ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

گزارشی از وضعیت حجت الله حاتمی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر 

 


ندای روشن - امروز سه شنبه ۲۵مرداد ماه ۱۴۰۱، حجت الله حاتمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، دوران حبس خود را سپری می کند.‌


ندای روشن، امروز سه شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، حجت الله حاتمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در حالی دوران حبس تعزیری ۷ ساله خود را سپری می کند که از دسترسی به داروهای خود محروم است. وی در سال ۱۳۸۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در سال ۱۳۹۱ توسط دادگاه انقلاب به حبس محکوم شد. 

یک منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت:"حجت الله حاتمی، در حالی برای تحمل حبس بازداشت و به زندان رجائی شهر منتقل شد که در سال ۱۳۹۴ در پی انجام عمل جراحی قلب باز، پس از تائید درخواست عدم تحمل کیفر آزاد شده بود اما در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای زندان اوین، بازداشت و برای تحمل حبس به زندان رجائی شهر منتقل شد.‌"

لازم به ذکر است، حجت الله حاتمی، در سال ۱۳۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و طی‌ مراحل بازجویی های فشرده چند ماه بعد به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده بود. 

حجت الله حاتمی، در سال ۱۳۹۱، با آغاز مراحل دادرسی، توسط دادگاه انقلاب تهران، با اتهام《اقدام‌علیه امنیت ملی》، محاکمه و به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. 

سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  

بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.