ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ دی ۹, جمعه

۱۴۰۱ دی ۷, چهارشنبه

درس‌هایی از قیام تنباکو و مشروطه برای امروز ایران

ندای روشن / اعطاي امتياز تنباكو در سال 1269 شمسی بر زندگی بسياری از مردم تاثيرگذار بوده، موجب سلطه بيگانه بر بخشی از اقتصاد ايران می‌شد. این امر اعتراض گستردۀ مردم و به‌ویژه تجار و بازاريان را برانگیخت.

این درد با که گویم و این غم کجا برم؟

ندای روشن / در میانه‌ی این‌همه خبر و اتفاق، آنچه در چندروز گذشته بیش از همه غمگینم کرد، حذف همه‌جانبه زنان افغان از عرصه‌ی اجتماع بود که با فرمان ننگین طالبان انجام شد. تاجایی که از منع تحصیل تا ممنوعیت پخش فیلم‌ها و سریال‌ها تا اخراج زنان کارمند از نهادهای دولتی و خصوصی و حتی منع خرید روزانه‌ی نان را دربر می‌گیرد؛ اما بیش از همه، منع تحصیل در همه سطوح آموزشی در توجه رسانه‌ها قرار گرفت. امروز زنان و دختران افغان حتی نمی‌توانند به آموزشگاه‌های خصوصی زبان و کامپیوتر یا هنرهای اصطلاحا زنانه بروند.

۱۴۰۱ دی ۶, سه‌شنبه

چندسکته دیگر بر جسم رو به احتضار سیاست جمهوری اسلامی

ندای روشن / چندخبری که در ذیل می‌آورم مربوط به یکی دو روز اخیر است. هر [کدام از] خبر[ها] اگر در کشور‌های دیگر اتفاق افتاده بود صداوسیما دوربین به‌دست گزارشی از افول و فروپاشی آن کشور منتشر می‌کرد و در ده‌ها بخش خبری پخش می‌کرد.

۱۴۰۱ دی ۵, دوشنبه

داستان پرنده‌ای که پر زدورفت

ندای روشن / ۸مهر ۱۴۰۱ روزی‌ست که 《جمعۀ خونين》 نام‌ گرفت و در دل تاریخ ثبت شد تا هميشه گواه بر مظلوميت شهدا و مجروحان این روز باشد. آن‌روز، بسیاری از نماز‌گزاران که برای ادای نماز جمعه به مصلا رفته بودند، سجاده به‌دوش به گلوله بسته شدند و مجروح یا شهید شدند.

۱۴۰۱ دی ۴, یکشنبه

ترانه جنتلمن

ندای روشن / سال ۱۳۵۷ رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آرژانتین مرحله برگشت با تیم ملی کویت و در خاک این کشور، نخستین‌بار بود که اسمش را در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران می‌شنیدم.