ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ آبان ۲۲, یکشنبه

صدور ۲۷۶ فقره کیفرخواست برای بازداشت شدگان اعتراضات در استان مرکزی



ندای روشن / امروز یکشنبه ۲۲آبان ماه ۱۴۰۱، رئیس کل دادگستری استان مرکزی از صدور ۲۷۶ کیفرخواست برای بازداشت شدگان اعتراضات در این استان خبر داد و از بازداشت یک شهروند به اتهام پاره کردن عکس علی خامنه ای و روح الله خمینی سخن گفت.
 به نقل از ایرنا، امروز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی از بازداشت یک شهروند ساکن استان به اتهام پاره کردن عکس رهبر جمهوری اسلامی و روح الله خمینی خبر داد و در ادامه از صدور ۲۷۶ فقره کیفرخواست برای ۳۷۶ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در این‌ استان سخن گفت و فعالان رسانه ای و فضای مجازی را تهدید به پرونده سازی کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در تشریح گفته های خود اعلام کرد:”۲۷۶ پروند منتهی به کیفر خواست برای مجرمان در دادسراهای مرکز استان و دیگر شهرستان‌های استان تشکیل و مجرم تشخیص داده شدند، اما اینکه این افراد به محکومیت می‌رسند یا خیر، باید منتظر باشیم تا در محاکم کیفری بدوی و تجدید نظر تصمیم‌گیری شود.”

وی اظهار داشت:”همچنین ۱۰۰ نفر از جوانان و نوجوانانی که در اغتشاشات اخیر مشکلی نداشتند بدون تشکیل پرونده و فقط با دریافت تعهد که پیشگیرانه باشد، مشخصات آنان ثبت و آزاد شدند.”

این فرد ارشد قضایی در استان مرکزی همچنین افزود:”در حال حاضر ۴۰ نفر از مجموع ۲۷۶ متهم مرتبط با اعتراضات سراسری در بازداشت هستند و با کسانی که به شبکه‌های معاند و خارجی متصل هستند و از جایی دیگر دستور می‌گرفتند و در میدان، عمل کردند، قطعا هیچ جای بخشش ندارند و دستگاه قضا با آنان با قاطعیت برخورد می‌کند.”

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اعلام کرد:”یکی از افرادی که در شهر اراک به تمثال رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی بی احترامی کرده بود، دستگیر شد و دستگاه قضایی برخورد جدی با او خواهد داشت.”

از زمان اعلام خبر جان باختن مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله، اهل شهرستان سقز در بازداشتگاه پلیس امنیت نیروی انتظامی در تهران، اعتراضات گسترده ای در خصوص عملکرد گشت ارشاد در مدارس، دانشگاهها و شهرهای مختلف کشور در جریان است.‌

در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای، نسبت به سرکوب خشونت بار این‌ اعتراضات واکنش نشان داد و از جامعه جهانی خواستار اقدام‌ فوری برای مقابله با حکومت ایران شد.

 دررابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱ بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. 
سرکوب آزادی بیان، عقیده و اندیشه ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند. در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید شده است. عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. همچنین، برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است. اعتراف گیری توام با ارعاب و تهدید، ناقض در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و مصداق بارز شکنجه است.