ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ آبان ۲۱, شنبه

افزایش نگرانی ها؛ تدوام بازداشت و بی خبری از وضعیت شماری از شهروندان


ندای روشن / فرید مرادی، سمانه اصغری، حمید جعفری نصرآبادی، بهروز یزدان پناه، عبدالحمید معصومی تهرانی، علی احمدی بریچی، رضا سلمان زاده، مهدی جوانمردی، عارف کبدانی، کیا حسنی، مهدی سفالی، توماج صالحی، مجید توکلی، پیمان ریگی، شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری جاری، تماس تلفنی نداشته و خانواده های آنها در بیخبری بسر میبرند.
 طبق آمار از تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ تاکنون، یک هزار و پانصد و نود دو شهروند توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده اند. بازداشت این شهروندان همزمان با آغاز اعتراضات به جانباختن مهسا (ژینا) امینی و تداوم و گسترش اعتراضات در نقاط مختلف کشور صورت گرفته است. در خصوص وضعیت شمار زیادی از این شهروندان اطلاعاتی در دسترس نیست و از زمان بازداشت تاکنون هیچ گونه تماسی با خانواده و نزدیکان خود نداشته یا به دلیل تغییر شرایط زندان این ارتباطات محدود شده است.
در گزارش پیش رو، به بررسی آخرین وضعیت تعدادی از این شهروندان و متعاقب آن نگرانی خانواده ها در پی بی خبری از سرنوشت این افراد پرداخته شده است.

۱ – فرید مرادی، دانش‌ آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تاریخ بازداشت: روز دوشنبه ۱۶ آبان، محل بازداشت: تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم

۲- سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، تاریخ بازداشت: ۱۹ مهرماه، محل بازداشت: تهران، آخرین وضعیت: در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر برده و ممنوع الملاقات است.

خانم اصغری هفته گذشته طی تماس کوتاهی با خانواده عنوان کرده بود که بیمار است و در اعتراض به عدم دریافت مراقبت‌ های پزشکی مورد نیاز، دست به اعتصاب غذا زده است.

اعتصاب این شهروند باعث تشدید نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است.

۳ – حمید جعفری نصرآبادی، معلم و مربی فوتبال، تاریخ بازداشت: روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه، محل بازداشت: کاشان، آخرین وضعیت: در زندان یزدل کاشان بسر میبرد.

هرانا پیشتر در گزارشی از اعتصاب آقای نصرآبادی در زندان یزدل کاشان خبر داده بود.

گفته میشود وی در حال حاضر در یکی از سلول های انفرادی زندان کاشان بسر برده و تماس ها و ملاقات او با خانواده اش بسیار محدود است.

۴ – بهروز یزدان پناه، شهروند اهل بوکان، تاریخ بازداشت: روز چهارشنبه ۴ آبان ماه، محل بازداشت: سقز

گفته میشود این شهروند در جریان مراسم چهلم مهسا امینی در شهر سقز بازداشت و سپس به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

۵ – آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی، روحانی منتقد ساکن تهران، تاریخ بازداشت: روز یکشنبه ۲۴ مهر، محل بازداشت: تهران

این روحانی علیرغم گذشت ۲۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بی خبری بسر میبرد.

۶ – علی احمدی بریچی، شهروند اهل زاهدان، تاریخ بازداشت: ۱۵ مهر ماه، محل بازداشت: زاهدان، آخرین وضعیت: نامعلوم

۷ – رضا سلمانزاده، پدر مهدی سلمانزاده از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ ماه ۹۸؛ وی که در بند ۸ زندان اوین بسر میبرد سه هفته پیش در تماسی از انتقالش به قصد درمان به یکی از بیمارستان ها خبر داده و از آن زمان تاکنون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

آقای سلمان زاده، پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده بود.

۸ – مهدی جوانمردی، شهروند اهل دهگلان واقع در استان کردستان، تاریخ بازداشت: روز دوشنبه ۴ مهرماه. آقای جوانمردی از زمان بازداشت تاکنون هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته و بی اطلاعی از سرنوشت او منحر به افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش شده است.

۹ – عارف کبدانی، فرزند رحمت الله (رمضان‌) شهروند اهل زاهدان، تاریخ بازداشت: ٢٠ مهر ماه، محل بازداشت: زاهدان، آخرین وضعیت: نامعلوم

آقای کبدانی برادر “نعمت‌الله کبدانی” از جانباختگان اعتراضات سراسری در زاهدان است.

۱۰ – کیا حسنی، شهروند اهل پاوه و ساکن تهران، تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریورماه، محل بازداشت: تهران

۱۱- مهدی سفالی، تهیه‌کننده موسیقی و ساکن تهران، تاریخ بازداشت: روز چهارشنبه ۱۱ آبان، محل بازداشت: تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم

آقای سوفالی طی تماسی کوتاه با نزدیکان خود اعلام کرده که در بند ۲۴۰ زندان اوین بسر میبرد.

۱۲ – توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی

پیشتر خبرگزاری های رسمی مدعی شدند، بازداشت وی در هنگامی که او قصد خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور را داشته، صورت گرفته است.

از زمان بازداشت تاکنون از وضعیت آقای صالحی اطلاعی در دسترس نیست.

۱۳- مجید توکلی، تاریخ بازداشت: ۱ مهر، محل بازداشت: تهران آخرین وضعیت: نامعلوم

۱۴ – پیمان ریگی، شهروند اهل میرجاوه، تاریخ بازداشت:۲۱ مهرماه، محل بازداشت: میرجاوه، آخرین وضعیت: نامعلوم

یک منبع نزدیک به خانواده آقای ریگی گفت: «پیمان ریگی صبح روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، توسط نیروهای حفاظت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد. خانواده این شهروند با گذشت نزدیک به یک ماه از زمان دستگیری از محل نگهداری فرزند خود اطلاعی ندارند و این امر موجب نگرانی آنها شده است.»


 دررابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱ بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند.
 سرکوب آزادی بیان، عقیده و اندیشه ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند. در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید شده است. عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. همچنین، برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است. اعتراف گیری توام با ارعاب و تهدید، ناقض در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و مصداق بارز شکنجه است.