ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱۶, چهارشنبه

افزایش فشار علیه شهروندان بهائی




ندای روشن /افزایش فشار نهادهای اطلاعاتی علیه شهروندان بهائی/ شکنجه چهار جوان بهائی در بازداشتگاه اطلاعات ساری

گزارش منابع مطلع حاکی از شکنجه چهار شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات شهرستان ساری است.

به گزارش ندای روشن ، چهار جوان بهائی با اسامی بصیر صمیمی، مانی قلی‌نژاد، مجیر صمیمی و انیس ثنائی، طی روزهای اخیر در بازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات ساری به نام بازداشتگاه کچویی، حین بازجویی بارها تحت شکنجه شدید از طریق وارد آمدن ضربه‌های مکرر مشت و لگد به صورت و بدن بوده‌اند. 

بر اساس گزارش منبع آگاه، یک نفر از بازداشت‌شدگان که دارای بیماری آسم است با وجود اینکه به زندانبان بارها بیماری خود را اعلام کرده، تعمدا ساعت‌ها در سلولی انفرادی و گرم بدون تهویه مناسب نگهداری شده است.این شخص همچنین بر اثر شکنجه دچار آسیب جدی از ناحیه فک شده است.

همچنین روز گذشته مورخ چهاردهم شهریور ماه نیز با وجود اینکه نامه آزادی "انیس ثنائی"  ساعت ۱۲ ظهر به بازداشتگاه اطلاعات ساری تحویل داده شده بود، وی تا ساعت هشت شب تحت بازجویی، شکنجه و تهدید قرار گرفته و سپس آزاد شده است.

از میان ۱۲ جوان بهائی بازداشت شده در تاریخ نهم شهریور ماه در قائمشهر، وثیقه چهار نفر از آنها به دلیل عدم همکاری با بازجویان اداره تروریستی اطلاعات ساری تاکنون مورد پذیرش واقع نشده و قرار بازداشت یک‌ ماهه برای آنها صادر شده است.

اسامی چهار شهروند بهائی که کماکان در بازداشت به سر می‌برند، نگار دارابی، سامیه قلی‌نژاد و بیتا حقیقی است که در زندان قائمشهر محبوس هستند و بصیر صمیمی که در بازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات ساری در سلول انفرادی و تحت بازجویی است.

گفته می‌شود، بصیر صمیمی در روزهای اخیر طی دو بار تماس کوتاه تلفنی که با خانواده خود برقرار کرده، از آنها درخواست لباس کرده و وقتی خانواده وی به بازداشتگاه کچویی اطلاعات ساری مراجعه می‌کنند، مسئولان بازداشتگاه از تحویل لباس خودداری کرده‌اند.

همچنین بیتا حقیقی و سامیه قلی‌نژاد، شهروندان بهائی بازداشتی در زندان قائمشهر  مبتلا به کرونا شده‌اند که پس از انتقال به بهداری زندان بدون رسیدگی پزشکی و تجویز دارو به زندان بازگردانده شدند. خانم حقیقی با وجود ابتلا به کرونا از روز یکشنبه سیزدهم شهریور ماه ممنوع الملاقات نیز شده است.

چهارده جوان بهائی با اسامی  مهسا فتحی، سامیه قلی‌نژاد، نگار دارابی، بصیر صمیمی، هنگامه علی‌پور، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی‌نژاد، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت‌شعار، بیتا حقیقی، انیس سنایی و گلبن فلاح ساکن شهرهای ساری و قائمشهر که پیشتر یازده نفر از آنها به دلیل اعتقاد به آیین بهائیت از ورود به دانشگاه‌های ايران محروم شده بودند، در تاریخ نهم شهریور در منزل یکی از آنها دور هم جمع شده بودند تا در مورد نقش مهم "تعلیم و تربیت در پیشرفت جامعه" با یکدیگر مشورت نمایند که با یورش ماموران امنیتی مواجه شدند.

آنها با اتهام‌های واهی همچون جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شدند که دو نفر از آنان پس از ساعاتی در همان روز آزاد شدند.

در حال حاضر هشت جوان بهائی از دوازده شهروند بازداشتی در قائمشهر با اسامی ساناز حکمت شعار، مهسا فتحی، هنگامه علیپور، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی‌نژاد، انیس سنایی و گلبن فلاح، طی دو روز اخیر با تودیع قرار وثیقه به مجموع دوازده میلیارد تومان  از زندان قائمشهر و بازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات ساری آزاد شده‌اند.