ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مهر ۱۶, شنبه

شنبه موعود آغاز خونین چهارمین هفته اعتراضات⁩

ندای روشن /شنبه_موعود برای جمهوری اسلامی فرارسید. بازگشت گسترده معترضان به خیابان و دانشگاه‌ها روز ۱۶ مهر، در چهارمین هفته اعتراضات مردمی در ایران، نیروهای سرکوب را غافلگیر کرد.

۱۴۰۱ مهر ۱۵, جمعه

بیانیە‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان و سروآباد، دیواندره، سنندج و کلاترزان، سقز و زیویه، بیجار) 

ندای روشن /  ژینا (مهسا) امینی دانش‌آموز دیروز و نماد زن امروز، و رمز آزادیخواهی شهروندان ایران، آنچنان مظلومانه و به ناحق به قتل رسید کە وجدان هر انسانی را بر پهنە گیتی بە درد آورد و خاطرە تلخ داعش را نزد جهانیان زندە کرد.

اعتراضات کُردستان؛ احراز هویت ۲۳ شهروند بازداشت شده



ندای روشن / در ادامه موج بازداشت‌های اخیر شهروندان کُرد هویت ۲۳ شهروند دیگر که در شهرهای سنقر و کلیایی، سنندج، مهاباد، سقز، پیرانشهر، اشنویه و ارومیه بازداشت شده‌اند برای هه‌نگاو احراز گردید.

۱۴۰۱ مهر ۱۴, پنجشنبه

وزارت خارجه فرانسه: پخش ویدئوی اعترافات اجباری دو شهروند فرانسوی زندانی شرم‌آور است




ندای روشن / وزارت خارجه فرانسه، ویدئوی اعترافات شهروندان فرانسوی زندانی توسط جمهوری اسلامی را غیرقابل قبول و شرم‌آور خواند.

ناپدید شدن دکتر اشکان پویان پس از تایید تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی به سمت معترضان بلوچ



ندای روشن / دکتر اشکان پویان پس از اینکه تایید کرده بود که «نیروهای نظامی از پشت سر معترضان در زاهدان را هدف قرار دادند»، ناپدید شد.

رسوایی




ندای روشن / یلدا امیری: «شو مسخره»؛ عنوانی که بسیاری از کاربران فضای مجازی به برنامه خبری بیست و سی در مورد «نیکا شاکرمی» نسبت دادند، دختر ۱۷ ساله‌ای که از ماجرای مرگش ده‌ها روایت حکومتی و غیرحکومتی نقل شده است.

تداوم بازداشت و بی خبری از سرنوشت لیلا میرغفاری


ندای روشن / لیلا میرغفاری، فعال مدنی، روز پنجشنبه ۷ مهر توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بی خبری از وضعیت این شهروند، منجر به افزایش نگرانی های خانواده وی در خصوص سرنوشت فرزندشان شده است.

اعترافات اجباری خاله و دایی نیکا؛ تناقض‌های آشکار سناریوی تکراری حکومت


ندای روشن /
شب گذشته (چهارشنبه) از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم صداوسیما، «روایتی از نحوه مرگ » «نیکا شاکرمی» نوجوان ۱۷ ساله٬ به همراه «اعترافات» خاله و دایی او منتشر شد. 

۱۴۰۱ مهر ۱۳, چهارشنبه

کشته شدگان اعتراضات سراسری ایران؛ جان‌های عزیزی که از دست رفت


ندای روشن /اعتراضات سراسری ضد حکومتی در ایران، برای هجدهمین شب متوالی به دلیل کشته شدن «مهسا امینی» در بازداشت پلیس اخلاق ادامه دارد. مهسا (ژینا) امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز کردستان که به همراه خانواده برای دیدار با اقوام خود به تهران سفر کرده بود، روز ۲۳شهریور به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شد. تنها دو ساعت پس از انتقال او به پایگاه پلیس امنیت اخلاقی (وزرا)، مهسا امینی در حالت کما به بیمارستان  منتقل شد و دو روز بعد در بیمارستان کسری درگذشت. مقامات علت به کما رفتن او را در ابتدا ایست ناگهانی قلبی اعلام کردند، اما تصویر منتشر شده از گوش خون‌آلود و کبود او ابهامات زیادی درباره مرگ او مطرح کرد.

سعید و علی شیرزاد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند



ندای روشن /  امروز چهارشنبه ۱۳مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی سعید شیرازد و برادر وی علی شیرزاد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌

بازداشت ۲۱ تن از شهروندان در پنج استان / آزادی حسین‌ماهینی با تودیع وثیقه


ندای روشن / امروز چهارشنبه ۱۳مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران، تبریز، پاوه، مریوان، کرمانشاه، تالش، قزوین و زاهدان، دستکم ۲۱ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌

بازداشت ۱۱ تَن از شهروندان در تهران و کردستان توسط نیروهای امنیتی


ندای روشن / مروز چهارشنبه ۱۳مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران و سروآباد، دستکم ۱۱ تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌طی روزهای اخیر، مهدی موحدی، سپیده سالاروند، حسین طاهری، علی خادمی، زهرا شفایی، یاشار خادمی، علی معزی، اسدالله هادی، سبا حاج جعفر، فاتح محمودی و سجاد صادقی، توسط نیروهای امنیتی در تهران و استان کردستان بازداشت شدند. از میان این افراد فقط زهرا شفایی پس از چند ساعت‌ آزاد شد. همچنین، بهنام حیدری، از حق تماس با خانواده خود محروم است.

بازداشت ۹ تَن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی


ندای روشن /امروز چهارشنبه ۱۳مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در اهواز، مشهد، تهران و کرج، دستکم ۹ تن از شهروندان از جمله ۷ دانشجو را بازداشت کردند.طی روزهای اخیر، عفاف عبادی، حمید خلیلاوی، علی جلیلیان، سپهر باسامی، محمدامین موسوی، مهراب مهری، مهدی تجلایی فر، امیرحسین پوریوسف و محمدطاهری خرم، در استانهای تهران، خراسان رضوی، البرز و خوزستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌

۸۸ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی؛ گزارشی از شمار جانباختگان تیراندازی نیروهای نظامی در زاهدان



ندای روشن / تاکنون هویت ۸۸ شهروند بلوچ که با تیراندازی نیروهای نظامی در مصلای اهل سنت زاهدان و پس از آن در اعتراضات کشته شدند توسط کمپین فعالین بلوچ به ثبت رسیده است؛ همچنین شمار زخمی ها بیش از ۳۰۰ نفر است.

۱۴۰۱ مهر ۱۲, سه‌شنبه

بازداشت و تفتیش منزل ۷ شهروند در تهران


ندای روشن / طی روزهای جمعه و شنبه ۹ مهر، علی خادمی، زهرا شفائی، یاشار خادمی، علی معزی و اسدالله هادی در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. از میان این شهروندان زهرا شفائی پس از ساعاتی آزاد شد. همچنین روز سه شنبه ۱۲ مهر منزل مهدی خواص صفت و صدیقه مرادی زوج ساکن تهران مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و تلفن همراه آنان ضبط شد.

درادامه اعتراضات؛ کشتار کودکان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد



ندای روشن /خبرها از زاهدان، در روز سه‌شنبه۱۲مهر، حاکی از تداوم اعتراضات به تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر ۱۵ ساله و سرکوب شدید و آتش‌گشودن نیروهای امنیتی به سوی معترضان است. یک منبع مطلع در شهر زاهدان به «ایران‌وایر» گفته است که محله شیرآباد این شهر، تبدیل به میدان جنگ شده و نیروهای سرکوب‌گر با تجهیزات کامل جنگی در آن‌جا حاضر هستند. سازمان‌های حقوق‌بشری بلوچستان از کشته شدن دست کم ۹ کودک به ضرب گلوله نیروهای نظامی، از جمله یک طفل دو ساله خبر داده‌اند.

گزارشی از هجدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران /شمار جان‌باختگان به ۱۵۴ تن رسید


ندای روشن / اعتراضات معروف به “اعتراضات شهریور”، از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. شهروندان معترض امروز نیز در شماری از شهرها و دانشگاه های کشور دست به تجمعات زدند و دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت با محدودیت مواجه است. تا زمان تهیه این گزارش تعداد ۱۰۳ شهر از ۳۱ استان به همراه ۴۸ دانشگاه کشور در مجموع ۳۳۳ اعتراض گسترده را در ۱۸ روز اخیر رقم زدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران همچنان ادامه یافت.

۶۵ نفر از اساتید دانشگاه شریف خطاب به مسئولان: به اشتباهات خود در عرصه حکومت‌داری اقرار کنید؛ دست از استبداد رای بر دارید

سخنی با دانشجویان و انذاری به مسئولان:
ندای روشن / دانشجویان گرامی ما اگر چه همیشه در دردها و کاستی ها همراه شما نبوده ایم، امّا خواسته‌های به حقّ شما را درک می‌کنیم. جوان امروز ایرانی حقّ دارد برافروخته باشد، از ستمی که چندین سال بر آنها رفته است، از فشار زور و جبر عقیدتی بظاهر اخلاقی ولی در حقیقت منکراتی، از فشار گشت منکرات، گشت ارشاد و اخیرا «پلیس امنیت اخلاقی».
از دست رفتن جان عزیز جوانان برای ما بسیار دردناک است، خواه جان عزیز مهسا امینی دختر کُردستان ایران باشد، خواه دیگر جوانان.

بازداشت ۳ شهروند ساکن تهران، زنجان و ارومیه


ندای روشن / امروز سه شنبه ۱۲مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در استان زنجان، شهر ارومیه و تهران سه تن از شهروندان را بازداشت کردند ، طی روزهای اخیر، صفیه قره باغی، محمد مقدم سیس و حسین معصومی، توسط نیروهای امنیتی به ترتیب در زنجان، ارومیه و تهران بازداشت و به بازداشتگاههای امنیتی در شهرهای مذکور منتقل شدند.

بازداشت ۸ نفر از جمله ۵ دانشجو توسط نیروهای امنیتی / آزادی ۳ تن از بازداشت شدگان با تودیع وثیقه


ندای روشن / امروز سه شنبه ۱۲مهر ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در تهران، مریوان، بوکان،  سنندج و قزوین، دستکم ۸ تن از شهروندان از جمله ۵ دانشجو را بازداشت کردند.‌طی روزهای اخیر، ملیکا قره گوزلو، بهنام حیدری، میر شاهین فاطمی، حامد خلیلی، هیوا مسعودی، هادی امینی، کاوه فقه میری، محمدجواد خواجویی، شهروندان ساکن استان‌های تهران، قزوین، آذربایجان غربی و کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌

۱۴۰۱ مهر ۱۱, دوشنبه

گزارشی از هفدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران


ندای روشن / اعتراضات معروف به “اعتراضات شهریور”، از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. شهروندان معترض امروز نیز در شماری از شهرها و دانشگاه های کشور دست به تجمعات زدند و دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت با محدودیت مواجه است. تا زمان تهیه این گزارش تعداد ۱۰۳ شهر از ۳۱ استان به همراه ۴۸ دانشگاه کشور در مجموع ۳۱۷ اعتراض گسترده را در ۱۷ روز اخیر رقم زدند.

گزارش انجمن اسلامی دانشگاه شریف از وقایع یکشنبه ۱۰ مهر ماه این دانشگاه:



ندای روشن / اتفاقات ۱۰ مهر دانشگاه علم و صنعت روز یکشنبه ۱۰ مهر ماه، در پی اعتراضات دانشجویان در صحن دانشگاه علم و صنعت، حراست دانشگاه خروج از تمامی درب‌ها به جز درب شماره ۳ را منع کرده و ماموران حراست کارت دانشجویی و مشخصات دانشجویان را هنگام خروج از دانشگاه چک می‌کردند. آقای آرین عسکری حوالی ساعت ۵:۳۰ پس از ارائه کارت دانشجویی خود به اتاقک نگهبانی درب ۳ منتقل شد و دقایقی بعد ۲ مامور امنیتی با لباس شخصی وی را از اتاقک خارج و به خودرویی در خیابان ملک‌لو بردند و از محل دور شدند.

گزارشی از بازداشتی های اعتراضات

ندای روشن / امروز یکشنبه ۱۰مهرماه ماموران امنیتی در شهرهای تهران، زنجان، رشت، آذربایجان غربی، مشکین شهر، سنندج، یزد، استان گلستان، ارومیه، اردبیل، اشنویه، ۲۶ تن از شهروندان را بازداشت کردند.

۱۴۰۱ مهر ۱۰, یکشنبه

گزارش شانزدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران


ندای روشن / اعتراضات معروف به “اعتراضات شهریور”، از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. شهروندان معترض امروز نیز در شماری از شهرها و دانشگاه های کشور دست به تجمعات زدند. تا زمان تهیه این گزارش تعداد ۱۰۳ شهر از ۳۱ استان به همراه ۴۸ دانشگاه کشور در مجموع ۲۸۹ اعتراض گسترده را در ۱۶ روز اخیر رقم زدند.