ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۱۵, شنبه

گزارشی از وضعیت دو شهروند بازداشتی در زندان شیبان اهواز





 قرار بازداشت علی و هوشنگ نوروزی لهجی دو شهروند بازداشتی که به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز بسر میبرند، برای سومین ماه تمدید شده است. این دو شهروند که نسبت برادری با یکدیگر دارند، در تاریخ ۱۰ خردادماه در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل شده اند.

لایحه‌ی «اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح»


سلاح؛ درمانی برای همه‌ی فصول حاکمیت

نقّادان لایحه‌ سخن‌ها دارند؛ علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری می‌گوید که «دولت سیزدهم لایحه‌ای با عنوان «اعطای حق استفاده از سلاح به مأمورین امنیتی در تجمعات اعتراضی مردم» تهیه کرده و قصد قانونی‌کردن آن را دارد»(۱) و فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی و عضو حزب کارگزاران سازندگی هم بر این باور است که این لایحه «درباره‌ی استفاده از سلاح به دنبال امنیتی‌ترکردن بیش‌تر فضا است».(۲)

در سایه عدم نظارت مناسب؛ مرگ یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز


روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه، در سایه عدم نظارت کافی مسئولان یک زندانی محبوس در زندان عادل آباد شیراز در پی عفونت گلو ناشی از سو مصرف مواد مخدر در بیمارستان خارج از زندان، جان باخت. وی روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه از زندان به بیمارستان اعزام شده بود.

وجود ۶۰۰ هزار دانش آموز بازمانده‌ از تحصیل در کشور


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش از شناسایی حدود ۶۰۰ هزار دانش‌ آموز بازمانده از تحصیل در کشور خبر داد. وی عنوان کرد که نداشتن اینترنت، عدم دسترسی به آموزش از راه دور و اجبار به کارکردن از عوامل اصلی بازماندن این دانش آموزان از تحصیل است.

محمود محمودی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد



محمود محمودی (ارکین هارای)، فعال ترک (آذربایجانی) اهل شهرستان کلیبر با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی اواخر خرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

ابتلای جعفر پناهی به کرونا در زندان اوین


به دنبال شیوع کرونا در زندان اوین، جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی در پی مثبت اعلام شدن تست کرونا به قرنطینه این زندان منتقل شد. وی علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

طرح جامعی برای تجهیز اراک در برابر خطرات و پیامدهای سیلاب تنظیم و اجرا نشده است/ برخوردهای سلیقه‌ای و رفتار پوپولیستی شهروندان را آزار می‌دهد

7 کشته و مصدوم میراث روزهای بی سابقه جاری شدن سیل برای مردم استان مرکزی بود. سیلی که هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان خسارت آن ارائه نشده و مردم و مسئولان فعلا درگیر کم کردن اثرات آن در زندگی شهرنشینان و روستائیان هستند. «طوفان مونسون» در اندک زمان حضور خود آن چنان بر استان مرکزی تاخت که بی تردید آثار آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. درخت‌های شکسته، خیابان‌های آب‌گرفته، دام‌های تلف شده، زیرساخت‌ها و جاده‌های نابود شده همگی ماحصل قدرت نمایی این طوفان بودند.

۱۴۰۱ مرداد ۱۴, جمعه

خودسوزی یک زن در رشت


 یک شهروند زن در رشت اقدام به خودسوزی کرد. وی پس از خودسوزی به یکی از بیمارستان‌های رشت منتقل شد.

محمد مقیمی: لایحه‌ی اصلاحی قانون به کارگیری سلاح مغایر همه‌ی ارزش‌های انسانی است


در پی تلاش مجلس یازدهم برای بررسی و تصویب لایحه‌ی اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، مصوب ۱۳۷۳ طرفداران و موافقان این لایحه ادعا می‌کنند که هدف اصلی از تدوین لایحه‌ی اصلاحی جدید ناتوانی قانون فعلی (قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری) در تأمین امنیت نیروهای پلیس است. به ادعای این گروه قانون فعلی از آن‌جا که دست پلیس را برای استفاده از اسلحه در هنگام مواجهه با خطر جدی بسته، ظرفیت تأمین امنیت جانی نیروهای پلییس را نداشته و در نتیجه باید اصلاح شود. از سوی دیگر بسیاری از مخالفان با رد این ادعا می‌گویند حقوق اساسی شهروندان از جمله قربانیان اصلی لایحه‌ی پیشنهادی در صورت تصویب است و در صورت اجرای آن شماری از حقوق شهروندان که در قانون فعلی مورد حمایت قرار گرفته بود، در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

خودکشی یک سرباز وظیفه در پادگان مرز بانه



روز چهارشنبه ۱۲ مرداد، یک سرباز وظیفه در یکی از پادگانهای مرزی بانه، با شلیک گلوله دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

زندان قم؛ انتقال دو زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام


دو زندانی محکوم به اعدام در زندان قم امروز جمعه ۱۴ مردادماه، جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند. گفته می‌شود یکی از این زندانیان از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده است. در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، شماری از زندانیان جهت توقف حکم اعدام طلب استمداد میکنند.

بازداشت و تفتیش منزل یک نوکیش مسیحی در کرج




یک شهروند نوکیش مسیحی در کرج روز یکشنبه ۹ مرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

صدور حکم اعدام برای یک متهم در تهران/ رهایی یک زندانی از اعدام در دزفول




 یک متهم به قتل در تهران توسط دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد. همچنین یک زندانی در شهرستان دزفول که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

انتقال هیدی شادیخواه و کاظم تابناک به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در ارومیه

 


 هیدی شادی خواه و کاظم تابناک شهروندان بازداشتی اهل اشنویه، جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ارومیه منتقل شدند.

در سایه فقدان ایمنی کار؛ مرگ ۵ کارگر در بوانات و باقرشه

 



در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، ۵ کارگر در شهرهای بوانات و باقرشهر طی حوادثی جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

چهار جوان بعد از احضار به اداره اطلاعات سپاه در اشنویه بازداشت شدند


پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱خورشیدی، چهار شهروند اهل روستای “باب خالد آباد” از توابع اشنویه ، که سه نفر از آنان جوان می باشند، بعد از احضار به اداره اطلاعات سپاه جمهوری اسلامی در این شهر بازداشت شدند.

تمدید قرار بازداشت چهار فعال صنفی معلمان در دیواندره


چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ خورشیدی، قرار بازداشت موقت چهار شهروند با اسامی “امید شاه‌محمدی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده” از اعضای انجمن صنفی معلمان کوردستان دیواندره به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

سناریوی حکومت ایران برای۴ فعال سیاسی کورد، پروژه‌ای شکست خورده و تکراریست

در پیوند با بازداشت و بی اطلاعی از چهار فعال سیاسی و از اعضای حزب کومله که توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بازداشت شده اند، جمعی از سازمان های حقوق بشری بیانیه‌ای صادر کرده و خواستار مشخص شدن محل نگهداری آنها شدند. این سازمان های حقوق بشری با اشاره به پرونده سازی های حکومت ایران برای فعالان سیاسی ملت‌های تحت استعمار کورد، بلوچ، عرب و غیره خواستار مداخله سازمان‌های جهانی حقوق بشری برای نجات جان این زندانیان سیاسی شده است.

بازداشت شادی درگاهی در مریوان

پنج شنبه ۳۰ تیرماه سال ۱۴۰۱ شمسی، شادی درگاهی فعال مدنی همسر ایرج رحیم زاده فعال محیط زیست، به اداره اطلاعات حکومتایران در شهر مریوان احضار شده، و بازداشت شد.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی ایران در اشنویه


چهارشنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ خورشیدی، نیروهای امنیتی حکومت ایران در اشنویه بدون ارائه حکم قضایی یک شهروند را در محل کارش بازداشت و به مکان نامعلوم انتقال دادند.

۱۴۰۱ مرداد ۱۳, پنجشنبه

مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک در ارومیه

 


یک کودک پسر در شهرستان ارومیه به دلیل مخالفت اداره ثبت احوال این شهرستان با نام انتخابی، از داشتن شناسنامه محروم مانده است. عدم صدور شناسنامه توسط ادارات ثبت احوال برای برخی نام‌های انتخابی امری مسبوق به سابقه است. محدودیت‌ها و بینش سیاسی و مذهبی اعمال شده در کتابچه اسامی مورد تایید ادارات ثبت احوال که توسط دولت تهیه شده است، عملا بسیاری از شهروندان را از نامگذاری کودکان خود بر اساس هویت‌های مذهبی، قومی و یا فرهنگی خود بر خلاف مقاوله‌نامه‌های‌ حقوق بشری محروم می‌کند.

لایحه‌ی «اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح»؛ برگ سبز لباس شخصی‌ها برای استفاده از اسلح


این روزها انتشار خبر قرارگیری لایحه‌ی «اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح» در دستور کار مجلس و بررسی تغییرات قانون استفاده از سلاح و تعمیم عبارت «نیروهای مسلح» و جایگزین‌کردن آن با «مأمورین مسلح» بین موافقان و مخالفان این لایحه بسیار بحث‌برانگیز شده و افکار عمومی را نیز با ابهامات و نگرانی‌هایی مواجه ساخته.

سه شهروند بهائی ساکن بجنورد با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند



شعله شهیدی به همراه دو فرزندش به نام های فاران ثنائی و شایان ثنائی شهروندان بهائی ساکن بجنورد، امروز پنجشنبه ۱۳ مردادماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. این شهروندان در تاریخ ۲۲ تیرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

کنکور ۱۴۰۱؛ افزایش شمار دانشجویان بهائی محروم از تحصیل


هویت ۳ تن دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری امسال که در نتایج این آزمون با ایراد “نقص پرونده” در سایت سازمان سنجش مواجه شدند، در شهرهای بیرجند و کرمان توسط هرانا احراز شد.

با انگیزه ناموسی؛ قتل یک زن توسط همسر در گنبدکاووس

 


 آنیتا خردمند شهروند ساکن گنبدکاووس توسط همسرش و با مشارکت سه تن دیگر با انگیزه ناموسی به قتل رسید. پیکر وی روز پنجشنبه ۶ مردادماه در نزدیکی آزادشهر کشف شده و متهمان این واقعه هم اکنون در بازداشت بسر میبرند.

معوقات مزدی و بلاتکلیفی کارگران در سه واحد صنفی



کارگران شهرداری ایلام و ایرانشهر از پرداخت نشدن چند ماه از حقوق معوقه خود خبر دادند. همچنین کارگران گیت‌های هفت‌گانه گمرکی مناطق آزاد تجاری اروند در بلاتکلیفی شغلی بسر میبرند.

۱۴۰۱ مرداد ۱۲, چهارشنبه

رد درخواست اعاده دادرسی انوشاوان آودیان و عباس سوری در دیوان عالی کشور


امروز سه شنبه ۱۱ مرداد، شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی انوشاوان آودیان و عباس سوری، شهروندان مسیحی را رد کرد. آقای آودیان در دادگاه بدوی به تحمل ۱۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی و همچنین عباس سوری به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بودند. این احکام در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد.

بازداشت یک شهروند بهائی در جریان مصادره زمین و تخریب منازل در روشنکوه


در جریان تخریب منازل و مصادره زمین های شهروندان بهائی در روستای روشنکوه ساری فرید علوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. همچنین یک شهروند بهائی سالمند مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت. طی روز جاری منازل شش خانواده بهائی در روستای روشنکوه ساری، توسط ارگان های دولتی تخریب و زمین های شمار دیگری از این شهروندان نیز مصادره شد.

حکم کور کردن سه متهم برای اجرا به دادسرای جنایی تهران ارسال شد


حکم قصاص چشم (کور شدن) سه متهم برای انجام مقدمات اجرای حکم به دادسرای جنایی تهران فرستاده شده است. یکی از انتقادات مهم به سیستم قضایی و حقوقی ایران وجود قوانینی مانند نقص یا قطع عضو است که مغایر با اصول حقوق بشر، اصل و هدف مجازات و نافی کرامت انسانی تلقی می‌شود.

در سایه فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت یک کودک کار و سه کارگر در شهرهای مختلف



روز دوشنبه ۱۰ مردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، یک کودک کار و سه کارگر در شهرهای بوکان و یاسوج دچار حادثه شدند. در این حوادث دو کارگر دچار مصدومیت، یک کارگر دیگر و یک کودک کار جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

تجمع کارگران شرکت تولی پرس قزوین

 


 امروز سه‌شنبه ۱۱ مردادماه، کارگران شرکت تولی پرس قزوین در تجمعی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

هفت متهم یک پرونده به تحمل ۵۱۸ ضربه شلاق محکوم شدند


 هفت متهم به سرقت توسط دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی در کنار سایر مجازات ها، مجموعا به تحمل ۵۱۸ ضربه شلاق محکوم شدند و حکم صادره توسط دیوان عالی کشور عینا تایید شد. این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

با انگیزه ناموسی؛ قتل یک زن توسط همسر سابقش در تهران





زن جوانی در تهران با انگیزه ناموسی توسط همسر سابق خود به قتل رسید. متهم پس از ارتکاب به جرم بازداشت و جهت انجام تحقیقات در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت.

داود فتحی و عبدالله شریف‌ زاده آزاد شدند

 



 داود فتحی و عبدالله شریف‌ زاده شهروندان اهل سقز، از یکی از بازداشتگاه های امنیتی این شهر آزاد شدند.

علی نوری به زندان اوین بازگشت


علی نوری، فعال مدنی روز سه شنبه ۱۱ مرداد، به زندان اوین بازگشت. وی حدود دوماه پیش با توقف اجرای حکم از این زندان به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

احمد نقوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد



احمد نقوی (تقوی)، فعال صنفی معلمان توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ابهر، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ابتلای حسین قشقایی به کرونا در زندان اوین


حسین قشقایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به کرونا مبتلا شده است. علیرغم بروز علائم تنفسی تاکنون با اعزام وی به بیمارستان و یا مرخصی درمانی موافقت نشده است.

یکی از مجروحان جنگ ایران و عراق خود را به آتش کشید


خبرگزاری هرانا – روز سه شنبه ۱۱ مرداد، یکی از مجروحان جنگ ایران و عراق در شهرستان سنقر، به دلیل مشکلات معیشتی اقدام خودسوزی کرد و جان باخت.

در سایه عدم رسیدگی پزشکی؛ مرگ یک زندانی در زندان مراغه


شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، یک زندانی در زندان مراغه، در پی عدم رسیدگی پزشکی و تعلل در اعزام به بیمارستان، جان خود را از دست داد.

زندان لاکان رشت؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی پیمان سکوتی


پیمان سکوتی، شهروند بازداشتی در زندان لاکان رشت، علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. این شهروند ساکن کوچصفهان از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم است.

به دلیل تبلیغ در شبکه های اجتماعی؛ سه آرایشگاه زنانه در یزد پلمب شد



رئیس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان یزد از پلمب سه آرایشگاه زنانه در این استان به دلیل آنچه که وی « تبلیغ نامتعارف در فضای مجازی» عنوان کرده، خبر داد.

احضار و بازجویی دو شهروند توسط اداره اطلاعات شهرستان سقز

 

 روز دوشنبه ۱۰ مردادماه، دو شهروند اهل شهرستان سقز به اداره‌ اطلاعات این شهرستان احضار شده و ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

۱۴۰۱ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

مجید خادمی با تودیع قرار وثیقه از زندان شیبان اهواز آزاد شد


روز یکشنبه ۹ مرداد، مجید خادمی، متهم سیاسی، با تودیع قرار وثیقه از زندان شیبان اهواز آزاد شد. وی در تاریخ ۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

سیامک هنرور و سعید اتحاد جهت تحمل حبس راهی زندان عادل آباد شیراز شدند



سیامک هنرور و سعید اتحاد شهروندان بهائی ساکن شیراز جهت تحمل دوران محکومیت ۳۱ ماه و ۱۶ روز خود، راهی زندان عادل آباد شیراز شدند.

افزایش فشار بر بهائیان؛ تفتیش منازل ۵ شهروند دیگر


روز یکشنبه ۹ مرداد، منازل تعدادی از شهروندان بهایی از جمله امید کشاورز، پریا اقدسی در قزوین، هدیه غیابی و شادی خاصه در مشهد و راحله کشانی در شیراز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

سه عضو یک خانواده بهائی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند


افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری سه عضو یک خانواده بهائی، امروز دوشنبه ۱۰ مرداد، در منزل خود در تهران، جهت اجرای حکم حبس، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. بازداشت این شهروندان در حالی صورت گرفته است که آنها پیش از این احضاریه ای از بابت اجرای حکم دریافت نکرده بودند.

مریم کریم بیگی به حبس، شلاق و جریمه نقدی محکوم شد


مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال و هفت ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳ سال و ۷ ماه زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود.

زخمی شدن یک کولبر بر اثر انفجار مین در مرز بانه



روز یکشنبه ۹ مرداد، یک کولبر در مرز هنگه ژال بانه بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق به شدت زخمی شد.

وحید هروآبادی به ۲ سال حبس، خلع لباس روحانیت و ممنوع‌ الخروجی محکوم شد


 وحید هروآبادی توسط دادگاه ویژه روحانیت به خلع دائم لباس روحانیت، ۲ سال حبس و ۲ سال ممنوع‌ الخروجی محکوم شد.

بازداشت شکرالله قهرمانی فرد توسط نیروهای امنیتی



امروز دوشنبه ۱۰ مرداد شکرالله قهرمانی فرد، معلم و فعال ترک (آذربایجانی) توسط نیروهای امنیتی در شهرستان خداآفرین بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه و سایر لوازم شخصی آقای قهرمانی فرد و اعضای خانواده وی را ضبط کرده و با خود برده اند.

دلیر اسکندری به دادسرای سنندج احضار شد


دلیر اسکندری فعال مدنی اهل سنندج، امروز دوشنبه ۱۰ مرداد، طی ابلاغیه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد.

فشار سیستماتیک بر بهائیان ایران؛ تفتیش منزل ۳۶ شهروند و بازداشت ۷ تن در یک روز


روز یکشنبه ۹ مرداد، ۷ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و منازل دستکم ۳۶ شهروند بهائی دیگر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. یکی از این شهروندان پس از ساعاتی آزاد شد. بعد از این اقدامات، همزمان با انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار ویدیویی شهروندان بهائی بازداشت شده را به جاسوسی، نفوذ در مهدکودک‌ها و ترویج بی حجابی در کشور متهم کرد. به گفته سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل “گزارشات منتشر شده توسط جمهوری اسلامی در رسانه ها، مجددا ثابت کرد که شهروندان بهائی در ایران صرفاً به دلیل اعتقادات دینی خود تحت آزار و اذیت سیستماتیک قرار می گیرند.”