ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱۲, شنبه

احکام قطع عضو؛ قانونی شدن شکنجه و مجازات‌های غیرانسانی



ندای روشن /  در ماه‌های گذشته احکام قطع انگشتان دو متهم به سرقت، با وجود مخالفت‌های گسترده داخالی و خارجی به اجرا درآمد.

گزارش اماری بازداشت ۵۴ شهروند کُرد در ماه آگوست ۲۰۲۲



ندای روشن : شنبه١۲ شهریور ١٤٠١
طی ماه گذشتە میلادی دست‌کم بازداشت ۵۴ شهروند کُرد بە اتهام فعالیت سیاسی و مدنی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است که این آمار نسبت به ماه جولای با ۴٪ (۲ مورد) کاهش روبرو بوده است.

مادح مرادی شهروند اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد



ندای روشن / شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مادح مرادی شهروند اهل روستای سرهویه از توابع بخشن کلاترزان سنندج روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ (۲ سپتامبر ۲۰۲۲) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

احمدرضا حائری زندانی سیاسی سابق اهل ایلام به ۴ سال و ۴ ماه حبس محکوم‌ شد




ندای روشن /شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
احمدرضا حائری زندانی سیاسی سابق و از فعالین اهل ایلام که ساکن تهران است، اخیراً توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

اعدام دو زندانی سیاسی بلوچ در زاهدان – محسن قنبرزهی در زمان بازداشت ۱۶ سال داشت



ندای روشن ؛ سحرگاه امروز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱، حکم اعدام دو زندانی سیاسی بلوچ به نامهای محسن قنبرزهی و عین الله قنبرزهی با اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروههای مخالف نظام و قتل سه مامور نظامی» در زندان زاهدان اجرا شد.

سازمان عفو بین الملل :‌از مقامات می خواهد فورا کسری نوری را ازاد کند




«عفو بین‌الملل از مقامات ایرانی می‌خواهد که فورا کسری نوری، روزنامه‌نگار و از اعضای اقلیت ستمدیده دراویش گنابادی ایران را آزاد کرده و تا زمان آزادی، از او در مقابل شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها محافظت کنند و به او اجازه دسترسی به خانواده و وکلای خود را بدهند. در روز 5 شهریور ۱۴۰۱، مقامات کسری نوری را از زندان عادل آباد که از سال ۱۳۹۷ به ناحق در آن‌جا زندانی بوده، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند. این انتقال موجب نگرانی در مورد امنیت و سلامت او شده است، به ویژه به این دلیل که بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ به دلیل استفاده از شکنجه و سایر بدرفتاری ها برای اخذ «اعترافات» بدنام است. 

۱۴۰۱ شهریور ۱۱, جمعه

ممانعت از اعزام فروغ تقی پور زندانی سیاسی جوان محبوس در زندان اوین به بیمارستان



ندای روشن /عوامل زندان اوین با بهانه عدم قبول بستن دستبند و پابند (غل و زنجیر) از اعزام فروغ تقی پور به بیمارستان ممانعت کردند اعزام فروغ تقی پور زندانی سیاسی جوان محبوس در زندان اوین به بهانه عدم قبول بستن دستبند و پابند متوقف شد و این زندانی سیاسی جوان بدون درمان و رسیدگی به بند بازگردانده شد.

ضرب و جرح فرهاد میثمی در زندان رجایی‌شهر کرج



ندای روشن /رضا خندان، همسر نسرین ستوده با انتشار مطلبی در توییتر از حمله یک زندانی مرتبط با جرائم خطرناک به فرهاد میثمی در زندان رجایی‌شهر کرج خبر داد.

شکنجه شدید جسمانی و روانی یک شهروند به نام یونس تنهایی تحت بازداشت نیروهای امنیتی در مهاباد




ندای روشن /2 سپتامبر، 2022 ، یک شهروند اهل مهاباد با هویت یونس تنهایی ۲۹ ساله که اخیراً توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است، روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ (۱ سپتامبر ۲۰۲۲) به بند قرنطینه زندان مرکزی مهاباد منتقل شده است.

ارومیه؛ اعتصاب غذای یک زندانی در اعتراض به صدور حکم جدید




ندای روشن /جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱شبکه حقوق بشر کردستان /بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، یک زندانی به نام میلاد کریمی که در چند روز گذشته محکومیت ۳ ساله خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری کرده است روز چهارشنبه ۹ شهریور در اعتراض به پرونده‌سازی و صدور حکم جدید دست به اعتصاب غذا زد.

شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل در ایران در سال جاری «به ۵۲ نفر» رسید



ندای روشن / در بیانیه رسمی جامعه جهانی بهایی آمده است: «در ۳۲ روز گذشته مقامات [جمهوری اسلامی] با ۲۴۵ مورد آزار و سرکوب بهاییان را مورد هدف قرار داده‌اند، از جمله دستگیری، حبس، تخریب و مصادره خانه‌ها و املاک... و محروم کردن بیش از صد جوان بهایی از تحصیلات دانشگاهی.»

بازداشت‌شدگان قائمشهر جوانان محروم از تحصیل در دانشگاه بودند



ندای روشن /عکس شماری از جوانان بهایی بازداشت‌شده در قائمشهر مازندران

بنا بر اعلام نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، ۱۴ شهروند بازداشت‌شده در قائمشهر جوانانی بودند که پیشتر از حق ورود به دانشگاه محروم شده‌ بودند.

ادامه کشتار سیستماتیک کولبران



ندای روشن / کشته شدن یک کولبر و زخمی شدن دو کولبر دیگر در مناطق مرزی بانه

۱۴۰۱ شهریور ۱۰, پنجشنبه

در پی انتقال به زندان رجایی شهر کرج؛ اعتصاب غذای بهنام موسیوند در سلول انفرادی


ندای روشن /خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۹ شهریورماه، بهنام موسیوند، فعال مدنی از زندان اوین به یکی از سلول های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی در اعتراض به این اقدام، دست به اعتصاب غذا زده است.

بهنام موسیوند در پی انتقال به سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر اعتصاب غذا کرد



ندای روشن /آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر با انتشار مطلبی در توییتر از انتقال بهنام موسیوند به سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر کرج و اعتصاب غذای وی خبر داد.

بازداشت دو فعال مدنی در سنندج جهت اجرای حکم حبس



ندای روشن / پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
دو فعال مدنی و از اعضای کمپین خیریه ”ژیانه‌وه‌ کُردستان“ در سنندج به نام‌های علی ‌الله‌ویسی و مرضیه مرادویسی پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و جهت سپری نمودن دوران پنج ماهه محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

بازداشت سه فعال مدنی در سنندج جهت اجرای حکم حبس



ندای روشن / پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
سه فعال مدنی و از اعضای کمپین خیریه ”ژیانه‌وه‌ کُردستان“ در سنندج به نام‌های علی‌الله‌ویسی، مرضیه مرادویسی و سیروان عبداللهی (پسر مرضیه) پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و جهت سپری نمودن دوران پنج ماهه محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت سه فعال مذهبی کُرد اهل نقده



ندای روشن /چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱
سه فعال مذهبی کُرد و اهل نقده (نَغَده) به نام‌های جلال محمدی، شفیع نوبخت و محمدعلی مام‌کریم اوایل مرداد ۱۴۰۱ ( اواخر جولای) توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و سرنوشتشان نامعلوم است.

/کشتە و زخمی شدن ۳۰ کولبر در ماه آگوست ٢٠٢٢




ندای روشن: پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
 طی ماه آگوست دست‌کم ۳۰ کولبر و کاسبکار کُرد در مرزهای کُردستان کشتە و زخمی شدەاند که نسبت به ماه گذشته ۷ مورد معادل ۱۹٪ کاهش داشته است. ماه گذشته ۳۷ کولبر و کاسبکار و زخمی شده بودند.

۱۴۰۱ شهریور ۹, چهارشنبه

کشتار سیستماتیک کولبران در مرز بانه، کشته شدن ۷ کولبر طی ۴۰ روز



ندای روشن / چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱
در ادامه کشتار سیستماتیک کولبران کُرد توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، یک کولبر جوان اهل سردشت با هویت صالح رشیدزاده ۲۳ ساله روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ (۳۱ آگوست ۲۰۲۲) با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در مرز بانه کشته شد.

بازداشت دو کودک بلوچ توسط نیروهای امنیتی در شهرستان زاهدان




ندای روشن /نیروهای نظامی با یورش به روستای نعمت آباد از توابع شهرستان زاهدان، دو کودک ۱۳ و ۱۴ ساله بلوچ را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

انتقال چهار نفر از بازداشت‌ شدگان مرداد ماه اشنویه به بازداشتگاه اطلاعات اینشهر



ندای روشن / چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱
چهار نفر از بازداشت شدگان مردادماه اشنویه (شنو) به نام‌های حکیم میرزایی، هیوا میرزایی، ظاهر مرادی و انور پیغامی پس از دو هفته بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه روز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ (۳۰ آگوست ۲۰۲۲) به بازداشتگاه اطلاعات اشنویه منتقل شدند.
 

بازداشت فردین رحیمی فعال مدنی اهل سنندج جهت اجرای حکم حبس



ندای روشن / یک فعال مدنی، زیست‌محیطی و از اعضای کمپین خیریه ”ژیانه‌وه‌ کُردستان“ در سنندج به نام‌ فردین رحیمی روز سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ (۲۳ آگوست ۲۰۲۲) پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و جهت سپری نمودن دوران پنج ماهه محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
 

ادامه ناپدیدسازی قهری ادریس فقیهی/ احضار مادر وی از سوی اداره اطلاعات



ندای روشن /ابا گذشت ۱۳ ماه از بازداشت و ناپدیدسازی قهری ادریس فقیهی، عضو حیات آزاد کردستان (پژاک) از سوی نیروهای سپاه پاسداران، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت و سرنوشت او تشدید شده است. همچنین در روزهای گذشته فاطمه مقصودی، مادر وی از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات احضار و برای چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.

پیمان صلواتی با وثیقه و موقتاً آزاد شد




ندای روشن / چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱
پیمان صلواتی شهروند بازداشت شده اهل سنندج پس از ۶۶ روز بازداشت روز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ (۳۰ آگوست ۲۰۲۲)، با وثیقه و موقتاً از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

نگرانی از امار خودکشی در کردستان



ندای روشن / ابراز نگرانی فعالین حقوق بشر از افزایش آمار خودکشی در میان نوجوانان و کودکان زیر ۱٨ سال در کُردستان

۱۴۰۱ شهریور ۸, سه‌شنبه

یک ماه بی‌خبری از سرنوشت سوما علیزاده شهروند بازداشت شده اهل بوکان



ندای روشن / سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱
سوما علیزاده شهروند بازداشت شده اهل بوکان که ماه گذشته از بند زنان زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شده سرنوشتش نامعلوم بوده و پیگیری‌های خانواده‌اش نیز بی‌نتیجه مانده است.

بازداشت یک فعال سیاسی در شهرستان بانه



ندای روشن / بر اساس گزارش دریافتی از منابع مطلع در شهرستان بانه، محمد قدمی، فعال سیاسی کرد، امروز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه بازداشت شده است.

کسری نوری به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شد




ندای روشن / یک درویش گنابادی که در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است، از تاریخ پنجم شهریور ماه به بازداشتگاه یکی از نهادهای سرکوبگر امنیتی انتقال یافته است.

اکبر باقری بدون تکمیل دوره درمان به زندان بازگردانده شد




ندای روشن / بر اساس گزارش دریافتی از منابع مطلع، اکبر باقری، زندانی سیاسی که در پی بروز مشکلات حاد دستگاه گوارش به مرخصی درمانی اعزام شده بود، تحت فشار مسئولان ذیربط و بدون تکمیل دوره درمان به زندان تهران بزرگ بازگردانده شده است.

۱۴۰۱ شهریور ۷, دوشنبه

لقمان قادری شهروند اهل پیرانشهر به حبس محکوم شد



ندای روشن / دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱
لقمان قادری شهروند اهل روستای پسوی از توابع پیرانشهر (خانی) که اوایل پاییز سال گذشته توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده و در زندان مرکزی ارومیه محبوس است، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران به تحمل ۲ سال و ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شد.

احضار آرزو امجدی فعال مدنی اهل سنندج به اداره اطلاعات


ندای روشن / دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱
آرزو امجدی فعال مدنی و از فعالین حوزه زنان در سنندج ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ (۲۹ آگوست ۲۰۲۲) به اداره اطلاعات سنندج احضار شد.

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت دو شهروند اهل بانه


ندای روشن : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱
دو شهروند اهل بانه بن نام‌های ریبوار طالبی و محمد بایندره توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و سرنوشت آنها نامعلوم است.

برگزاری جلسه نخست دادگاه رسیدگی به پرونده سپیده رشنو





ندای روشن/سامان رشنو، برادر سپیده رشنو، بانوی مخالف حجاب اجباری که در بازداشت به سر می‌برد، با انتشار مطلبی در توییتر از برگزاری جلسه نخست دادگاه رسیدگی به پرونده خواهرش خبر داد.

یک وکیل دادگستری به اتهام تبلیغ علیه نظام راهی زندان اوین شد





ندای روشن / مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، امروز دوشنبه هفتم شهریور ماه با انتشار یک توییت از اجرای حکم حبس محمدهادی عرفانیان به اتهام "تبلیغ علیه نظام" خبر داد.

حکم تبلیغ علیه نظام مسطفی نیلی



ندای روشن/ مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، امروز دوشنبه هفتم شهریور ماه با انتشار یک توییت از اجرای حکم حبس محمدهادی عرفانیان به اتهام "تبلیغ علیه نظام" خبر داد.

۱۴۰۱ شهریور ۶, یکشنبه

بازداشت ناصر داله توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر




ندای روشن / امروز یکشنبه ۶شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، ناصر داله را بازداشت کردند.

خودکشی یکی از پرسنل کمیته امداد گیلانغرب





ندای روشن / یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
یکی از پرسنل کمیته امداد شهرستان گیلانغرب (گِیَلان) از توابع استان کرمانشاه (کرماشان) با هویت فرشاد موالی که چندی پیش اقدام به خودکشی کرده بود، پس از ۹ روز روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ (۲۷ آگوست ۲۰۲۲)، در یکی از مراکز درمانی کرمانشاه جانباخت.

بازداشت ناصر داله توسط اطلاعات پیرانشهر




ندای روشن / یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
یک شهروند اهل پیرانشهر باهویت ناصر داله ۳۱ ساله روز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ (۲۶ آگوست ۲۰۲۲) توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده است.

آراس محمدپور کولبر زخمی شده اهل سردشت در اثر شدت جراحات جانباخت


ندای روشن / یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
آراس محمدپور کولبر ۳۲ ساله اهل سردشت که هفته گذشته در حین کولبری در مرز بانه با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی به شدت مجروح شده بود، روز یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ (۲۸ آگوست ۲۰۲۲) در بیمارستان کوثر سنندج به دلیل شدت جراحات جانباخت.

زخمی شدن یک کاسبکار با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی




ندای روشن /یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
یک کاسبکار جوان اهل نودشته با هویت ماجد محمدی‌مطلق ۳۰ ساله شامگاه شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ (۲۷ آگوست ۲۰۲۲) با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی از ناحیه پا به شدت مجروح شد.

Transfer of Kasra Noori, from Adelabad Prison to an unknown location



Nedaieroshan, August 28, 2022 - Kasra Noori, a Gonabadi dervish incarcerated in Adelabad Prison in Shiraz, was transferred to an unknown location.