ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱۳, یکشنبه

زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند 




ندای روشن /زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار دو عضو جامعه ال جی تی بی زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند.

کانون حقوق بشر ایران به نقل از هه نگاو؛ یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱، زهرا صدیقی همدانی ۳۱ ساله و اهل نقده به همراه الهام چوبدار ۲۴ ساله اهل ارومیه از فعالان جامعه ال جی تی بی در یک پرونده مشترک با اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شدند.

زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار روز یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ توسط دادسرای عمومی ارومیه به «افساد فی الارض، ترویج مسیحیت و ارتباط با رسانه های معاند» متهم شده بودند.

زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، روز پنجم آبان سال جاری در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد و بازجویان اتهام او را «فساد فی‌الارض» دانسته و این زندانی را به صدور حکم اعدام و همچنین «سلب حضانت از دو فرزند خردسالش» تهدید کرده بودند.

وی به مدت یک ماه در سلول انفرادی و سپس به بند زنان زندان ارومیه منتقل شده بود. خانم صدیقی همدانی همچنین در ایام بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و مورد آزار و اذیت، توهین و شکنجه قرار گرفته است.

بر اساس گزارش هه نگاو، سهیلا اشرفی ۵۲ ساله و اهل ارومیه محبوس در بند زنان زندان ارومیه نیز در انتظار ابلاغ رای می باشد.

به گزارش رادیو فردا بازپرس به دلیل این‌که او سال گذشته در یک کلیسای خانگی در ایران حضور یافته بود و گردن‌بند صلیب داشت، این زندانی را به ترویج مسیحیت متهم کرده است. اتهام «ارتباط با رسانه‌های معاند» نیز صرفا به این دلیل مطرح شده است که زهرا صدیقی همدانی در یک مستند در اقلیم کردستان حضور داشته و این مستند از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی پخش شده است.

سازمان عفو بین الملل پیشتر در خصوص خانم زهرا صدیقی همدانی در نامه‌ای خطاب به رئيس قوه قضائیه، با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه زهرا صدیقی همدانی، درباره خطر اعدام او هشدار داده بود.

عفو بین‌الملل نوشته بود زهرا صدیقی همدانی «صرفا به خاطر گرایش جنسی و هویت جنسیتی واقعی‌‌ یا مفروضش» و همچنین «پست‌ها و اظهاراتش در شبکه‌های اجتماعی» به شکل خودسرانه بازداشت شده و یک ماه در سلول انفرادی متعلق به سپاه پاسداران «تحت بازجویی‌های شدیدِ همراه با آزار و اذیت کلامی و توهین» به‌سر برده است.