ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ تیر ۲۱, سه‌شنبه

آزادی یک معلم بازداشتی در شیراز




امروز سه شنبه ۲۱ تیر، زهرا اسفندیاری، از معلمان بازداشتی شیراز آزاد شد. وی در جریان تجمع معلمان و فرهنگیان در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه در فارس بازداشت شده بود.

به نقل از شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، امروز سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱، زهرا اسفندیاری، از معلمان بازداشتی شیراز آزاد شد.

این فعال صنفی در جریان تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت در فارس بازداشت شده بودند. تاکنون از شرایط آزادی این شهروند اطلاعی در دسترس نیست.

معلمان معترض مطالبات خود را «اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «پرداخت بیمه دانش آموزان» و همچنین «تشکیل کلاسهای درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» عنوان کردند.

پس از بازداشت ده‌ها فعال صنفی در جریان این تجمع سراسری، دبیر کل سازمان ملل متحد طی گزارشی در قالب ۱۳ محور، نسبت به گونه های مختلف نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی شهروندان از جمله معلمانی شد که به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و شرکت در تجمع‌های مسالمت‌آمیز بازداشت شده اند.