ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱۹, شنبه

اقدام به خودکشی زهرا صدیقی‌همدانی در زندان ارومیه


یک زندانی که هفته گذشته به اتهام "افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی" به اعدام محکوم شده بود، از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی نموده است.
به گزارش ندای روشن به نقل از هه‌نگاو، این زندانی با هویت "زهرا صدیقی‌همدانی" معروف به "ساره"، ۳۱ ساله و اهل شهرستان نقده که روز چهارشنبه شانزدهم شهریور ماه اقدام به خودکشی کرد، در پی وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان رازی ارومیه منتقل شد.

وی پس از انجام مراحل درمانی و شستشوی معده به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و در حال حاضر تحت وضعیت روحی نامناسبی به سر می‌برد.

بر اساس اظهارات یک منبع مطلع، هفته گذشته مسئولان زندان ارومیه، زهرا صدیقی‌همدانی و الهام چوبدار را مقابل دیدگان دیگر زندانیان بند زنان مورد تحقیر قرار داده و گفته‌اند؛ ایران جای چنین افرادی نیست و حکم اعدام آنها به زودی اجرا خواهد شد.
 
این دو زندانی که از کنشگران و فعالان جامعه "ال‌جی‌بی‌تی" هستند، در یک پرونده مشترک به اتهام "افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی" توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده‌اند و این حکم در بند زنان زندان مرکزی ارومیه به آنها ابلاغ شده است. 
 
آنها اواخر دی ماه گذشته، توسط دادسرای عمومی ارومیه به "فساد فی‌الارض" از طریق "ترویج همجنسگرایی" و "ترویج مسیحیت" و "ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی" متهم شده بودند.
 
خانم صدیقی‌همدانی، روز چهارشنبه پنجم آبان سال گذشته حین رفتن به ترکیه و در مرز این کشور توسط نیروهای اطلاعات سپاه تروریستی پاسداران بازداشت و پس از حدودا دو ماه بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه این نهاد سرکوبگر به بند زنان زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

وی در ایام بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و علاوه بر آزار و اذیت کلامی و توهین به هویت و ظاهر او توسط ماموران امنیتی به اعدام و همچنین سلب حضانت دو فرزند خود تهدید شده بود.
 
سازمان عفو بین‌الملل پیشتر گزارش داده بود؛  زهرا صدیقی‌همدانی، مدافع حقوق بشر و عضو جامعه دگرباشان جنسی، صرفا به دلیل گرایش جنسی و هویت جنسی واقعی یا مفروض خود و همچنین پست‌ها و اظهارات او در رسانه‌های اجتماعی در دفاع از حقوق افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی برخلاف ضوابط بین‎‌المللی و به شکل خودسرانه تحت بازداشت است و در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.