ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱, سه‌شنبه

حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی اصفهان اجرا شد

 

ندای روشن - امروز سه شنبه ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی با اتهام قتل عمد در زندان دستگرد استان اصفهان اجرا شد. 

به گزارش ندای روشن، سحرگاه دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، سعید کمالی، متولد: ۱۳۷۷، زندانی متهم به قتل عمد و محبوس در زندان دستگرد استان اصفهان پس از تائید حکم‌در دیوان‌عالی کشور اعدام شد. 
یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت:"سعید کمالی از بند جوانان به سلول انفرادی منتقل شده بود. وی در زمان ارتکاب قتل تنها ۱۹ سال سن داشت."
اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر توسط رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.
پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت. 
به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است. 
صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.
ندای روشن