ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ تیر ۲۴, جمعه

بازداشت ۳۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در خمام

 


شب پنجشنبه ۲۳ تیرماه، ۳۰ شهروند زن و مرد در شهرستان خمام واقع در استان گیلان، به دلیل شرکت در یک مهمانی خصوصی توسط پلیس بازداشت شدند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

شاکر بهروزی زندانی سیاسی کُرد به بند سیاسی بازگردانده شد.


شاکر بهروزی زندانی سیاسی کُرد و اهل ارومیه که ساعت ۱۱ صبح روز گذشته جهت اجرای حکم اعدام به به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود، ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه ظهر امروز پنج‌شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ به بند سیاسی بازگردانده شد.

حکم حبس برای معلم کورد، زارا محمدی را شدیداً محکوم میکنیم

 


 حکم ۵ سال زندان زارا محمدی معلم زبان کوردی را شدیداً محکوم میکند و بر این باور است که حکومت ایران با زندانی کردن این معلم کورد به ملت کوردستان اعلام کرد که به هیچ وجه حاضر به پذیرش کمترین حقوق طبیعی و انسانی این جامعه نیست.

اتهام خطرناک نماینده منتصب شده ایران برای شهرهای سقز و بانه به کولبران

 


« بهزاد رحیمی » نماینده منتصب شده حکومت ایران در مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی کە با خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ایران داشت، در دیدار استاندار سنندج و نمایندگان شهرهای آن استان با رئیس جمهور ایران، در مورد کولبران گفت: پدیده کولبری مشکل بسیار پیچیدە و پر ابهامی است کە با تحقیقات سادە قابل رسیدی و همار کردن نمی باشد، بە این دلیل کە این مشکل فقط مختص این استان نیست و تمام استان‌های غربی کشور را دربر گرفته است و پیامدهای منفی زیادی را به وجود آورده است.

بازداشت ۳ شهروند توسط نیروهای امنیتی ایران


سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی، سە شهروند با نام‌های« عثمان دلسوز »۶۴ ساله فرزند رسول« هژار دلسوز »۲۸ ساله فرزند علی و اهل روستای زیوکه و« آکام خزرزاده »۲۶ ساله، فرزند رسول و اهل روستای کانی بوداغ از توابع شهرستان پیرانشهر(پیرانشار) توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

۱۴۰۱ تیر ۲۳, پنجشنبه

افشای اسامی و مشخصات و عسکهای جانیان و روسا و دژخیمان و شکنجه گران اصلی در زندان مرکزی

 


برای اولین بار منتشر می شود: افشای اسامی و مشخصات و عسکهای جانیان و شکنجه گران ایرانی زندان شیبان احواز اشغالی

سلماس؛ ایجاد جو امنیتی در مناطق مرزی و توپ‌باران ارتفاعات توسط سپاه پاسداران


در یک هفته گذشته در مناطق کوهستانی سلماس همچون «سارای چیچک»، «خدرشه» و «سرهلان» که محل اسکان دامپروران روستاهای اطراف این منطقه است نیروهای سپاه پاسداران اقدام به آزار و اذیت شهروندان کُرد کرده‌اند. همچنین از پنج‌شنبه ۱۶ تیر ماه به دنبال درگیری نیروهای سپاه پاسداران و اعضای حزب کارگران کردستان در نزدیکی روستای «ماته‌ خرپه» سلماس، جو این مناطق به شدت امنیتی شده است.

اعتصاب غذای مژگان کاوسی و سکینه پروانه در زندان‌های اوین و مشهد

 


سکینه پروانه، زندانی سیاسی کرد صبح امروز یک خرداد در اعتراض به محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی و ادامه تبعید خود در زندان مرکزی مشهد دست به اعتصاب غذا زد. همچنین مژٰگان کاوسی، دیگر زندانی سیاسی کرد از روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در اعتراض برخورد مسئولین زندان و دستگاه قضایی در حق زندانیان  کماکان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

سوری بابایی چگینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

 



سوری بابایی چگینی، شهروند اهل قزوین شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیرماه، توسط ماموران پلیس امنیت استان البرز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل برادر این شهروند برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه او و دو فرزندش را ضبط کرده و با خود بردند.

معوقات مزدی کارگران کارخانه داروگر تهران



 کارگران کارخانه داروگر تهران از معوقات مزدی ۲ ماه خود خبر دادند. همچنین حق بیمه‌‌‌ این کارگران نیز برای چندمین ماه متوالی تمدید نشده است.

۱۴۰۱ تیر ۲۲, چهارشنبه

دستکم ۱۸ تجمع اعتراضی برگزار شد









 امروز سه شنبه ۲۱ تیرماه، شماری از بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، خرم آباد، قزوین، شیراز، همدان، بندرعباس، کرمانشاه، جوانرود، شهرکرد، یزد، ارومیه، تبریز، اهواز، رشت، ساری و اراک در مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان خود، تعدادی از بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در مقابل ساختمان فرمانداری در این شهر و گروهی از کارگران پتروشیمی تبریز در مقابل درب ورودی این پتروشیمی در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

۱۴۰۱ تیر ۲۱, سه‌شنبه

افزایش نگرانی ها؛ تداوم بازداشت واله زمانی در بند ۲۴۰ زندان اوین

 


واله زمانی، فعال کارگری علیرغم گذشت ۴۳ روز در بازداشتگاه ۲۴۰ زندان اوین محروم از رسیدگی مناسب پزشکی در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. آقای زمانی مبتلا به مشکل حاد کبدی است و این امر موجب افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت سلامت او شده است.

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جمشید شارمهد برگزار شد

 


امروز سه شنبه ۲۱ تیرماه، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جمشید شارمهد، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

آزادی یک معلم بازداشتی در شیراز




امروز سه شنبه ۲۱ تیر، زهرا اسفندیاری، از معلمان بازداشتی شیراز آزاد شد. وی در جریان تجمع معلمان و فرهنگیان در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه در فارس بازداشت شده بود.

بند ۲۰۹ زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی

 


آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، فعالین کارگری با گذشت بیش از دو ماه کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان از بیش از سه هفته پیش از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده های خود محروم هستند.

فرمانده انتظامی کرمانشاه؛ “رعایت حجاب مطالبه مردم است”/ احضار ۱۷۰۰ نفر به مراکز انتظامی درخصوص “بدحجابی”


 فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با ادعای اینکه “رعایت حجاب یکی از مطالبات مردمی است”، از احضار ۱۷۰۰ نفر به مراکز انتظامی در خصوص حجاب از اول سال جاری تاکنون خبر داده و گفت که در این مدت “۲۳۰ دستگاه خودرو نیز به علت دور دور کردن” توقیف و روانه پارکینگ شدند.

۱۴۰۱ تیر ۲۰, دوشنبه

زخمی شدن یک کولبر در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در بانه



     

 روز یکشنبه ۱۹ تیر، یک کولبر در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه دچار مصدومیت شد.

ناهید شیرپیشه بازداشت شد




ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸ امروز دوشنبه ۲۰ تیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اکبر باقری/ زندان تهران بزرگ

 


 اکبر باقری، زندانی سیاسی امروز دوشنبه ۲۰ تیرماه، از زندان تهران بزرگ به مرخصی اعزام شد.

جعفر پناهی بازداشت شد

 


 جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

۱۴۰۱ تیر ۱۹, یکشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت پرویز برزو در زندان عادل آباد شیراز

 



پرویز برزو، نوکیش مسیحی دوران محکومیت ۴ سال و ۶ ماه خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می کند. علیرغم سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت، اخیرا با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده است.

قائمشهر؛ یک بازداشت، ۴ پلمب و صدور ۱۸ اخطار پلمب به دلیل “بدحجابی و فروش البسه نامتعارف”



چهار واحد صنفی در قائمشهر به دلیل آنچه “بدحجابی و فروش البسه نامتعارف” عنوان شده است، پلمب شد و ۱۸ واحد صنفی دیگر اخطار کتبی پلمپ دریافت کردند. همچنین یک زن در این شهرستان به دلیل انتشار تصاویری در فضای مجازی بازداشت شد.