ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مهر ۹, شنبه

موج بازداشت روزنامه‌نگاران؛ تلاش جمهوری اسلامی برای حذف صورت مسئله


ندای روشن /  پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا و آغاز اعتراضات مردمی، گزارش‌ها حاکی از بازداشت شماری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است؛ خبرنگارانی که بازداشت آن‌ها بخشی از روند همیشگی جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات و پاک کردن صپرت مسئله است.

بیانیه تاریخی ۵۳ کشور در خصوص اعتراضات سراسری در ایران


ندای روشن / ۵۳ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با امضای بیانیه ای کم نظیر خواستار پایان دادن حکومت ایران به استفاده از زور مقابل اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان در ایران شدند. آنان در این بیانیه که پیش نویس آن توسط کشور شیلی ارائه شده بود از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا قوانین کشور را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهد. همچنین خواهان برقراری عدالت و یافتن حقیقت در خصوص مرگ مهسا امینی شدند.

گزارشی از منابع مردمی زاهدان؛ ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی با تیراندازی نیروهای نظامی


ندای روشن / براساس اعلام برخی از منابع میدانی، تاکنون آمار ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان جمع آوری شده است.

«خامنه‌ای از ولایت منعزل است»؛ بیانیۀ جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران


ندای روشن / جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران، در بیانیه‌ای که در اختیار زیتون قرار گرفته است اعلام کردند که   کسانی که در سرکوب اعتراضات و جرح و قتل مردم شرکت می‌کنند «طبق شریعت محمدی»، محکوم به «احکام قصاص و دیات هستند».

۱۴۰۱ مهر ۸, جمعه

گزارشی از یازدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران


ندای روشن / امروز سه شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۱، یازدهمین روز اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا امینی و عملکرد گشت ارشاد و سایر موارد نارضایتی شهروندان از وضعیت جاری در ایران برگزار شد.‌

گزارش مفصل از هفت روز اعتراضات سراسری در شهریور ۱۴۰۱



ندای روشن /دهها کشته و زخمی  در اعتراضات سراسری/ ایران در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردمی است که به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض هستند. جرقه این اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی زده شد و به سرعت در ۸۵ شهر کشور از ۲۹ استان برای شبهای متوالی ادامه یافت. حاصل این اعتراضات دهها کشته و زخمی است. ارتباطات در ایران بخصوص شبکه اینترنت مختل است. دستگیری فعالان و معترضان ادامه دارد و کماکان هیچ نشانه ای دیده نمی شود که حکومت ایران قصد شنیدن صدای معترضان را داشته باشد. گزارش پیش رو تلاش برای ارائه اطلاعات راستی آزمایی شده از جمله آمارها و اسامی مربوط به هفت روز نخست اعتراضات جاری است.

مهسا غلامعلی زاده، وکیل دادگستری بازداشت شد


ندای روشن /مهسا غلامعلی زاده، وکیل دادگستری روز شنبه ۲ مهر، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. وی ساعاتی بعد طی یک تماس تلفنی با خانواده از انتقال خود به زندان اوین خبر داد.

مونا برزوئی، ترانه سرا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد


ندای روشن / مونا برزوئی، ترانه سرا شامگاه چهارشنبه ۶ مهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

اعتراضات سراسری؛ پنج شهروند بازداشتی به زندان قرچک ورامین منتقل شدند


ندای روشن / نازنین رسولی، ریحانه ساداتیان و مرضیه یوسف زاده پس از بازداشت به همراه یلدا معیری و سعیده محمدی به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.

اعتراضات سراسری؛ حسین ماهینی با دستور قضایی بازداشت شد


ندای روشن  حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم ملی ایران در پی اعلام جرم علیه برخی از سلبریتی‌ ها به جهت آنچه که “تشویق به اغتشاش” نام برده می‌شود، امروز پنجشنبه ۷ مهر با دستور قضایی بازداشت شد.

بازداشت خشن زنی در یاسوج، پس از تراشیدن اعتراضی موهایش



ندای روشن /امروز پنجشنبه ۷ مهر، یک زن جوان معترض در یکی از میادین یاسوج، در اقدامی اعتراضی، موهای سر خود را تراشید. پس از این اقدام، نیروهای امنیتی با اعمال خشونت و شلیک گلوله، این زن را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

۱۴۰۱ مهر ۶, چهارشنبه

اولین گزارش از حمله موشکی جمهوری اسلامی به مقر احزاب کُردستانی



ندای روشن / در جریان حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقر و اردوگاه‌های حزب دمکرات کُردستان ایران (حدکا)، حزب آزاد کُردستان ایران (پاک) ، حزب کومله کُردستان ایران و حزب کومله زحمتکشان کُردستان دست‌کم ۱۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند.
 

بازداشت دست‌کم ۱۱ شهروند در ارومیه هه‌‌نگاو: چهارشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱



ندای روشن / طی روزهای اخیر و هم‌زمان با اعتراضات مردمی به قتل دولتی ژینا امینی، ده‌ها شهروند کُرد در ارومیه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.
 

۱۴۰۱ مهر ۵, سه‌شنبه

گزارش از بازداشت دست‌کم ۵۲ زن در اعتراضات اخیر کُردستان


ندای روشن / در جریان اعتراضات اخیر مُرد کُردستان به قتل دولتی ژینا امینی که هم‌زمان بوده با اعتراضات گسترده در بیشتر شهرهای ایران، ده‌ها زن و دختر توسط نیروهای امنیتی در کُردستان بازداشت شده‌اند که تاکنون هویت ۵۲ نفر از آنها برای هه‌نگاو احراز شده است.

بازداشت ۱۷۴ تَن از شهروندان در ۵ شهر توسط نیروهای امنیتی سه شنبه, ۰۵ مهر, 1401


ندای روشن / امروز سه شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران، سمنان، رشت، سردشت و قم، دستکم ۱۷۴ تن از شهروندان از جمله چندین دانشجو معترض را بازداشت کردند.

گزارش شماره (۱) حقوقی در خصوص بازداشت و ربایش قهری شهروندان در جریان اعتراضات


ندای روشن /  از ابتدای شروع اعتراضات در خصوص قتل مهسا امینی همواره نگرانی خود نسبت به خشونت زائد‌الوصف نیروهای امنیتی و نظامی در خصوص بازداشتی‌ها و بخصوص زخمی‌ها که بدون هر گونه اقدامات درمانی بازداشت شده‌اند را اعلام نموده است.

۱۴۰۱ مهر ۴, دوشنبه

گزارشی از دهمین روز اعتراضات سراسری در ایران



ندای روشن /مروز دوشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۱، دهمین روز اعتراضات سراسری به عملکرد گشت ارشاد و افزایش نارضایتی ها از سوء مدیریت و ناکارآمدی حکومت ایران در شهرهای مختلف کشور برگزار شد.‌

بیانیه‌ی جمعی از فعالان برابری جنسیتی و LGBTQ+ در رابطه با اعتراضات سراسری در کشور


ندای روشن / جمعی از فعالان برابری جنسیتی و LGBTQ+ در ایران، با انتشار بیانیه ای به رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داده و از جامعه جهانی درخواست کرده اند که “اگر واقعا به اصول آزادی، برابری، دموکراسی، و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر باور دارند” در کنار مردم ایران جهت دستیابی به آزادی، برابری و دموکراسی بایستند.

گزارش هشتمین و نهمین روز اعتراضات در ایران


ندای روشن /اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. طی دو روز گذشته دستکم ۱۹ شهر و دانشگاه شاهد صحنه اعتراضات بودند. شمار فعالان و معترضان بازداشت شده کماکان در حال افزایش است. در جریان این اعتراضات ده ها نفر کشته و مجروح شده اند. دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت نیز با اختلال مواجه است و همچنان شمار پلتفرم های اجتماعی مسدود شده در ایران در حال افزایش است. همچنین اظهار نظرات و واکنش ها نسبت به اعتراضات سراسری در ایران از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران برای نهمین روز متوالی ادامه یافت.

۱۴۰۱ مهر ۳, یکشنبه

گزارش شماره ٧ از اعتراضات در کُردستان، ۱۸ کشته و ۸۹۸ زخمی گزارش شماره از اعتراضات در کُردستان، ۱۸ کشته و ۸۹۸ زخمی


ندای روشن / در جریان اعتراضات چند روز گذشته در کُردستان دست‌کم دست‌کم ۱۶۵ شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومت جمهوری اسلامی مجروح و ده‌ها شهروند نیز بازداشت شده‌اند. همچنین با احراز هویت چهار شهروند دیگر که طی روزهای گذشته جانباخته‌اند شمار کشته شدگان اعتراضات کُردستان به ۱۸ نفر رسید.

مروز یکشنبه ۳مهرماه ۱۴۰۱، محمدخانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوين با نگارش نامه ای حمایت خود را از اعتراضات سراسری اعلام کرد.‌


ندای روشن /  روز شنبه ۲ مهر ماه ۱۴۰۱، محمد خانی، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین،‌ با نگارش نامه ای حمایت خود را از تجمعات اعتراضی سراسری که در شهرهای کشور در جریان است اعلام کرد.‌ این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۳ سال و ۶ ماه خود است.

بازداشت دستکم ۲۴ تن از شهروندان معترض در ۸ استان کشور



ندای روشن /یکشنبه ۳مهرماه ۱۴۰۱،ماموران امنیتی در پیرانشهر، قروه، اشنویه،آبدانان،کرج،اسلامشهر، اصفهان، کاشان،سنندج،آمل، یاسوج، تهران، ۲۴تن از شهروندان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌