ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۸, شنبه

بازداشت هیراد پیربداقی جهت اجرای حکم حبس


هیراد پیربداقی، فعال کارگری امروز شنبه ۸ مرداد، در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد. بازداشت آقای پیربداقی در حالی صورت گرفته است که وی پیش از این احضاریه ای از بابت اجرای حکم دریافت نکرده و پرونده در مرحله تعیین شعبه تجدیدنظر است.

عدم تایید ناتوانی بهاره سلیمانی در تحمل حبس توسط کمیسیون پزشکی قانونی


 کمیسیون پزشکی قانونی، علیرغم تایید ابتلای بهاره سلیمانی، زندانی سیاسی به بیماری آسم و تاکید بر انجام مراقبت ها و معاینات تخصصی، عدم ناتوانی وی در تحمل حبس را تایید نکرد. وی از دی ماه سال گذشته، دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می کند.

در سایه فقدان ایمنی کار؛ مرگ دو کارگر در دامغان و اصفهان

 


طی روزهای اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، دو کارگر در شهرهای دامغان و اصفهان، در حین انجام کار دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

پیرانشهر؛ برگزاری تجمع روحانیون کُرد در اعتراض به بازداشت یونس نوخواه




امروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه جمعی از روحانیون شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان‌غربی در مقابل دفتر مرکز بزرگ اسلامی این شهر تجمع کرده و خواستار آزادی فوری یونس نوخواه شدند.

اشنویه؛ بازداشت یک جوان و ۳ کودک توسط نیروهای امنیتی


امروز پنج‌شنبه ۶ مرداد یک جوان و ۳ کودک اهل روستای «باب خالدآباد» اشنویه پس از احضار به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این شهر بازداشت شدند.

اهواز؛ یک شهروند کُرد با تیراندازی ماموران نیروی انتظامی کشته شد


 
 روز چهارشنبه ۵ مرداد یک شهروند کُرد اهل کامیاران به نام سینا مظفری با تیراندازی ماموران انتظامی دایره مبارزه با قاچاق کالا در جاده اهواز کشته شد.

تهران؛ حکم قطع چهار انگشت دست یک زندانی اجرا شد





 در روزهای گذشته حکم قطع چهار انگشت دست راست یک زندانی به نام بهروز مرادی در بهداری زندان اوین اجرا شده است.

وزارت اطلاعات از بازداشت یک تبعه کشور سوئد خبر داد

 وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، با انتشار اطلاعیه ای بدون ذکر هویت، از بازداشت یک شهروند تبعه کشور سوئد به اتهام “جاسوسی “، خبر داد.

زخمی شدن چهار کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود



روز جمعه ۷ مردادماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود، چهار کولبر زخمی شدند.

تهران؛ بازداشت یک شهروند به دلیل نواختن ساز و خوانندگی در مراسم ترحیم


 مدیر حقوقی سازمان بهشت زهرا از بازداشت یک شهروند که در مجالس ختم با نواختن ساز و خوانندگی به اجرای برنامه می‌ پرداخت، خبر داد.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی جعفر اسماعیل زاده در زندان تبریز



جعفر اسماعیل زاده بیشک، فعال ترک (آذربایجانی) علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان دستگیری، کمان در زندان تبریز در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. این شهروند اواسط خردادماه توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده بود.

گزارشی از آخرین وضعیت کمال جعفری یزدی و جواد لعل محمدی در زندان وکیل آباد مشهد


کمال جعفری یزدی، زندانی سیاسی و جواد لعل محمدی، فعال مدنی بازداشتی در زندان وکیل آباد مشهد بسر میبرند. تداوم بازداشت آقای لعل محمدی علیرغم گذشت بیش از ۱۰ ماه از زمان بازداشت صورت گرفته است. این شهروندان از تاریخ ۳۰ تیرماه، به مدت ۴۲ روز، ممنوع الملاقات و محروم از تماس تلفنی شده اند.

دوختن لب ها و اعتصاب سه زندانی در زندان قزلحصار کرج


سه زندانی محبوس در زندان قزلحصار کرج روز پنجشنبه ۶ مردادماه، در اعتراض به نداشتن تخت، با دوختن لبها دست به اعتصاب زدند.

زندان وکیل آباد مشهد؛ ممانعت مسئولین از اعزام عباس واحدیان شاهرودی به بیمارستان



عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی، روز سه شنبه ۴ مرداد، علیرغم تعیین وقت قبلی به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند و پابند و پوشیدن لباس زندان از اعزام به بیمارستان محروم ماند. این در حالی است که بخشنامه اخیر سازمان زندان ها در خصوص رعایت حقوق زندانیان و بازداشت شدگان صراحتا به ممنوعیت استفاده از پابند به جز در خصوص متهمان به جرائم خشن اشاره کرده است.

افزایش ثروتمندان ایرانی و قوانین ناکارآمد


اقتصاد ایران در حال حاضر بدترین شرایط خود را می‌گذراند و فشار تحریم‌ها درکنار سیاست‌های لیبرال‌گرایانه‌ی اقتصادی دولت رئیسی که برخواسته از تیم اقتصادی «امام صادقی» دولت است، فشارها را بیش‌تر هم کرده. رکوردشکنی تورم ماهانه و نیز افزایش تورم به بیش از هفتاد‌درصد و به خصوص تورم فزاینده در گروه مواد خوراکی سبب شده تا فشار کمرشکنی بر اقشار آسیب‌پذیر وارد بیاید.

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت شعبان محمدی در زندان اوی

 


شعبان محمدی، فعال صنفی معلمان علیرغم گذشت حدود سه ماه از زمان دستگیری کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. آقای محمدی باوجود مشکلات پزشکی در زمینه دستگاه گوارش، روده و کلیه‌ از رسیدگی مناسب پزشکی و دسترسی به داروهای خود محروم مانده است.

اعتصاب غذای حمید حاج جعفر کاشانی در بند قرنطینه زندان رجایی شهر کرج



 حمید حاج جعفر کاشانی، داور لیگ برتر فوتسال ایران و فعال مدنی محبوس در بند قرنطینه زندان رجایی شهر کرج، روز چهارشنبه ۵ مرداد، در اعتراض به تداوم حبس در بند قرنطینه و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، دست به اعتصاب غذا زد. وی روز چهارشنبه ۲۹ تیر از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

صدور حکم شلاق برای متخلفان بهداشتی در آذربایجان شرقی


مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی، از صدور حکم ۷۴ ضربه شلاق تعزیری برای دو متخلف بهداشتی در این استان در کنار سایر مجازات ها خبر داد.

همزمان با سالگرد اعدام های ۶۷؛ اعمال محدودیت برای ورود به خاوران



امروز جمعه ۷ مرادماه، در سالگرد اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ بار دیگر برای ورود خانواده های بازماندگان محدودیت هایی اعمال کردند. این بار از ورود آنان با گل به قصد گلباران مزار عزیزانشان جلوگیری شد.

در سایه فقدان ایمنی کار؛ مرگ یک کارگر در گیلان


در سایه فقدان ایمنی محیط، یک کارگر حین کار در ساختمانی در گیلان در پی ریزش دیوار، محبوس و جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

روحانی منتقد، ممنوع الخروج شد

سید حسین شیرازی فرزند، آیت الله صادق شیرازی، مرجع تقلید شیعه و از منتقدان ولایت فقیه، ممنوع الخروج شد.

نگاهی به تشدید فشار بر بهاییان در ماه‌های اخیر



نگاهی به تشدید فشار بر بهاییان در ماه‌های اخیر

چهار دهه قربانی خشونت دین‌سواران

نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی و خشونت‌ورزی علیه آنان داستانی تنها در ایران یا حتی خاورمیانه نیست. تاریخ بشر مشحون از این‌گونه خشونت‌ها علیه انسان‌ها با عقاید و اندیشه‌های گوناگون است. گرچه پس از جنگ دوم بین‌الملل در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و در اصول متعدد آن چون اصول ۱۸، ۱۹ و ۲۰ حق آزادی دین و مذهب و زندگی بر اساس آن برای انسان‌ها به رسمیت شناخته شده، اما هم‌چنان در اقصی نقاط این کره‌ی خاکی شاهد نقض حقوق باورمندان به عقاید و اندیشه‌های متفاوتیم. کار تا جایی سخت و سنگین شده‌ که در سال ۱۳۹۸ شمسی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۳۱ اوت را به عنوان روز بین‌المللی گرامی‌داشت قربانیان ناشی از اعمال خشونت بر اساس اعتقادات مذهبی اعلام کرد.(۱) در جهان سالانه هزاران نفر جان خود را به خاطر خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها به نام مذهب و اعتقادات از دست می‌دهند. یکی از کشورهایی که در آن چنین می‌شود، ایران است و یکی از این اقلیت‌های مذهبی که حقوق انسانی‌شان تضییع می‌شود، بهاییان ایرانند.

گزارشی از آخرین وضعیت محمد هادی قره‌داغی، از هواداران جریان یمانی



محمد هادی قره‌ داغی، از هواداران جریان یمانی، علیرغم داشتن مشکلات پزشکی و ابتلا به بیماری سلیاک کماکان دوران محکومیت خود را بدون برخورداری از امکانات درمانی مناسب در زندان سپری می‌کند. وی پیشتر توسط دادگاه ویژه روحانیت به تحمل ۲ سال و هفت ماه حبس محکوم شده بود.

۱۴۰۱ مرداد ۷, جمعه

معوقات مزدی کارگران در دو واحد صنفی


جمعی از کارگران غرفه دار شرکت بازیافت منطقه ۵ شهرداری تهران، از اجباری بودن اضافه کاری بدون حقوق در این شرکت خبر دادند. افزون بر این، این کارگران می‌گویند، قرارداد کاری ندارند و پیگیری هایشان جهت بستن قرارداد بی نتیجه بوده است. در خبری دیگر، کارگران ابنیه فنی راه‌آهن قم و همدان از عدم پرداخت حقوق تیر و خردادماه خود خبر دادند.

حسن اصغری ازغد شهروند بازداشتی آزاد شد



حسن اصغری ازغد شهروند بازداشتی ساکن مشهد امروز پنجشنبه ۶ مردادماه، آزاد شد. بازداشت این شهروند در تاریخ ۲۴ تیرماه، جهت اجرای حکم تبعید وی صورت گرفته بود. از وی خواسته شد که جهت اجرای این حکم در واحد اجرای احکام مشهد حاضر شود.

چالش طلاق به چاقو خوردن فرزند نوجوان خانواده منجر شد



یک مرد در شیراز در کشمکش روند جدایی از همسرش، فرزندخوانده ۱۶ ساله خود را با چاقو مجروح کرد و سپس مورد ضرب و شتم قرار داد.

بازداشت شادی درگاهی همزمان با انتقال ایرج رحیم‌ زاده به زندان مریوان


روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه، شادی درگاهی شهروند اهل مریوان پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد. همزمان طی روزهای اخیر، ایرج رحیم‌ زاده همسر خانم درگاهی که اوایل خردادماه بازداشت شده بود، از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان مریوان منتقل شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات صادق زیبا کلام برگزار شد


جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، روز سه شنبه ۴ مردادماه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

۱۴۰۱ مرداد ۶, پنجشنبه

احضار روزبه مشکین‌خط جهت بازگشت به زندان/ وی توانایی تحمل حبس ندارد


دبیرکل حزب ایران سرفراز و سردبیر سایت انتخاب خبر که پنج سال گذشته را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرده، در پی دریافت ابلاغیه‌ای جهت بازگشت به زندان تحت فشار قرار گرفته است.

بازداشت شادی درگاهی، فعال مدنی در مریوان؛ انتقال ایرج رحیم‌زاده به زندان


 بازداشت شادی درگاهی، فعال مدنی در مریوان؛ انتقال ایرج رحیم‌زاده به زندان۱۴۰۱-۰۵-۰۶

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در تاریخ ۳۰ تیر یک فعال مدنی اهل مریوان به نام شادی درگاهی پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد.

اعدام سه زندانی در سنندج

 


پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ خورشیدی، دو شهروند زندانی با هویت ” هیوا احمدی” اهل روستای بێساران و ” پیام یزدانی ” اهل روستای سرومال از توابع سروآباد( سولاوا) در زندان حکومت ایران در سنندج(سنه) اعدام شدند.

دستکم دو تجمع اعتراضی برگزار شد


امروز چهارشنبه ۵ مردادماه، تعدادی از کارگران شرکت فولاد اهواز برای چندمین روز متوالی در مقابل ساختمان استانداری خوزستان و شماری از اعضای خانواده‌های مجروحان بازداشتی جنگ ایران و عراق، در مقابل ساختمان زندان اوین، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

سازمان اطلاعات نیروی انتظامی از بازداشت پنج تن خبر داد



سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه ای بدون ذکر جزییات از بازداشت ۵ تن به اتهام جاسوسی خبر داد. هر چند مقابله با امر جاسوسی بعنوان نقض حقوق بشر در نظر گرفته نمی شود ولی با توجه به سابقه دولت ایران در استفاده ابزاری از این عنوان برای برخورد با مخالفان سیاسی، طرح چنین ادعاهایی بخصوص با روشن نبودن جزئیات و روند دادرسی همواره با دیده تردید نگریسته می‌شود.

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان لاکان رشت

سحرگاه پنجشنبه ۶ مرداد، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت قتل یک مامور نیروی انتظامی به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی رشت اجرا شد.

تدام بازداشت کاوان بامی در زندان دیزل آباد کرمانشا


کاوان بامی شهروند بازداشتی اهل مریوان، در پی ناتوانی در تامین قرار وثیقه کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان دیزل آباد کرمانشاه، بسر میبرد. وی مدت هاست که به دلیل دوری محل سکونت خانواده اش، از ملاقات با آنها محروم مانده است.

در پی عدم نظارت مناسب؛ درگیری منجر به مرگ یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز


روز چهارشنبه ۵ مردادماه، در پی درگیری در اندرزگاه سبز جوان زندان عادل آباد شیراز، یک زندانی مجروح و به دلیل وخامت حال جان خود را از دست داد.

محرومیت فاطمه مثنی از رسیدگی مناسب پزشکی در زندان اوین


فاطمه مثنی، زندانی سیاسی در زندان اوین، علیرغم وخامت حال و خونریزی روده، از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

گزارشی از آخرین وضعیت اسماعیل عبدی در زندان کچویی کرج


اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان طی روزهای گذشته برخلاف رعایت اصل تفکیک جرائم به بند نظامی زندان کچوئی کرج منتقل شد. آقای عبدی علیرغم گذشت بیش از دو ماه از دستور پزشک بهداری زندان مبنی بر اعزام به مرخصی درمانی، از رسیدگی مناسب پزشکی و یا اعزام به مرخصی محروم مانده است.

نگاهی به موج اعدام‌ها در ماه‌های اخیر



 خشونت و اعدام، پاسخ خشم از نابرابری

بنا بر آمار مرکز آمار مجموعه‌ی فعالان حقوق بشر در ایران، در خرداد‌ماه سال جاری نودوهفت زندانی در سراسر کشور اعدام شده‌اند. بر اساس این گزارش تنها کم‌تر از چهل‌درصد این اعدام‌ها، یعنی «دست‌کم سی تن» به دلیل ارتکاب جرایم مواد مخدر اعدام شده‌اند. بقیه‌ی شهروندان اعدامی، پنجاه‌وشش نفر یا پنجاه‌ودودرصد آن‌ها با اتهام قتل و یازده تن دیگر با اتهامات تجاوز، محاربه و یا اتهامات نامشخص به دار آویخته شدند.

احضار و بازداشت چهار شهروند از جمله سه نوجوان در اشنویه

روز پنجشنبه ۶ مردادماه، چهار شهروند از جمله سه نوجوان، پس از احضار به اطلاعات سپاه اشنویه بازداشت شدند.

در پی وخامت حال؛ اعزام زهرا صفایی به بیمارستان خارج از زندان



 زهرا صفایی، زندانی سیاسی نیمه شب گذشته در پی وخامت حال از بند زنان زندان اوین به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد.
خانم صفایی علیرغم دستور پزشک، از رسیدگی درمانی و بررسی وضعیت سلامت به صورت ماهانه محروم مانده است.

علیرغم حال نامساعد جسمی؛ تداوم بازداشت و اعتصاب غذای حسن سعیدی در زندان اوین


حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه علیرغم کاهش وزن و ضعف شدید جسمانی، در سی و پنجمین روز از اعتصاب غذای خود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می برد. قرار بازداشت آقای سعیدی در تاریخ ۲ مردادماه، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت عباس دهقان در زندان اوین



عباس دهقان درویش گنابادی محبوس در زندان اوین علیرغم ابتلا به کرونا و حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

گزارشی از آخرین وضعیت سکینه پروانه در زندان وکیل آباد مشهد



سکینه پروانه، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان وکیل آباد مشهد سپری می کند. وی مدت هاست که به دلیل دوری محل سکونت خانواده اش، از ملاقات با آنها محروم مانده است.

۱۴۰۱ مرداد ۵, چهارشنبه

دیواندره؛ بازداشت سه معلم کُرد توسط نیروهای امنیتی

امروز سه‌شنبه ۴ مرداد در جریان برگزاری تجمع اعتراضی جمعی از فعالان صنفی معلمان و خانواده‌های ۴ معلم بازداشت شده در مقابل اداره آموزش و پرورش شهر دیواندره، ۳ معلم به نام‌های محی‌الدین کریمیان، کورش بابامرادی و اسعد علوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

نوسود؛ زخمی شدن یک کولبر در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی


روز گذشته ۴ مرداد، نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی نوسود استان کرمانشاه گروهی از کولبران را از فاصله نزدیک با اسلحه ساچمه‌زن هدف تیراندازی قرار دادند که در نتیجه آن یک کولبر به نام جلیل کریمی زخمی شد.

حکم اعدام دو زن در زندان‌های ارومیه و سنندج به اجرا درآمد


 بامداد امروز چهارشنبه ۵ مرداد، حکم اعدام دو زن زندانی به نام‌های سهیلا عابدی و فرانک بهشتی در زندان‌های مرکزی سنندج و ارومیه به اجرا درآمد. این دو زندانی پیشتر به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند.

سپاه جان یک کولبر ٣٢ ساله متاهل را گرفتند! 


 

 بنابه گزارش رسیده بعدازظهر روز چهارشنبه ۵ مرداد ١۴٠١، نیروهای مسلح تحت فرمان سپاه پاسداران در پاسگاه مرز مله سرتزن شهرستان بانه ٣ کولبر را هدف رگبار گلوله قرار دادند که در نتیجه شیرکوه چاوشینی ٣٢ ساله و پدر دو فرزند اهل ورچک شهرستان سردشت جان خود را از دست داد و ٢ کولبر همراه او هم مجروح شدند. تازمانی که حق دفاع مشروع علیه قاتلان جمهوری اسلامی عملی نشود، جنایت و کشتار کاسبکاران بی‌دفاع ادامه می‌یابد.


پرونده‌سازی جدید علیه مریم اکبری منفرد


 

امتناع یک زندانی سیاسی از حضور در دادگاه یک زندانی سیاسی تبعیدی که دوران محکومیت ظالمانه حبس را در زندان سمنان سپری می‌کند، در پی پرونده‌‌سازی جدید طی دو مرحله به دادگاه این شهر احضار شده است.

افزایش خودکشی ها دلیلی دیگر بر ناکارآمدی حکومت ایران است


خودکشی و خبرهای مرتبط با این معضل در طی سالهای گذشته افزایش یافته و گاها در صدر اخبار قرار میگیرد. بازتابهای حاصله از نشر این اخبار به بحث و گفتگو های در این رابطه انجامیده است.

فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در شهرهای مختلف



در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، در دو روز گذشته، ۳ کارگر در حین انجام کار در بوئین زهرا دچار حادثه شده و ۲ کارگر جان خود را از دست دادند و یک کارگر مصدوم شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.