ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱, سه‌شنبه

احضار مراد سازور به جلسه بازپرسی در دادسرای اهواز

 

ندای روشن  - امروز سه شنبه ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مرید سازور را به جلسه بازپرسی احضار کرد. 

به گزارش ندای روشن به نقل از شورای بازنشستگان ایران، روز دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، مراد سازور، ساکن اهواز مرکز استان خوزستان، فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی، با دریافت ابلاغیه ای کتبی به شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد.‌
براساس ابلاغیه ثانیه توسط شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مرید سالروز باید ظرف مدت ۵ روز کاری جهت تفهیم اتهام به شعبه مذکور مراجعه کند. 
لازم به ذکر است، طی روزهای اخیر، ناصر سعیداوی، محمدزمان کامروا و مراد ظهرابی، سه تن دیگر از بازنشستگان تامین اجتماعی ساکن اهواز، با دریافت ابلاغیه های کتبی جهت تفهیم اتهام به شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز برای از خود در برابر اتهامات《اجتماع و تبانی به قصد اقدام‌ علیه امنیت کشور》و《تبلیغ علیه نظام》احضار شده بودند.‌
ممانعت از انجام فعالیتهای صنفی، ناقض ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد ۲۱ و ۲۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.  
احضار، بازداشت و پرونده سازی بر علیه فعالان صنفی و مدنی در حالی صورت می‌گیرد که مطالبات آنها صنفی و برای دستیابی به حقوق شهروندیشان در راستای اصل ۲۷ قانون اساسی ایران است. 
سرکوب آزادی بیان، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  
بازداشت خودسرانه و بلاتکلیف نگه داشتن افراد در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.
ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
اعتراف گیری توام با تهدید و ارعاب، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 
در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.
ندای روشن