ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱۴, دوشنبه

محسن صادق پور کردمهینی برای تحمل حبس بازداشت شد  




به گزارش ندای روشن ، روز یکشنبه ۱۳شهریور ماه ۱۴۰۱، محسن(کیارش) صادق پورکردمهینی، متولد: ۱۳۶۷، اهل و ساکن تهران، فعال سیاسی، با توجه به احضار قبلی برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود پس از مراجعه به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و به اندرزگاه ۴ این زندان منتقل شد.‌


براساس این گزارش، محسن(کیارش)صادق پور کردمهینی، پیشتر با دریافت ابلاغیه ای کتبی برای اجرای حکم حبس خود احضار شده بود.‌

لازم به ذکر است، محسن(کیارش)صادق پور کردمهینی، در تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به اتهام(اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور)به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، به این فعال سیاسی ابلاغ شد. با اعمال به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تجمیع احکام، مجازات اشد یعنی تحمل ۵ سال حبس تعزیری برای وی لازم به اجرا شد.

همچنین، این فعال سیاسی، در مرحله بدوی دادرسی خود در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۹۷، توسط در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت شعبه مذکور، محمد مقیسه، با اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) محاکمه شده بود.

محسن(کیارش) صادق پور کردمهینی، اواسط سال ۱۳۹۷، توسط ماموران قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان‌ امنیتی و طی مراحل بازجوئی و تفهیم در مهر ماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.

سرکوب آزادی بیان، ناقض، ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم ، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.