ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۱, شنبه

زخمی شدن دو کولبر در نوسود



پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱خورشیدی، دو کولبر با هویت ” یاسین عادل” و ” ابراهیم رحیم پور” در پی تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی حکومت ایران در روستای “نروی” از توابع نوسود بر اثر سقوط از ارتفاع زخمی شدند.

مریم دریسی به دادسرای عمومی و انقلاب کازرون احضار شد / سند



مریم دریسی، فعال مدنی امروز شنبه ۱ مردادماه، پس از حضور در  اداره پلیس امنیت کازرون با دریافت ابلاغیه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد. از وی خواسته شده تا ظرف مدت پنج روز از زمان صدور ابلاغیه در این شعبه حاضر شود.

جامعه جهانی بهائی؛ طی یک ماه ۶۴ بهائی در ایران بازداشت، احضار و محاکمه شدند


جامعه جهانی بهائی طی بیانیه ای از بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران، طی ۵۰ روز گذشته خبر داده است. جامعه جهانی بهائی این اقدامات را نشان‌ دهنده تشدید کارزار سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهائی در ایران عنوان کرده است.

اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان در نیشابور



 روز  پنجشنبه ۳۰ تیرماه، یک دختر ۱۷ ساله در نیشابور با پریدن از روی پل قصد خودکشی داشت، که آتش نشانان مانع اقدام وی شدند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

میثم کاظمی جهت تحمل حبس راهی زندان بهبهان شد



 میثم کاظمی، شهروند اهل بهبهان امروز شنبه ۱ مرداد، جهت تحمل دوران محکومیت ۱۵ ماه حبس خود، راهی زندان این شهر شد.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سپیده رشنو در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

سپیده رشنو، دانشجوی ساکن تهران و اهل خرم آباد، هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی اوایل هفته گفته، به دلیل آنچه “هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف” عنوان شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تفهیم اتهام فرامرز سه‌ دهی در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز


فرامرز سه‌ دهی، شاعر خوزستانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران، امروز شنبه ۱ مردادماه، توسط شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اهواز، مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. پیشتر پرونده این شاعر به دلیل نقض در پرونده از شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به دادسرا بازگردانده شده بود.

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی نیلی



جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی نیلی، وکیل دادگستری روز یکشنبه ۲ مرداد، در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران برگزار خواهد شد. وی در خصوص این پرونده روز شنبه ۲۱ خردادماه توسط شعبه ۳ بازپرسی دادسرای کارکنان تفهیم اتهام و سپس با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

۱۴۰۱ تیر ۳۱, جمعه

خودکشی یک نوجوان در شهرستان مهاباد



روز یکشنبه ۲۶ تیرماه، یک پسر نوجوان در شهرستان مهاباد که پیشتر از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرده و در بیمارستان بستری بود، بر اثر آسیب های وارده جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

بازداشت یک شهروند به دلیل در دست داشتن پلاکارد حاوی شعارهای اعتراضی



اخیرا ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد، یک شهروند بر روی یک باجه‌ تلفن همگانی، پلاکاردی حاوی شعارهای اعتراضی علیه رهبر جمهوری اسلامی در دست دارد و لحظاتی بعد توسط ماموران لباس شخصی به پایین کشیده شده و بازداشت می‌شود.

افزایش شمار اعدام شدگان زندان یزد به ۳ تن



روز گذشته پنجشنبه ۳۰ تیرماه، حکم اعدام دو زندانی از جمله یک زن که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان یزد به اجرا درآمد. با احتساب این زندانیان، شمار اعدام شدگان روز گذشته در زندان یزد به ۳ تن افزایش یافت.

در سایه عدم رسیدگی پزشکی؛ مرگ دو زندانی در زندان قزلحصار کرج



امروز جمعه ۳۱ تیرماه، دو زندانی در واحد ۱ زندان قزلحصار کرج در پی عدم رسیدگی پزشکی و تعلل در اعزام به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

کمبود فضا و ازدحام جمعیت؛ دشواری های زندان خورین ورامین در فصل گرما


 زندانیان محبوس در زندان خورین ورامین با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف روبرو هستند. در گزارش پیش رو با توجه به مستندات دریافتی، به گوشه ای از این مشکلات از جمله تراکم جمعیت بالای زندانیان در عین محرومیت از سیستم تهویه مطبوع، عدم دسترسی به سیستم بهداشتی مناسب و قطعی مکرر آب و برق که در نهایت به گسترش انواع مختلف بیماری منجر می شود پرداخته شده است.

گزارشی از آخرین وضعیت یاشار تبریزی در زندان تهران بزرگ


جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاشار تبریزی، فعال مدنی روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این شهروند در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

مرگ یک کودک کار و مصدومیت ۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار


در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، در طی دو روز گذشته، یک کودک و ۳ کارگر در حین انجام کار در یزد و کرمان دچار حادثه شدند. یک کودک کار ۱۱ ساله جان خود را از دست داد، ۲ کارگر در معدن محبوس و یک کارگر نیز مصدوم شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

زخمی شدن یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه


 روز سه شنبه ۲۸ تیرماە، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در منطقه مرزی برویشکانی بانه یک کولبر زخمی شد.

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت یونس السرخی در زندان شیبان اهواز


یونس السرخی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان شیبان اهواز سپری می‌کند، علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

بازداشت یک شهروند درمرز باشماق مریوان


چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ خورشیدی، یک شهروند با هویت ” سبحان مولودی” ۳۲ ساله ، فرزند احمد و اهل روستای ” تنگیسر” از توابع سنندج(سنه) توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران در مرز باشماق مریوان بازداشت شد.

۱۴۰۱ تیر ۳۰, پنجشنبه

نوسود؛ مجروح شدن یک کولبر با شلیک نیروهای نظامی ای

پنج‌شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی، نیروهای نظامی ایران در مرز نوسود از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی یک کولبر را هدف شلیک مستقیم قرار داده و وی را از ناحیه ساق و مچ پا به شدت مجروح کردند.

منوچهر بختیاری به زندان قزوین تبعید شد


همسر منوچهر بختیاری پدر جاویدنام پویا بختیاری از جانباختگان قیام آبان ۹۸، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اینستاگرام خود از تبعید همسرش به زندان قزوین خبر داد.

خودکشی یک نوجوان در شهرستان کوهدشت


 یک پسر نوجوان در شهرستان کوهدشت استان لرستان از طریق مصرف قرص برنج دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

انتقال یکباره زندانیان سیاسی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین


 امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه، مسئولان زندان قرچک ورامین از انتقال یکباره تمامی زندانیان سیاسی به زندان اوین خبر دادند.

خودکشی دو نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله در شهرستان دهدشت


دو پسر نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله ساکن شهرستان دهدشت، روز سه شنبه ۲۸ تیرماه، از طریق حلق آویز کردن خود، در جنگلهای اطراف این شهرستان خودکشی کردند.

پاوه؛ مصدومیت یک شهروند در پی تیراندازی بی ضابطه نیروی انتظامی



 روز دوشنبه ۲۷ تیرماه، یک شهروند در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی در خیابان رسالت پاوه زخمی شد.

ا انگیز ناموسی؛ قتل یک مرد و یک زن قربانی کودک همسری در شهرستان سیب و سوران



 روز سه شنبه ۲۸ تیرماه، یک مرد و یک زن قربانی کودک همسری با انگیزه ناموسی و به ظن داشتن ارتباط با یکدیگر توسط خانواده زن در شهرستان سیب و سوران استان سیستان و بلوچستان به قتل رسیدند. گفته میشود پس از وقوع این رخداد پدر و دایی این زن خود را به پلیس معرفی کرده اند.

حمید حاج جعفر کاشانی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد


حمید حاج جعفر کاشانی، داور لیگ برتر فوتسال ایران و فعال مدنی زندانی، امروز چهارشنبه ۲۹ تیر از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی از مشکلاتی در ناحیه کلیه رنج میبرد و از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

ارومیه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ۴ شهروند همزمان با آزادی یک شهروند دیگر


هوشنگ نقی زاده فعال ترک (آذربایجانی)، سعید گل محمدی، علیرضا قاسم زاده و میکاییل قلی پور شهروندان ساکن ارومیه علیرغم گذشت ۴ روز از زمان دستگیری کماکان در زندان ارومیه در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. از سوی دیگر رضا اعتباری راد، شهروند بازداشتی ساکن ارومیه آزاد شد.

۱۴۰۱ تیر ۲۹, چهارشنبه

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز


 ژیلا شرفی نصرآبادی، شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهائی بازداشتی در شیراز کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان روز یکشنبه ۵ تیر، همراه با تفتیش منزلشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

احضار یک شهروند به پلیس امنیت کازرون



 مریم دریسی، فعال مدنی اهل شهرستان کازرون به صورت تلفنی به اداره پلیس امنیت این شهر احضار شد.

بازداشت سه شهروند بهائی در یزد


 

نعمت الله شادپور، نیما شادپور و شفیق اسلامی شهروندان بهائی ساکن یزد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران پس از بازداشت، اقدام به تفتیش منزل این شهروندان بهائی کردند و برخی از وسایل شخصی آنها را با خود بردند.

خودکشی یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج


یک زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج، عصر امروز سه شنبه ۲۸ تیرماه، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

یک زن ٥٠ ساله توسط همسرش بە قتل رسید

 


 یک زن ٥٠ ساله توسط همسرش بە قتل رسید


یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ شمسی، یک زن ۵۰ ساله به نام “گلجمین نجفی”، فرزند عبدالله اهل بخش گهواره از توابع شهرستان دالاهو توسط همسرش به قتل رسیده است.

۱۴۰۱ تیر ۲۸, سه‌شنبه

درگیری در پی امر به معروف ؛ بازداشت سپیده رشنو



یک شهروند زن به دلیل آنچه “هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف” عنوان شده است، بازداشت شد. 

نامه بابک دادبخش از زندان اردبیل



بابک دادبخش که دوران محکومیت ۱۶ ساله خود را در زندان اردبیل سپری می‌کند طی نامه ای به شرح روند قضایی پرونده خودپرداخته است.

سنندج؛ جلسه دادگاهی ۱۵ فعال صنفی معلمان برگزار شد


 سنندج؛ جلسه دادگاهی ۱۵ فعال صنفی معلمان برگزار شد


بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در چند روز گذشته جلسه دادگاهی ۱۵ فعال صنفی معلمان به نام‌های نسرین کریمی، فاطمه زندکریمی، مجید کریمی، صلاح حاجی‌میرزایی، رضا مرادی، رضا طهماسبی، غیاث نعمتی، صادق کنعانی، کورش عزتی، رزگار حیدری، فصل نوری، مختار اسدی، آرام ابراهیمی، شهریار نادری و بهزاد قوامی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب سنندج برگزار شد.

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سه شهروند بهائی در بجنورد

 


شعله شهیدی به همراه دو فرزندش به نام های فاران ثنائی و شایان ثنائی شهروندان بهائی ساکن بجنورد، علیرغم گذشت ۴ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. بی خبری از سرنوشت این افراد، به افزایش نگرانی نزدیکان آنها منجر شده است.

سالار صدیق همدانی به زندان سلماس منتقل شد

 



 سالار صدیق همدانی، زندانی سیاسی امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه، از زندان کامیاران به زندان سلماس منتقل شد.

با پایان دوران محکومیت؛ محمدتقی فلاحی، فعال صنفی از زندان اوین آزاد شد


 محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران، امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد. آقای فلاحی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در مرحله تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

بی‌اطلاعی از سرنوشت یک عالم مذهبی با گذشت ۱۲ روز از دستگیری

 


براساس اخبار رسیده /با گذشت ۱۲ روز از دستگیری یک عالم مذهبی با هویت “ملا یونس نوخواه” اهل شهر پیرانشهر سرنوشت وی نامعلوم است.

کودک آزاری؛ مضروب شدن کودک مهابادی توسط ناپدری

 روز گذشته یک کودک ۱۲ ساله در شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، توسط ناپدری خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این کودک از ناحیه‌ صورت، گردن، سینه، شکم، کمر و پایین تنه دچار جراحات شده است.

۱۴۰۱ تیر ۲۶, یکشنبه

 نشست رسیدگی به اتهامات ۶ نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان و فعالین صنفی سنندج

 نشست رسیدگی به اتهامات ۶ نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان و فعالین صنفی سنندج 

درگیری در پی “امر به معروف” بازداشت یک زن را در پی داشت

 


 یک شهروند زن به دلیل آنچه “هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف” عنوان شده است، بازداشت شد. کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند.

نامه بابک دادبخش از زندان اردبیل؛ “تسلیم به رای قاضی ناحق شده ام”



 بابک دادبخش که دوران محکومیت ۱۶ ساله خود را در زندان اردبیل سپری می‌کند طی نامه ای به شرح روند قضایی پرونده خود پرداخته است. وی در بخشی از این نامه خطاب به ریاست قوه قضاییه و رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته است، ” من بابک دادبخش یک شهروند عادی در زندان اردبیل هستم که قربانی پرونده سازی پلیس شده ام و تحت شکنجه قرار گرفته ام. محاکمه من یک دقیقه بیشتر طول نکشیده و من تسلیم به رای قاضی ناحق شده ام”. این زندانی که از بیماری رنج می‌برد علیرغم موافقت مسئولان زندان اردبیل، کماکان از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

اقدام به خودکشی یک کارگر هفت تپه



 یک کارگر بخش ام دی اف در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌ تپه اقدام به خودکشی کرد.

انتقال شعبان محمدی از بند امنیتی به بند عمومی زندان اوین

انتقال شعبان محمدی از بند امنیتی به بند عمومی زندان اوین

 17.07.2022


جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی، شعبان محمدی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کوردستان_مریوان طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش، انتقال خود از بند ۲۰۹ امنیتی زندان اوین به بند عمومی آن زندان را اعلام کرده است.