ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۲۵, جمعه

جانباختن ژینا امینی مصداق نقض فاحش و عریان حقوق بشر در ایران است،


ندای روشن / ژینا امینی، ۲۲ ساله و اهل سقز پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان در نتیجه شدت جراحات وارده بعد از بازداشت و ضرب‌ و شتم شدید نیروهای گشت ارشاد و دچار شدن به مرگ مغزی و قلبی، امروز جمعه بیست و پنجم شهریورماه در بیمارستان‌  کسری تهران جان باخت.

جنایتی که در مورد ژینا رخ داد، نماد خشونتی افسارگسیخته و عریان از سوی بازوی سرکوب گشت ارشاد در جمهوری اسلامی علیه زنان است. تجلی سرکوب و خشونتی که به ‌صورت سیستماتیک بر زنان اعمال می‌شود و مصداق فاحش نقض حقوق‌بشر و زنان در جمهوری اسلامی است.

ما فعالین حقوق بشر ، ضمن محکومیت قتل حکومتی ژینا امینی و تسلیت به خانواده او، از تمامی سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری می‌خواهیم، متحدانە حکومت ایران را در برابر این فاجعه پاسخگو نگه دارند و هزینه نقض فاحش حقوق بشر را برای جمهوری اسلامی بالا ببردند.

شرایط منجر به مرگ مشکوک در حین بازداشت مهسا امینی ۲۲ ساله، که شامل گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها بوده است، باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد. 
 واحد پلیس موسوم به «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در کشور است، او را سه روز قبل از مرگش به‌ صورت خودسرانه بازداشت کرد.  
 تمام ماموران و مقامات مسئول باید به دست عدالت سپرده شوند.