ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ آذر ۸, سه‌شنبه

صدور حبس و تبعید برای ۴ تَن از بازداشت شدگان اعتراضات در تهران و کرج



ندای روشن / امروز سه شنبه ۸آذر ماه ۱۴۰۱، شعب دادگاه انقلاب در کرج و تهران با صدور دادنامه هایی، هادی امیرمحسنی، امیرمحمد جلالی، پوریا نحوی و مهدی محمدی را در مجموع به تحمل ۱۷ سال و ۳ ماه حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به کرمان محکوم کرد.
 به نقل از شورای صنفی دانشگاههای کشور، طی روزهای اخیر، هادی امیرمحسنی، دانشجوی رشته مدیریت در دانشگاه امام صادق تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران در مجموع به تحمل ۴ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

براساس دادنامه صادره توسط دادگاه انقلاب تهران که هادی امیر محسنی ابلاغ شده این دانشجوی معترض از بابت اتهام(اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی) در مجموع به تحمل ۴ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به فرض تائید این‌ حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی تحمل بخشی از مجموع این حکم برای هادی امیرمحسنی لازم به اجرا خواهد شد.

لازم به ذکر است، هادی امیرمحسنی، در تاریخ ۲ مهر ماه ۱۴۰۱، در خیابان ۱۶ آذر واقع در تهران، توسط نیروهای‌ امنیتی بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین به مدت ۲۰ روز در سلول انفرادی در یکی از بندهای امنیتی این زندان محبوس و تحت بازجویی های فشرده قرار گرفت.

در ادامه نیز، طی روزهای اخیر، مهدی محمدی، ساکن تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی، محبوس در زندان تهران بزرگ، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در دادنامه صادره توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، اتهاماتی که‌ منجر به صدور چنین حبسی بر علیه مهدی محمدی شده (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی) است.

لازم به اشاره است، مهدی محمدی، در تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از انتقال به بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و بازپرسی سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

بر همین‌ اساس، طی روزهای اخیر، امیرمحمد جلالی، متولد: ۱۳۷۷، ساکن کرج و مرکز استان البرز و از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی، محبوس در زندان قزلحصار کرج، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی عاصف الحسینی، به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به استان کرمان، محکوم شد.

براساس این گزارش، اتهامات منتسب شده به امیرمحمد جلالی در این پرونده (اخلال در نظم و آسایش عمومی) و (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) عنوان شده است.

جلسه دادرسی به پرونده امیرمحمد جلالی، در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، از طریق ویدئو کنفرانس توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی عاصف الحسینی، برگزار شده بود.

لازم به ذکر است، امیرمحمد جلالی، در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به محل سکونت وی در شهر کرج مرکز استان البرز، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در زندان رجایی شهر کرج و طی مراحل بازجوئی های تحت فشار پس از آن به زندان قزلحصار منتقل شد.‌

در خبری دیگر، کولبرنیوز اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، سید پوریا نحوی، متولد: ۱۳۸۰، اهل شهرستان مریوان از توابع استان کردستان، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده فنی دانشگاه تهران، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس دادنامه صادره توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که به پوریا نحوی، متهم این پرونده ابلاغ شده، وی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی) در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پوریا نحوی، در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، توام با ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی در خالی که از حقوق اولیه یک متهم برای دسترسی به وکیل محروم بود در مرحله بازپرسی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

از زمان اعلام خبر جان باختن مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله، اهل شهرستان سقز در بازداشتگاه پلیس امنیت نیروی انتظامی در تهران، اعتراضات گسترده ای در خصوص عملکرد گشت ارشاد در مدارس، دانشگاهها و شهرهای مختلف کشور در جریان است.‌

در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای، نسبت به سرکوب خشونت بار این‌ اعتراضات واکنش نشان داد و از جامعه جهانی خواستار اقدام‌ فوری برای مقابله با حکومت ایران شد.



 دررابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱ بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. سرکوب آزادی بیان، عقیده و اندیشه ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند. در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید شده است. عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. همچنین، برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است. اعتراف گیری توام با ارعاب و تهدید، ناقض در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و مصداق بارز شکنجه است.