ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مهر ۲۳, شنبه

آخرین آمار از کشته شدگان اعتراضات، ۱۷۶ کشته در شهرهای مختلف ایران 15 اکتبر، 2022



ندای روشن / از ابتدای شروع اعتراضات سراسری به قتل حکومتی ژینا(مهسا) امینی که روز شنبه ۲۶ شهریور از شهر سقز آغاز و به ۱۰۵ شهر در سراسر کشور گسترش یافت، دست‌کم ۱۷۶ شهروند بر اثر خشونت زائد الوصف و شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

مطلبی که در کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران در مورد دبیرستان شاهد اردبیل منتشر شده:



ندای روشن /"در روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، در اردبیل، بعد از آنکه تعدادی از دانش آموزان دختر در دبیرستان شاهد دست به اعتراض زده و شعارهایی در اعتراض به وضعیت موجود سر دادند، نیروهای لباس شخصی به این مدرسه حمله کرده و بعد از ضرب و شتم دانش‌آموزان تعدادی از آنها را دستگیر کرده‌اند.

سخنی با اعضاءمجمع تشخیص مصلحت نظام

ندای روشن / تحلیل عجیب رهبری از اعتراضات!!!


شهاب الدین حائری شیرازی;


چند روز پیش شما با رهبری دیدار کردید رهبری تحلیلی عجیب از علل اعتراض وآشوبهای فعلی ارائه نموده این اعتراضها را ساخته غرب و عکس العمل به سه دستاورد دانستند، پیاده روی اربعین،سرود سلام فرمانده وفعالیت مردمی در مسئله کرونا.

از همین آخری شروع می کنم کشور ما در اثر تاخیر در واردات واکسن دهها هزار نفر کشته قابل پیش گیری داد، نحوه مواجهه حاکمیت با این ویروس در بدو ورود آن به کشور هم پر آسیب بود و بزرگ کردن خطر آنرا کار غرب دانستند لذا به موقع شهر منشاء ویروس را قرنطینه نکردند در هر دو قضیه فیلم سخنان رهبری موجود است که متاسفانه واقع بینانه نیست.
در بحث پیاده روی اربعین هم امسال با بی برنامگی و نارضایتی فراوان همراه بود وتقریبا از لحاظ ناهماهنگی ها در بین سالهای گذشته بی مانند است.
می رسیم سر وقت سرود سلام فرمانده،
نقطه عطف این سرود که روی آن تاکید میشود بخشی هست که می گوید

"سیدعلی دهه نودی هاش رو فراخوانده"

آیا حضور گسترده نوجوانان در اعتراضها، تملق آمیز وخالی از حقیقت بودن تاکید بر پشتیبانی نسل جوان از گفتمان انقلاب را نقش برآب نکرده که پس از بیست وخرده ای روز از ناارامی ها رهبری موفقیت این سرود را منشاء دست اندازی اجانب به مملکت وایجاد اشوب واعتراض می خوانند؟!

از شما می پرسم وجدانا اگر میخواستید ده عامل اول موثر در اعتراض واشوبها را بشمارید آیا نوبت به این سه عامل اصلا می رسید؟

نقش فقر وفلاکت ناشی از تحریم که ناشی از سوء تدبیر شخص رهبری در تعیین سیاست کلی معارضه با امریکا وغرب است چه میزان است در ناارامی ها.

نقش تنگ کردن دائره مشارکت سیاسی مدنی در انتخابات که باز ناشی از سیاست گذاری شخص رهبری و خودی وغیر خودی کردن مردم، آنهم به نحوی که هرسال دائره خودی ها تنگ تر شده، در مشارکت جویی درتعیین سرنوشت در کف خیابان چقدر است؟

نقش برخوردهای تحقیر آمیز حکومت با مردم با نادیده گرفتن خواست مردم در مسائل سیاسی واجتماعی در آشوبهای اخیر چقدر است؟که نمونه ان بحث گشت ارشاد وحجاب اجباری است.

آیا اینگونه ارائه تحلیل کمکی به حل اعتراض واشوب می کند؟! آیا رهبری را در معرض اتهام عدم اطلاع از کف جامعه قرار نمی دهد؟

شما مشاوران رهبری وظیفه ندارید صادقانه به ایشان مشاوره داده و از واقعیت آگاهشان سازید تا حقوق وامکاناتی که از بیت المال دریافت می کنید حلال باشد؟!

ناگفته پیداست که تحلیل ناصواب رهبری از آنچه در کف جامعه می گذرد موجب ناامیدی بیشتر مردم از حل مسالمت امیز مسائل با حاکمیت گردیده کمکی به حل ماجرا نمی کند.

بیش از ۱۵ دانش‌آموز بازداشتی در کانون اصلاح و تربیت تهران؛ «دانش‌آموزان را با فاصله و یکی‌یکی از مدرسه خارج کنید تا جمع نشوند»


ندای روشن /هرچند از تعداد دقیق نوجوانان بازداشتی خبر رسمی منتشرنشده اما اطلاعات تعدادی از وکلا و بازداشت‌شدگانی که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند نشان می‌دهد، دانش‌آموزان بازداشتی کم نیستند.

۱۴۰۱ مهر ۲۲, جمعه

پردیس جاوید دانشجوی زخمی توسط نیروهای امینتی در سنندج ربوده شده است




ندای روشن / جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ یک دختر جوان اهل سنندج به نام پردیس جاوید ۲۰ ساله در جریانماعتراضات مردمی به قتل حکومتی ژینا امینی در حالی که با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مجروح شده بود، توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.
 

ربودن پنج دانش‌آموز دختر و پسر در سروآباد توسط نیروهای امنیتی



ندای روشن /طی روزهای گذشته پنج دانش‌‌آموز ۱۷ ساله در شهرستان سروآباد به نام‌های پروا حسینی، شنیا حسینی، اشکان ابراهیمی، آریا مرادی و مبین مرادی توسط نیروهای امنیتی ربوده شده‌اند.
 

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۲۳ کودک در اعتراض‌های اخیر ایران کشته شده‌اند



ندای روشن / عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی ایران در اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۲۳ کودک را کشته‌اند. این نهاد تاکید کرد که قربانیان ۱۱ تا ۱۷ ساله و شامل ۲۰ پسر و سه دختر هستند.

۱۴۰۱ مهر ۲۱, پنجشنبه

بازداشت ۹ تن از شهروندان مرتبط با اعتراضات سراسری جاری



ندای روشن /حقوق بشر در ایران – امروز پنجشنبه ۲۱مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای تهران، اشنویه، مهاباد و زاهدان دستکم ۹ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌ طی روزهای اخیر، رضا مدنی نسب، هژار حمیدی، زینب موسوی، علیرضا موسوی، رضا ابراهیمی، امیر سعادتی، عادل کریمی و امیر امیرقلی، در استانهای تهران، کردستان و آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

وضعیت ویدا ربانی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین


ندای روشن / امروز پنجشنبه ۲۱مهر ماه ۱۴۰۱، ویدا ربانی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین از حقوق اولیه یک متهم محروم است.‌ به گزارش امتداد، روز سه شنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱، ویدا ربانی، روزنامه نگار و فعال رسانه ای محبوس در بند زنان زندان اوین از حق تماس و یا ملاقات با خانواده خود محروم و در وضعیت بلاتکلیف بسر می برد.‌ این روزنامه نگار مرداد ماه سال جاری از بابت پرونده اول قضایی خود به تحمل ۵ سال حبس تعزیری لازم به اجرا محکوم شد.

بازداشت پنج شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف



ندای روشن /  طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ مهرماه، پنج شهروند به نام های سوران زندی، شاهو دل انگیر، روژین دولتی و رویا دولتی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای سنندج، مریوان، و بانه بازداشت شدند. همچنین یک شهروند دیگر به نام نگین محمودی پس از حضور در دادسرای پاوه بازداشت و به زندان کرمانشاه منتقل شد.

۱۴۰۱ مهر ۲۰, چهارشنبه

بررسی موضوع قتل محمد جواد زاهدی؛ سلاح ساچمه زن نیروهای انتظامی کشنده است



ندای روشن /یکی از استدلال های متداول مسئولان کشور در مواجه با آمار معترضان جان باخته طرح این ادعاست که نیروهای انتظامی-امنیتی به سلاح جنگی مسلح نیستند. بر اساس این ادعا آنها از مسئولیت قتل معترضان شانه خالی می کنند. مسئولان کشور سلاح ساچمه زن یا اصطلاحا چهارپاره را در رده سلاح های غیرکشنده – غیرجنگی دسته بندی می کنند و بطور گسترده ای از آن در مواجه با معترضان استفاده می کنند. هرانا در گزارش پیش رو با بررسی مستندات و تصاویر مربوط به جان باختن محمد جواد زاهدی در ساری نشان می دهد این سلاح یک اسلحه کشنده و استفاده از آن در مواجه با معترضان غیرمسلح مرگ آور است.
 بر اساس اظهارات متعدد شهود و همینطور مستندات تصویری فراوان، تفنگ ساچمه‌ زنی یا تفنگ ساچمه‌ پران، سلاحی است که طی اعتراضات اخیر، به کرات توسط ماموران نظامی-امنیتی برای سرکوب اعتراضات مردمی مورد استفاده قرار گرفت.

۱۴۰۱ مهر ۱۹, سه‌شنبه

اين ابوالهولي كه اسلامش نام نهاديم امام زمان هم به آن كافر خواهد بود



 شهاب‌الدین حائری شیرازی
جرم این نسل این است که با آخوندها بعد از به‌دست گرفتن قدرت روبروست؛ این نسل بجای طالقانی و مطهری، علم‌الهدی و احمد خاتمی را دیده. بجای حکمت، حرف غیرمنطقی شنیده، اسلامی که به این نسل معرفی شده اگر به امام زمان هم عرضه شود به آن کافر خواهد بود.

۱۴۰۱ مهر ۱۸, دوشنبه

اسماعیل دزواریکی از بازداشت‌ شدگان اعتراضات سقز زیر شکنجه جانباخت




ندای روشن / یک شهروند معترض اهل سقز به نام اسماعیل دزوار که سه روز پیش توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به شدت مورد شکنجه قرار گرفته بود، جانباخت.
 

زن، زندگی، آزادی؛ گزارش جامع از ۲۰ روز اعتراض در سراسر ایران

                                            

ندای روشن / ازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. گزارش ۲۱۵ صفحه ای پیش رو به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات جاری (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص دارد. در گزارش پیش رو علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۶۰۴ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه می شود. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. گزارش پیش رو اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی می کند.

چهارمین هفته اعتراضات مردمی؛ کشته شدن دست‌کم ۳۰ معترض و زخمی شدن ۸۲۵ نفر



ندای روشن / اعتراضات مردمی به قتل حکومتی مهسا ژینا امینی وارد چهارمین هفته خود شد؛ با وجود فضای شدید امنیتی و نظامی کماکان این اعتراضات به صورت گسترده در شهرهای همچون سنندج، سقز،دهگلان، دیواندره، کرمانشاه،‌ مریوان، مهاباد، بوکان، کامیاران، جوانرود، ثلاث باباجانی و قروه ادامه دارد.

بلاتکلیفی خبرنگاری که مرگ مهسا امینی را گزارش داد




ندای روشن / محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، خبرنگاری که نخستین بار خبر مرگ مهسا امینی را منتشر کرد یکشنبه ۱۷ مهر در توییتی نوشت: «همسرم در هجدهمین روز بازداشت خود با من تماس گرفت.

بازداشت ۱۳ تَن از شهروندان و آزادی ۲ تَن دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن / مروز دوشنبه ۱۸مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در گنبد کاووس، تهران و رشت، دستکم، ۱۳ تن از شهروندان از جمله ۲ دانشجو، یک فعال سیاسی و ۱۰ تن از فعالان اینستاگرامی را بازداشت کردند.‌ طی روزهای اخیر، رضا حمیدی، محمد زارع فومنی، مهران محبتی و دستکم ۱۰ تن از فعالان اینستاگرامی، در مجموع ۱۳ تن از شهروندان در استانهای تهران، گلستان و گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌ همچنین، فردین کمانگر و فردین خوش خانقاه، دو تن از بازداشت شدگان در شهرهای اشنویه و سنندج با تودیع وثیقه آزاد شدند.

بازداشت ۱۰ تَن از شهروندان و آزادی ۲ تَن دیگر با تودیع وثیقه



ندای روشن /  امروز دوشنبه ۱۸مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در یاسوج، تهران، اهر، دهگلان، بهبهان، رامشیر و اهواز، دستکم ۱۰ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌ طی روزهای اخیر، حامد خلیلی، ساسان چمن آرا، محمد شهرویی، سلمان شهرویی، میلاد پرتو، عباس حمید، صالح ملاعباسی، سوران مبارکی، احمد میاحی و فریناز صراف را بازداشت کردند. همچنین، میلاد شمالی، دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل و نورالدین رستگار، شهروند اهل ارومیه پس از اتمام بازجوئی ها آزاد شدند.

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب



ندای روشن / ما اکثریت دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب ضمن ابراز تاسف از حقوق پایمال شده مردم ایران در حوادث اخیر و آن چه بر سر دانشجویان با شرف و حق طلب دانشگاه های شریف ، تهران ، تبریز و دیگر دانشگاه های این سرزمین که به دست اقلیتی تندرو به تند ترین شکل سرکوب و غیرقانونی دستگیر و زخمی میشوند، همبستگی و همدردی خود را با دیگر هموطنان اعلام نموده و در راستای رسالت دانشجویی و انسانی خود اعلام میداریم در کنار دیگر دانشجویان حق طلب در صف اول اعتراضات  ایستاده و همگام با آنان ندای آزادی خواهی سر خواهیم داد.

صدور حکم حبس و جمع‌آوری زباله در مناطق خالی از سکنه برای نرگس محمدی




ندای روشن / مصطفي نيلي إعلام كرد بر اساس حکم غیابی دادگاه انقلاب اسلامی تهران، نرگس محمدی علاوه بر دو سال ممنوعیت خروج از کشور، به جمع‌آوری زباله در مناطق خالی از سکنه محکوم شد.

۱۴۰۱ مهر ۱۷, یکشنبه

ربایش امیررضا دوزنده، فعال دانشجویی دانشگاه مازندران

  

امیررضا دوزنده، دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران و فعال دانشجویی، صبح روز شنبه ۱۷ مهرماه جهت طی کردن پروسه‌ی اداری، برای اخذ واحد‌های درسی باقی‌مانده‌اش به دانشگاه مراجعه می‌کند. هنگام خروج از دانشگاه، حراست دانشگاه مازندران وی را در درب دوم با این توضیح که همت‌اله رورده، رئیس حراست دانشگاه، با وی کاری دارد و باید منتظر رسیدن ایشان از پردیس مر‌کزی بماند متوقف می‌کند.

گزارشی از اعتراضات سراسری در ۲۴ ساعت گذشته




ندای روشن / اعتراضات معروف به “اعتراضات شهریور”، از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد و شعارها علیه حکومت و رهبر آن نیز به طور مستمر در تجمعات دانشجویی یا شهری به گوش می خورد.

روایت درد ناک یک بازداشتی از حال و هوای اوین


ندای روشن / آنچه در پی می‌آید مشاهدات کسی است که در روزهای اخیر در اوین بازداشت بوده و آزاد شده و برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است؛ با این توضیح که بخش‌هایی از بازداشتی‌های سه‌هفته‌ی اخیر آزاد شده‌اند و همچنان خبر آزادی دانشجویان و غیردانشجویان بازداشتی در حال انتشار است: