستی تصاویر دوربین مدار بسته حرم را پخش کردند که در آن یک تروریست بدون نقاب با در دست داشتن اسلحه  روسی کلاشینکف وارد صحن حرم شده و به هر کس که می‌بیند، شلیک می‌کند. مهاجم سپس داخل حرم می رود و بدون ممانعتی زائران را هدف قرار می دهد. به ادعای رسانه های حکومتی و مقامات محلی، نیروهای امنیتی پس از چند دقیقه وارد عمل شده و ابتدا با مضروب کردن مهاجم، وی را بازداشت می کنند. در اخبار ابتدایی اعلام شد که عوامل حمله سه تروریست بوده اند، اما بعد به یک فرد تقلیل یافت. سپس با استناد به یک کانال تلگرامی، عنوان شد که داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است.

بازداشت ۱۶ تَن از شهروندان و آزادی ۲ تَن دیگر با تودیع وثیقه




ندای روشن / امروز چهارشنبه ۱۱آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران، ایلام، کرمانشاه، شاهین دژ، مهاباد، اشنویه، آبدانان، سنندج، دستکم ۱۶ تن از شهروندان را بازداشت کردند. همچنین، دو تن از بازداشت شدگان دیگر در کرمانشاه و سنندج، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

۱۴۰۱ آبان ۱۰, سه‌شنبه

گزارشی از کشته شدن ۱۶ شهروند کُرد در جریان اعتراضات چهلم ژینا امینی


ندای روشن / در جریان اعتراضات هفته گذشته که پس از اتمام مراسم چهلم ژینا امینی در شهرهای مختلف انجام گرفت، دست‌کم ۱۶ شهروند کُرد کشته شدند. ۸۸٪ این موارد با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شده‌اند.
 

بازداشت ۱۹ تَن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی



ندای روشن / امروز سه شنبه ۱۰آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای اراک، اسلامشهر، تهران و مهاباد، دستکم ۱۹ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌

۱۴۰۱ آبان ۹, دوشنبه

ابوالفضل قدیانی: مشکل بنیادین در کشور، نظام اصلاح نا پذیر جمهوری اسلامی است



هو الحکیم 
ندای روشن/ نظام سرکوبگر استبداد دینی به ریاست علی خامنه‌ای مستبد قدرت پرست ایران همچنان ددمنشانه مشغول سرکوب و کشتار مردم انقلابی ایران است ، 

نیلوفر حامدی خبرنگار حوزه زنان

ندای روشن / در این اینجا  قصد دارم به عنوان بخشی از تیم سرویس اجتماعی روزنامه شرق روایتم از پوشش خبری مرگ مهسا امینی در این روزنامه رو بنویسم. اگر این روایت را بخونید حتما در پایان به عبارت «پوشش خبری» می‌خندید.

اگر منتی هست بر سر اسد نوکر پوتین بگذارید

ندای روشن / روزنامه کیهان برای صدمین بار گفته اگر در سوریه نمی جنگیدیم  همه زنان و دختران به کنیزی داعش درمی‌آمدند!

۱۴۰۱ آبان ۸, یکشنبه

گزارشی از بازداشت ۱۱ تَن از شهروندان و آزادی ۲ تَن دیگر با تودیع وثیقه




ندای روشن /  امروز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران، اصفهان، پاوه، بروجرد، بندرعباس، شیراز، دستکم ۱۱ تن از شهروندان را بازداشت کردند. همچنین، علی مقصودی و محمد نژاد، پس از اتمام بازجوئی ها با اخذ تعهد و تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

چهل‌وچهارمین روز اعتراضات؛ دختری به نام پارمیس



ندای روشن / اعتراضات سراسری در ایران درحالی برای چهل‌و‌چهارمین شب متوالی ادامه یافت، که یک کودک دیگر این‌بار در «ایران‌شهر» در سیستان‌وبلوچستان، پس از ضرب‌وشتم ماموران امنیتی، کشته شده است. خبرگزاری «حال‌وش» و «کمپین فعالان بلوچ» که به موارد نقض حقوق بشر در بلوچستان می‌پردازند، نام این دختر را «پارمیس همنوا» اعلام کرده و نوشته‌اند که او دانش‌آموز سال سوم مدرسه متوسطه اول «پروین اعتصامی» در ایران‌شهر بوده، و در پی حمله نیروهای امنیتی به دبیرستان‌شان و دیدن کتاب‌های او که تصویر خمینی از آن کنده شده بوده، مورد ضرب‌و‌شتم ماموران قرار گرفته است. 

چهل و سومین روز اعتراضات؛ زنجیره انسانی و سرکوب دانشجوها



ندای روشن / چهل و سومین روز از اعتراضات مردمی ایران، با زنجیره انسانی فراخوان «انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمایی اوکراینی» شروع شد. این حرکت که در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران انجام شد، از شهر «ولینگتون» پایتخت «نیوزیلند» شروع شد و در دیگر شهرهای دیگر دنیا ادامه داشت.

گزارشی از بازداشت ۲۳ دانشجوی معترض توسط نیروهای امنیتی



ندای روشن / امروز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای رشت، کرمانشاه، تهران، بابل، مشهد، لرستان و شهرقدس، دستکم ۲۳تن از دانشجویان را در جریان برگزاری اعتراضات سراسری بازداشت کردند.

بازداشت ۲۱ تَن از شهروندان و آزادی ۲ شهروند دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن / امروز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی کرمانشاه، سنندج، اشنویه، ارومیه، پیرانشهر، بوکان، قروه، دستکم ۲۱ تن از شهروندان را بازداشت کردند. همچنین، دو تن از بازداشت شدگان در شهرستان قروه با تودیع وثیقه آزاد شدند.

روزنامه‌نگاری را ممنوع کنید


ندای روشن / بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، در واکنش به بیانیه‌ی دو نهاد اطلاعاتیی