ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مهر ۲, شنبه

۱۴۰۱ مهر ۱, جمعه

آخرین اطلاعات از وضعیت اسلام‌آباد غرب (شاباد)، حداقل ۳ تن جانباخته‌اند



ندای روشن / آخرین اخبار از شهرستان اسلام‌آباد غرب (شاباد) از توابع استان کرمانشاه حاکی از جانباختن حداقل ۳ معترض در این شهر و قطعی اینترنت و فضای به‌ شدت امنیتی است.

بازداشت سینا نادری نوجوان ۱۶ ساله در پاوه



ندای روشن / یک نوجوان اهل پاوه به نام سینا نادری ۱۶ ساله توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و هیچ اطلاعی از سرنوشتش در دسترس نیست.

احراز هویت دومین شهروند کشته در اعتراضات کرمانشاه توسط هه‌نگاو

ندای روشن / در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ (۲۰ سپترامبر ۲۰۲۲) یک جوان ۲۰ ساله اهل کرمانشاه به نام رضا شهیرنیا با شلیک مستقیم نیروهای ضد شورش به قتل رسیده است.
 

بازداشت یلدا معیری، عکاس مطبوعاتی توسط نیروهای امنیتی


ندای روشن /امروز پنجشنبه ۳۱شهریور ماه ۱۴۰۱، یلدا معیری، در جریان‌ تجمعات اعتراضی به جان باختن مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بازداشت ۳ فعال سیاسی و یک روزنامه نگار توسط نیروهای امنیتی


ندای روشن / امروز جمعه ۱ مهرماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی ۳ تن از فعالان سیاسی و یک روزنامه نگار را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌

بازداشت ۵ تَن از شهروندان در آذربایجان غربی، تهران و کرمانشاه


ندای روشن / امروز جمعه ۱ مهرماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرستان بوکان از توابع استان آذربایجان غربی، کرمانشاه و تهران، پنج تن از شهروندان از جمله ۲ دانشجوی معترض را بازداشت کردند.

حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی بازداشت شد

مروز جمعه ۱ مهرماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرستان گلپایگان، حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی را بازداشت کردند.‌
 روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیر جبهه دموکراتیک ایران توسط نیروهای امنیتی در شهرستان گلپایگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گزارش ٦ اعتراضات در کُردستان، ١٥ کشته و ٧٣٣ زخمی


ندای روشن / در جریان اعتراضات روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ (۲۱ سپتامبر ٢٠٢٢) دست‌کم ۸ شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومت جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیدند و بیش از ۲۸۱ شهروند نیز با شلیک همین نیروها مجروح و ده‌ها شهروند نیز بازداشت شده‌اند.

۱۴۰۱ شهریور ۳۱, پنجشنبه

گزارش زخمی و کشته شدگان اعتراضات به قتل حکومتی ژینا امینی


ندای روشن /اعتراضات مردمی به کشته شدن مهسا امینی؛ کشته شدن دست‌کم ۱۲ معترض و زخمی شدن ۳۷۵ نفر در اثر تیراندازی نیروهای ضدشورش و بسیج

گزارش از اعتراضات در کُردستان، ١٥ کشته


ندای روشن / در جریان اعتراضات روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ (۲۱ سپتامبر ٢٠٢٢) دست‌کم ۸ شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومت جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیدند و بیش از ۲۸۱ شهروند نیز با شلیک همین نیروها مجروح و ده‌ها شهروند نیز بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل: کشته شدن مهسا امینی و سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی نیازمند اقدام فوری است



ندای روشن / سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک توییت ضمن اشاره به قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشت تاکید کرد: رهبران جهان باید از درخواست‌ها برای یک مکانیسم مستقل تحقیق و پاسخگویی بین المللی برای رسیدگی به بحران معافیت از مجازات جمهوری اسلامی حمایت کنند. 

علیرغم جو شدید امنیتی؛ تداوم اعتراضات در ششمین روز



ندای روشن / اعتراضات مردمی در واکنش به “جان باختن مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد” شش روز قبل در تهران و شماری از شهرهای کردنشین ایران آغاز و به سرعت به دیگر شهرهای کشور گسترش یافت. امروز پنجشنبه ۳۱ شهریور، کماکان شماری از شهرها برای ششمین روز متوالی علیرغم جو شدید امنیتی صحنه اعتراضات مردمی بود. نیروهای امنیتی برای سرکوب شهروندان معترض کماکان از شلیک گاز اشک آور، تفنگ های ساچمه ای و سلاح جنگی استفاده میکنند. اینترنت در بسیاری از شهرهای ایران طی دوران اعتراضات با اختلال مواجه بود و از روز گذشته با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، پلتفرم های اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ در ایران مسدود شده است. در جریان این اعتراضات ده ها نفر کشته و مجروح شده و صدها تن نیز در سرتاسر کشور بازداشت شده اند. رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی اقدام به پخش اعترافات اجباری شماری از بازداشت شدگان کرده اند. همچنین اظهار نظرات و واکنش ها نسبت به این رخداد از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.

کشته شدن سه شهروند در جریان اعتراضات اشنویه



ندای روشن / دست‌کم ۳ شهروند اهل اشنویه (شنو) به نام‌های امین معرفت ۱۶ ساله، میلان حقیقی ۲۱ ساله و صدرالدین لیتانی ۲۷ ساله در جریان اعتراضات مردم این شهر به قتل حکومتی ژینا امینی با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدند.
 

کشته شدن یک زن در اعتراضات کرمانشاه



ندای روشن / در جریان اعتراضات شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریوور ۱۴۰۱ (۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱) یک زن میانسال به نام مینو مجیدی ۶۲ با شلیک مستقیم نیروهای ضدشورش در خیابان نوبهار کرمانشاه کشته شد.
 

۱۴۰۱ شهریور ۳۰, چهارشنبه

یک فعال حقوق زنان توسط سرکوبگران در سنندج بازداشت شد



ندای روشن / حیات الماسی، فعال مدنی و حقوق زنان، امروز چهارشنبه سی شهریور ماه، در پی یورش نیروهای سرکوبگر امنیتی بازداشت شد.

مریوان؛ دو شهروند کُرد پس از احضار به اطلاعات بازداشت شدند



ندای روشن / روز سه‌شنبه بیست و نهم شهریورماه، دو شهروند کُرد به نام‌های "سرکوت علی‌پور" فرزند نعمت و "هیبت علی‌پور" فرزند عزت اهل روستای "تنگیسر" از توابع سنندج ساکن مریوان پس از احضار به اداره اطلاعات مریوان بازداشت شدند.

گزارش از اعتراضات در کُردستان، ٧ کشته و ۴۵۰ زخمی


ندای روشن / در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ (۲۰ سپتامبر ٢٠٢٢) دست‌کم سە شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومت جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیدند و بیش از ۱۶۱ شهروند نیز با شلیک همین نیروها مجروح و ده‌ها شهروند نیز بازداشت شده‌اند.

فواد قدیمی از مجروحان اعتراضات دیواندره جانبات




ندای روشن / فواد قدیمی شهروند جوان اهل دیواندره که در جریان اعتراضات اخیر این شهر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به شدت مجروح شده بود، پس از سه روز ساعت ۵ بامداد روز چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ (۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲) در بیمارستان کوثر سنندج به دلیل شدت جراحات جانباخت.
 

کشته شدن یک نوجوان و یک جوان در اعتراضات پیرانشهر و ارومیه




ندای روشن / در جریان اعتراضات شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ (۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲) دست‌کم دو شهروند به نام‌های زکریا خیال (فرزند سلیمان) ۱۶ ساله و فرجاد درویشی ۲۳ ساله اهل ارومیه کشته شدند.

گزارشی از پنجمین روز اعتراضات به جان باختن مهسا امینی


ندای روشن /  امروز چهارشنبه ۳۰شهریور ماه ۱۴۰۱، چهارمین روز اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا امینی در پی عملکرد گشت ارشاد در شهرهای مختلف کشور با حضور گسترده شهروندان برگزار شد.‌

بازداشت گسترده شهروندان در استانهای آذربایجان غربی و کردستان


ندای روشن , امروز چهارشنبه ۳۰شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرهای استان آذربایجان غربی و کردستان دستکم ۹تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌

بازداشت ۱۳ شهروند ساکن استان کردستان و شهرستان مهاباد توسط نیروهای امنیتی


ندای روشن / امروز چهارشنبه ۳۰شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در جریان اعتراضات به جان‌ باختن مهسا امینی، در شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان و مهاباد، تنی چند از شهروندان را بازداشت کردند.‌

بازداشت ۱۸۰۰تن از شهروندان معترض در تهران توسط نیروهای امنیتی



ندای روشن , امروز چهارشنبه ۳۰شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در جریان اعتراضات اخیر در تهران دستکم ۱۸۰۰ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌

۱۴۰۱ شهریور ۲۹, سه‌شنبه

ارومیه؛ کشته شدن یک معترض در نتیجه تیراندازی نیروهای ضدشورش



ندای روشن / بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، ساعاتی پیش یک معترض ۲۳ ساله اهل ارومیه به نام فرجاد درویشی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی در شهرک ولیعصر ارومیه هدف تیراندازی نیروهای ضدشورش قرار گرفت و کشته شد.

بازداشت‌شدگان شهریورماە؛ بازداشت گشین محمدیان، سینماکار و فعال حقوق زنان در سنندج



ندای روشن / امروز سەشنبە بیست و نهم شهریورماە، گشین محمدیان، سینماکار و فعال حقوق زنان در سنندج بازداشت شد.

بازداشت یک فعال مدنی در مریوان



ندای روشن / شامگاه روز دوشنبه بیست و هشتم شهریورماه، اوین راستی، فعال مدنی اهل مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

هاجر عباسی از مجروحان اعتراضات مهاباد جانباخت



ندای روشن / هاجر عباسی زن سالخورده‌ای که شامگاه دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در در جریان اعتراضات مردم مهاباد به قتل دولتی ژینا امینی با شلیک مستیم نیروهای مسلح از ناحیه سر مجروح شده بود، بامداد روز چهارشنبه ۲۸ شهریور جانش را از دست داد.
 

بازداشت شدگان شهریورماە؛ بازداشت دو فعال فرهنگی و هنرمند در کامیاران



ندای روشن /امروز سەشنبە بیست و نهم شهریورماە، دو تن دیگر از اهالی کامیاران در ارتباط با اعتصابات و اعتراضات ٢٨ شهریورماە بازداشت شدند.

مریوان؛ بازداشت یک شهروند معترض توسط نیروهای امنیتی


ندای روشن / امروز سه‌شنبه بیست و نهم شهریورماه، یک شهروند معترض به نام "خبات ویسی" ٢٤ ساله فرزند عبدالله اهل روستای "گلچیر" از توابع مریوان که در تجمعات اعتراضی به قتل ژینا امینی بر اثر شلیک نیروهای ضد شورش زخمی شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک شهروند توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی سنندج بازداشت شد



ندای روشن / یک شهروند اهل سنندج به نام‌ "گشین محمدیان"، امروز سه‌شنبه بیست و نهم شهریور ماه، توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی بازداشت شد.

در پی اعتراض به جان باختن مهسا امینی؛ مهدی باقرزاده در تهران بازداشت شد


ندای روشن / روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه، مهدی باقرزاده، شهروند ساکن تهران در جریان اعتراضات به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

مهسا امینی؛ اعتراضات ادامه دارد، اینترنت نداریم، اشک‌آور و گلوله داریم


« زن، زندگی، آزادی»، این شعاری است که ساعاتی پیش توسط دانشجویان دانشگاه تهران سرداده شده است. آن‌ها با در دست گرفتن پلاکاردهایی که نام مهسا امینی روی آن نوشته، یک تجمع اعتراضی تشکیل داده‌اند. برخی دختران دانشجو روسری‌های خود را به نشانه اعتراض درآورده‌اند، همان کاری که زنان کُرد در اقدامی هماهنگ و همزمان در مراسم تشییع پیکر مهسا انجام دادند. 

فشار بر خانواده مهسا امینی برای اعتراف تلویزیونی


ندای روشن / طبق اطلاع , روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۱، دو روز پس از خاک‌سپاری «مهسا امینی» و اعتصاب‌ بازاریان در برخی شهرهای کردستان و تظاهرات معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف، نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از خانواده امینی خواسته‌اند که طی فراخوانی، اوضاع شهر سقز و شهرهای اطراف را آرام سازد. این در حالی‌ است که هم‌زمان، صداوسیمای جمهوری اسلامی در تلاش است تا خانواده مهسا امینی را مقابل دوربین اعترافات اجباری بنشاند. 

بازداشت پنج تن از شهروندان در آذربایجان غربی و کردستان


ندای روشن / حقوق بشر در ایران – امروز سه شنبه ۲۹شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در سنندج و مریوان از توابع استان کردستان و اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، پنج تن از شهروندان را بازداشت کردند.

مهناز محمدی، نویسنده و کارگردان در تهران بازداشت شد



ندای روشن /حقوق بشر در ایران – امروز سه شنبه ۲۹شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران، مهناز محمدی، نویسنده و کارگردان را درجریان اعتراضات به جان‌ باختن مهسا امینی، بازداشت کردند.‌

جان باختن دستکم ۴ تن از شهروندان بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی



ندای روشن / امروز سه شنبه ۲۹شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در جریان اعتراضات به جان‌ باختن مهسا امینی در شهرستان‌های دهگلان، سقز و دیواندره از توابع استان کردستان دستکم ۴ تن از شهروندان را با شلیک مستقیم هدف قرار دادند.

محکومیت ملیکا قره گوزلو به حبس تعزیری و جریمه نقدی


ندای روشن / حقوق بشر در ایران – امروز سه شنبه ۲۹شهریور ماه ۱۴۰۱، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری با صدور دادنامه ای ملیکا قره گوزلو را به حبس تعزیری محکوم کرد.

بازداشت یک شهروند کُرد در شهرستان مریوان



ندای روشن / امروز سه‌شنبه بیست و نهم شهریورماه، یک شهروند کُرد به نام "کامیار مرادیان" فرزند محمدحسین اهل روستای "تنگیسر" از توابع سنندج ساکن مریوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گزارش از وضعیت شهرهای کُردستان پس از اعتراضات


ندای روشن / با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در جریان اعتصابات و اعتراضات روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲) دست‌کم ۳ شهروند کشته شده و ۲۲۱ شهروند دیگر زخمی شده‌اند و بیش از ۲۵۰ شهروند کُرد بصورت قهری مورد ربایش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. 

گزارش شماره ۴ از وضعیت شهرهای کُردستان پس از اعتراضات


ندای روشن / با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در جریان اعتصابات و اعتراضات روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲) دست‌کم ۳ شهروند کشته شده و ۲۲۱ شهروند دیگر زخمی شده‌اند و بیش از ۲۵۰ شهروند کُرد بصورت قهری مورد ربایش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. 

۱۴۰۱ شهریور ۲۸, دوشنبه

دهگلان؛ یک شهروند معترض بر اثر شلیک نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد



شامگاه روز دوشنبه بیست و هشتم شهریورماه، رضا لطفی یکی از معترضان به قتل حکومتی ژینا امینی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در شهر دهگلان جان خود را از دست داد.

یک شهروند کُرد در جریان تجمعات اعتراضی سنندج به قتل حکومتی مهسا امینی بازداشت شد



 در جریان برگزاری تجمعات اعتراضی مردم سنندج در دومین روز از محکومیت قتل مهسا امینی، شماری از شهروندان سنندج در روز یکشنبه بیست و شش شهریور ماه بازداشت شده‌اند.

هویت یکی از این شهروندان، لطف اله احمدی ، اهل سنندج احراز شده، وی پس از یورش ماموران به منزل شخصی نامبرده بازداشت و توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

تاکنون از محل دقیق نگهداری و سرنوشت آقای لطف اله احمدی در دسترس نیست.

ربوده شدن فرانک رفیعی از فعالین سنندجی در جریان اعتراضات امروز سنندج و زخمی شدن ۹ نفر در اثر شلیک نیروهای امنیتی



ندای روشن / شامگاه یک‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ (۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲) هم‌زمان با اعتراضات گسترده شهروندان به قتل دولتی ژینا امینی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، فرانک رفیعی از فعالین زیست‌محیطی و فعال حوزه زنان و همچنین لطف الله احمدی از فعالین کارگری در میدان اقبال (آزادی) توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.
 

۱۴۰۱ شهریور ۲۷, یکشنبه

دستگیری پزشک افشا کننده دلایل مرگ مهسا امینی



ندای روشن / بر اساس اطلاعات دریافتی از شهروندان، مهدیار سعیدیان، پزشکی که نخستین‌بار با دلائل مستند پزشکی و با اشاره به علائم بالینی مهسا امینی، از جمله خونریزی از گوش وی اعلام کرده بود که ادعای حکومت مبنی بر سکته وی صحت ندارد و او دچار ضربه مغزی شده است، از سوی نیروهای سرکوبگر امنیتی دستگیر شده است.

نچیروان معروفی، شهروند معترض به قتل حکومتی ژینا امینی در بیمارستان تبریز بستری است



ندای روشن / 27 شهریور 1401 نچیروان معروفی ١٨ ساله فرزند خالد اهل "ترجان" سقز که در اعتراضات به قتل حکومتی ژینا امینی در مقابل فرمانداری سقز زخمی شده، برای معالجه پزشکی به بیمارستانی در تبریز منتقل شده است.

گزاش در خصوص اعتراضات سقز و سنندج



ندای روشن/ یک‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ اعتراضات مدنی روز گذشته مردم در سقز و سنندج با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. با استناد به آمار هه‌نگاو دست‌کم ۳۸ نفر در این دو شهر با شلیک مستقیم نیروهای گارد یگان ویژه و ضربات باتوم مجروح شده و ۱۳ نفر نیز توسط این نیروها بازداشت شده‌اند.

بیانیه وکلای دادگستری شهر بوکان در حمایت کامل از خانواده امینی



ندای روشن / دست‌کم ۵۴ نفر از وکلای دادگستری بوکان با انتشار بیانیه‌ای درباره مرگ ژینا امینی (مهسا امینی) و رفتارهای فراقانونی نهادهای مرتبط در این رابطه، ضمن محکومیت هرگونه رفتار غیرقانونی توسط هر فرد و هر نهاد و ارگانی حمایت کامل خود را از خانواده امینی جهت قبول وکالت و حمایت حقوقی اعلام داشته‌اند.
 

تهران؛ بی‌خبری از سرنوشت زانیار محمدنژاد از بازداشت‌شدگان در تجمع اعتراضی مقابل بیمارستان کسری




ندای روشن / بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، زانیار محمدنژاد، شهروند کُرد اهل سنندج و ساکن تهران روز جمعه ۲۵ شهریور پس از انتشار خبر جان‌ باختن ژینا امینی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی شهروندان در مقابل بیمارستان کسرای تهران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.