ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱۹, شنبه

رضا کیانیان خطاب به سران جمهوری اسلامی: انقلاب دیجیتالی از روی شما رد می‌شود!




ندای روشن / رضا کیانیان، هنرمند سرشناس کشورمان طی یادداشتی در یکی از رسانه‌های داخلی درباره فیلترینگ اینترنت نوشت: خانم‌ها و آقایان دلواپس، ایستادگی شما در برابر علم و روزآمدی سابقه بلندی دارد.

سنندج؛ احضار اجلال قوامی، روزنامه‌‌نگار کُرد به دادسرای عمومی و انقلاب



جلال قوامی، روزنامه‌‌نگار اهل سنندج از سوی شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد.

ادریس فقهی مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفته است،


🔻ندای روشن: امروز شنبه ۱۸ شهریور، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات دادستانی و مأموران امنیتی و اطلاعاتی در استان آذربایجان غربی، از اوایل مرداد ۱۴۰۰، ادریس فقهی، مخالف سیاسی ۳۶ ساله کُرد را قهرا ناپدید کرده‌اند.

اقدام به خودکشی زهرا صدیقی‌همدانی در زندان ارومیه


یک زندانی که هفته گذشته به اتهام "افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی" به اعدام محکوم شده بود، از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی نموده است.

قتل یک سرباز وظیفه کُرد توسط یکی از فرماندهان پادگان در چایپاره




ندای روشن / یک سرباز کُرد اهل سلماس به نام محرم اشرفی ۲۲ ساله روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ (۸ سپتامبر ۲۰۲۲) توسط مافوق خود با اسلحه به قتل رسید.

آمریکا وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی را تحریم کرد

۱

ندای روشن/ وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین وزارت تروریستی اطلاعات به‌ دلیل طراحی، مشارکت و نقش موثر در حملات سایبری علیه زیرساخت‌های کشور آلبانی خبر داد.

۱۴۰۱ شهریور ۱۸, جمعه

اجرای چندین حکم غیرانسانی قطع انگشتان دست در زندان‌های جمهوری اسلامی




ندای روشن /حکم قرون وسطایی قطع چهار انگشت دست چندین زندانی متهم به سرقت در زندان‌های حکومت فاسد جمهوری اسلامی اجرا شد.

به گزارش ندای روشن به نقل از سایت حقوق بشر در ایران، حکم قطع چهار انگشت دست یک زندانی با هویت محمد حسینی که متهم به سرقت است، در بهداری زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد.

اقدام به خودکشی زهرا صدیقی همدانی در زندان مرکزی ارومیه



ندای روشن / جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ زهرا صدیقی همدانی معروف به ”ساره“ ۳۱ ساله اهل نقده (نَغَده) که هفته گذشته به اتهام افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی به اعدام محکوم شده بود، روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ (۷ آگوست ۲۰۲۲) از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی نموده است.

تداوم بلاتکلیفی یک نوجوان بلوچ در بازداشتگاه اطلاعات سپاه




ندای روشن / یک نوجوان بلوچ پس از گذشت ۶۹ روز از بازداشت، همچنان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات سپاه زاهدان به سر می‌برد.

تداوم بی‌خبری از سرنوشت چهار فعال سیاسی کرد در پی ناپدیدسازی قهری توسط جمهوری اسلامی


ندای روشن / با گذشت ۵۰ روز از بازداشت چهار فعال سیاسی کرد توسط نهادهای سرکوبگر اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دسترس نیست.

تداوم بلاتکلیفی یک شهروند بهائی پس از گذشت ۴۰ روز از بازداشت



ندای روشن / با گذشت چهل روز از بازداشت یک شهروند بهائی ساکن کرج وی همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

بن‌بست سیاسی در عراق و بحران جانشینی خامنه‌ای در ایران




ندای روشن / جنگ قدرت در عراق بخشی از آن مربوط به نزاع میان گروه‌های شیعه وابسته به جمهوری اسلامی با بخشی دیگر از نیروهای سیاسی شیعه است که خواستار استقلال عمل از تهران بوده و بر منافع کشور و مردم عراق برابر نفوذ و میدانداری جمهوری اسلامی تاکید دارند.

۱۴۰۱ شهریور ۱۷, پنجشنبه

فریبا اشتری، شهروند بهائی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد



ندای روشن / فریبا اشتری، شهروند بهایی ساکن یزد روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

گزارشی از آخرین وضعیت رضا خندان مهابادی در زندان اوین



ندای روشن– رضا خندان مهابادی از اعضای کانون نویسندگان ایران، دوران محکومیت ۵ ساله خود را در بند ۸ زندان اوین سپری می کند. وی در اردیبهشت ماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص وی قابل اجراست.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مازیار شه بخش در بند کانون زندان زاهدان




ندای روشن / مازیار شه بخش، نوجوان ۱۶ ساله علیرغم گذشت نزدیک به ۶ ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند کانون زندان زاهدان بسر میبرد. وی روز سه شنبه ۸ شهریورماه، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان منتقل شده و روز سه شنبه ۱۵ شهریورماه به بند بازگردانده شد.

ارومیه؛ ادامه بازداشت فرشته حسینی در زندان


ندای روشن /بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، یک شهروند کُرد اهل بوکان به نام فرشته حسینی که در اواخر شهریور توسط نیروهای پلیس امنیت در این شهر بازداشت شده بود کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.

چهار سال از اعدام سە زندانی سیاسی کُرد می‌گذرد، اما هنوز کسی نمی‌مصداند، ‎#مزارشان_کجاست؟



ندای روشن / پس از ٤ سال؛ جمهوری اسلامی هیچ توضیحی درباره اعدام رامین حسین‌پناهی و زانیار و لقمان مرادی نداده، از تحویل اجساد به خانواده‌ها خودداری کرده و محل دفن آنها نامشخص است. پس این اعدام‌ها در زمره اعدام‌های مخفیانە و از منظر بین‌الملل در ردیف جنایات "ناپدیدسازی قهری" و "جنایت علیه بشریت" قرار می‌گیرد.

۱۴۰۱ شهریور ۱۶, چهارشنبه

تهدید شهروندان با ارسال پیامک‌های فله‌ای؛ کارنامه سیاه جمهوری اسلام



گزارش
تهدید شهروندان با ارسال پیامک‌های فله‌ای؛ کارنامه سیاه جمهوری اسلامی ،در جریان اعتراضات سال ۸۸ به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که شهروندان تهرانی به صورت «فله‌ای» پیامک‌های تهدید آمیز دریافت کردند

گزارش هدایت فرزادی؛ شکنجه‌گر مورد اعتماد سپاه روی صندلی ریاست زندان اوین



ندای روشن / روز شنبه پنجم شهریور ۱۴۰۱، «هدایت‌الله  فرزادی» به ریاست زندان «اوین» منصوب شد. 
در نخستین روزهای ریاست هدایت‌الله فرزادی بر اوین، خبر رسید که «بهنام موسیوند»، زندانی سیاسی برای تنبیه به زندان «رجایی‌شهر» منتقل شده است. حالا او در اعتصاب غذا به سر می‌برد و روی ویلچر نشسته و فرزادی هم‌چنان بر صندلی سرپرستی اوین تکیه داده است. 

گزارش پرونده‌های فساد اقوام ناصر مکارم شیرازی؛ قاسم، سامان و سلطان شکر



در میان متهمان فساد اقتصادی منتسب به «ناصر مکارم شیرازی»، مورد «قاسم مکارم شیرازی»، مشاور بازداشت شده وزیر راه و شهرسازی، تنها موردی است که دفتر این مرجع تقلید بخشی از ماجرا را پذیرفته و از اساس منکر نشده است.

علیرغم عدم تکمیل مراحل درمان؛ عطاالله ظفر، شهروند بهائی به زندان اوین بازگردانده شد

ندای روشن / عطاالله ظفر، شهروند بهائی امروز چهارشنبه ۱۶ شهریور علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمانی به زندان اوین بازگردانده شد. این شهروند بهائی ۷۸ ساله، در تاریخ ۱۳ شهریورماه، در پی وخامت حال به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان طالقانی تهران اعزام و به وسیله دستبند و پابند به تخت بسته شده بود.

یک کولبر اهل سقز بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز بانه زخمی شد




ندای روشن - 16 شهریور 1401 روز سه‌شنبه پانزدهم شهریورماه، یک کولبر به نام "شورش باشبلاغی" ٤١ ساله اهل سقز بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز "هنگه‌ژال" بانه زخمی شد.

انتقال مشکوک لیلا حسین‌زاده در بازداشتگاه‌های شیراز!




ندای روشن / یک دانشجوی زندانی بار دیگر به طور مشکوکی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بازداشتگاه نیروی انتظامی در شیراز منتقل شده است.

صدور حکم حبس برای یک مادر و فرزند ۱۶ ساله‌اش به اتهام فعالیت سیاسی۱




ندای روشن / چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ یک فعال زن اهل پیرانشهر به نام آمنه یگانه به همراه فرزند ۱۶ ساله‌اش زانیار بهجت توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت به حبس محکوم شدند.

افزایش فشار علیه شهروندان بهائی




ندای روشن /افزایش فشار نهادهای اطلاعاتی علیه شهروندان بهائی/ شکنجه چهار جوان بهائی در بازداشتگاه اطلاعات ساری

کشتار سیستماتیک کولبران، زخمی شدن ۱۶ کولبر طی ۵ روز




ندای روشن / چهارشنبه ١٦ شهریور ۱۴۰۱ در ادامه کشتار سیستماتیک کولبران توسط نیروهای مسلح جمهوری 
اسلامی ایران و زخمی شدن ۲ کولبر دیگر به نام‌های شورش باشبلاغی اهل سقز و زانا اسماعیلی اهل مریوان شمار کولبرانی که طی پنج روز گذشته با شلیک این نیروها زخمی شده‌اند به ۱۶ کولبر رسید.

۱۴۰۱ شهریور ۱۵, سه‌شنبه

مهدی نوروزی و آرام صالح‌پور با وثیقه و موقتا آزاد شدند



ندای روشن /  سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
مهدی نوروزی و آرام صالح‌پور بازداشت شده اهل بانه روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ (۶ سپتامبر ۲۰۲۲) پس از دو ماه بازداشت با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و موقتاً از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد.

سعدا خدیرزادە به ١٢ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد




ندای روشن/ شعبه سوم دادگاه کیفری یک مستقر در شهرستان مهاباد سعدا خدیرزادە، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان ارومیه را به ١٢ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

اجرای حکم اعدام سه زندانی کُرد در زندان مرکزی کرج



ندای روشن / حکم اعدام سه زندانی کُرد به نام‌های شهرام کاکاوند، پیمان سلیمانی و عزیزیار هاشمی اهل شهرهای هرسین و کوهدشت سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ (۶ سپتامبر ۲۰۲۲) در زندان مرکزی کرج به اجرا در آمد.

حمید قره‌لر؛ افشاگری از زندان قم و تنبیه با چوبه دار؟





ندای روشن /نامش «حمید قره‌لر» است؛ ۳۱ ساله و اهل همدان. نمی‌دانیم ازدواج کرده بود؟ فرزندی داشت؟ چقدر درس خوانده بود و در کودکی قصد داشت چه کاره شود؟! تنها می‌دانیم که روز جمعه ۱۰شهریور۱۴۰۱ در زندان قم، اعدام شد. البته، ۲۵ روز قبل از اعدامش، ویدیویی از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که داشت در راهروهای بند یک زندان قم افشاگری می‌کرد.

۱۴۰۱ شهریور ۱۴, دوشنبه

تهدید روزنامه‌نگار کُرد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ارتباط با پرونده زهرا صدیقی



ندای روشن / دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ سنگر سعید معروف به ”سنگر آکره‌ای“ روزنامه‌نگار و عکاس اهل شهر آکره از توابع استان دهوک در اقلیم کُردستان توسط نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه پاسداران تهدید شده و از وی خواسته‌اند که با آنها همکاری کند.

کشتار سیستماتیک کولبران، زخمی شدن ۱۴ کولبر و بازداشت ۳ کولبر طی ۵ روز




ندای روشن / دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
در ادامه کشتار سیستماتیک کولبران توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و زخمی شدن ۲ کولبر دیگر به نام‌های صهیب راست‌خانه و سوران ایوازهشمار کولبرانی که طی پنج روز گذشته با شلیک این نیروها زخمی شده‌اند به ۱۴ کولبر رسید.

انتقال رسول بداقی به اندرزگاه ۴ زندان اوین



ندای روشن /  امروز دوشنبه ۱۴شهریور ماه ۱۴۰۱، رسول بداقی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان پس از اتمام بازجوئی در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد.‌

افزایش مجرم و پدیده ای به نام کف خوابی در زندان




ندای روشن / امروز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۱، پدیده کف‌خوابی در زندان، بارها توسط فعالان حقوق بشری یا زندانیان سیاسی و غیرسیاسی شنیده شده بود که با تکذیب‌هایی روبه‌رو می‌شد اما در روزهای گذشته غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، در میان صحبت‌هایش آن را تا حدودی تأیید کرده و گفته بود:”در بعضی از زندان‌ها، تعداد تخت‌های ما متناسب با تعداد زندانیان است و در برخی از زندان‌ها تعداد زندانیان کمتر از تخت است و در برخی از زندان‌ها تعداد زندانیان بیشتر از تخت است که در این زندان‌ها اولویت را توسعه زندان‌ها و تعدیل جمعیت کیفری گذاشتیم.”

مهدی صیفی جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد



ندای روشن / دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ مهدی صیفی فعال مدنی و از اعضای کمپین خیریه ”ژیانه‌وه‌ کُردستان“ در سنندج روز دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ (۵ آگوست ۲۰۲۲) پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و جهت سپری نمودن دوران پنج ماهه محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

کشتار سیستماتیک کولبران، زخمی شدن ۱۱ کولبر طی ۴ روز



ندای روشن / دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ادامه کشتار سیستماتیک کولبران کُرد در مرزهای کُردستان یک کولبر جوان اهل جوانرود با هویت همت عبدی با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران در مرز نوسود زخمی شد و با احتساب این مورد طی ۴ روز دست‌کم ۱۱ کولبر در مرزهای کُردستان با شلیک مستقیم نیروهای مسلح زخمی شده‌اند.
 

محسن صادق پور کردمهینی برای تحمل حبس بازداشت شد  




به گزارش ندای روشن ، روز یکشنبه ۱۳شهریور ماه ۱۴۰۱، محسن(کیارش) صادق پورکردمهینی، متولد: ۱۳۶۷، اهل و ساکن تهران، فعال سیاسی، با توجه به احضار قبلی برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود پس از مراجعه به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و به اندرزگاه ۴ این زندان منتقل شد.‌

محرومیت شکیلا منفرد، زندانی سیاسی از تماس تلفنی



ندای روشن ، روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین پس از غیر فعال شدن کارت تلفن وی از حق ارتباط تلفنی با خانواده خود محروم شده است. شکیلا منفرد، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود به اتهام (توهین به مقدسات) است.

۱۴۰۱ شهریور ۱۳, یکشنبه

نامه دو کارگردان سینما از زندان: ما فیلمسازیم




ندای روشن / جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو کارگردان سینمای ایران که در زندان به سر می‌برند در بیانیه‌ای مشترک نوشته‌اند: تاریخ سینمای ایران گواه حضور موثر و مستمر فیلمسازان مستقل است که با کوشش‌های خود سانسور را به عقب رانده و حیات این هنر – صنعت را قوام بخشیدند.

هتک حرمت زندانیان زندان مریوان و درگیری زندانیان با زندانبانان 



ندای روشن / زندانیان زندان مریوان بدنبال هتک حرکت زندانبانان که از آنان خواسته شد «صدای سگ دربیاورند» اقدام به درگیری لفظی با زندانبانان کردند.

زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند 




ندای روشن /زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار دو عضو جامعه ال جی تی بی زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند.

زخمی شدن یک کولبر اهل سردشت در مرز بانه




ندای روشن / یک کولبر اهل سردشت با هویت محمد اصلانی ۳۶ ساله در حین کولبری در مرز بانه با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی به شدت مجروح شد.

زخمی شدن دست‌کم ۹ کولبر با تیراندازی نیروهای مرزبانی در سردشت،



ندای روشن / در مدت ۴ روز گذشته ۹ کولبر در مناطق مرزی سردشت، بانه و نوسود در استان‌های آ‌ذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شدند.