ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۲۲, سه‌شنبه

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی باید مکان گورهای دسته‌جمعی قربانیان ۶۷ را اعلام کند




ندای روشن / سازمان عفو بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای، اقدام جمهوری اسلامی در دیوارکشی اطراف گورهای جمعی کشتار ۶۷ را محکوم کرده و خواهان اقدام فوری و انجام تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد.
 این سازمان امروز سه‌شنبه بیست و دوم شهریور ماه اعلام کرد: کشورهای فعال در شورای حقوق بشر سازمان ملل باید از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند که به اختفای گورهای جمعی قربانیان کشتار ۶۷  پایان دهند.

این سازمان افزود: کشورهای مذکور باید بلافاصله یک سازوکار تحقیقاتی بین‌المللی در مورد اعدام فراقضایی و ناپدیدسازی قهری هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی در جریان این کشتار که مصداق جنایات ادامه‌دار علیه بشریت هستند، تأسیس کنند.  

در بخشی از بیانیه آمده است: در ماه‌های اخیر، مقامات جمهوری اسلامی دیوارهای بتنی به ارتفاع دو متر را به دور مزار خاوران کشیده‌اند. مکانی که بر اساس شواهد، محل دفن دسته جمعی صدها مخالف سیاسی مخفیانه اعدام شده‌ در تابستان ۱۳۶۷ است. 

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: این ساخت‌وساز به این نگرانی جدی دامن زده که با توجه به نداشتن دید از بیرون به داخل مزار خاوران و اینکه مأموران امنیتی مستقر در ورودی گورستان فقط در زمان‌های خاصی به بستگان نزدیک اعدام‌شدگان اجازه ورود می‌دهند، مقامات می‌توانند از این به بعد مزار را راحت‌تر تخریب یا دستکاری کنند.