ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

بازداشت علی فاروقی توسط نیروهای امنیتی در بوکان

  


ندای روشن - امروز سه شنبه ۲۵مرداد ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرستان بوکان از توابع استان آذربایجان غربی، علی فاروقی را بازداشت کردند.‌


به گزارش ندای روشن به نقل از کُردپا، روز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱، علی فاروقی، متولد: ۱۳۶۱، فرزند: احمد، اهل روستای چهار دیوار از توابع بوکان در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

براساس این گزارش، از مکان‌نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات علی فاروقی اطلاعی در دسترس نیست. 

همچنین، علی فاروقی، از لحظه بازداشت خود امکان دسترسی به وکیل و یا تماس با خانواده خود را ندارد. 

ممانعت از تماس شهروندان پس از بازداشت توسط ارگانهای امنیتی در حالی ادامه دارد که چندی پیش غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در نشستی با مسئولان‌ قضایی تاکید کرد که هر فرد پس از بازداشت باید بتواند به خانواده خود یک تماس گرفته و از وضعیت خود اطلاع رسانی کند. 

بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.