ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۹, شنبه

احکام اعدام ۵ زندانی از جمله یک کودک مجرم در زاهدان اجرا شد 



ندای روشن - امروز شنبه ۲۹مرداد ماه ۱۴۰۱، احکام اعدام ۵ زندانی با ۹رائم موادمخدر و قتل در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. 

به گزارش  ندای روشن، به نقل از حال وش، سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، امید عالیزهی - متولد: ۱۳۸۰، فرزند: گل محمد، متهم به قتل، مرتضی دهواری - متولد: ۱۳۷۷ - فرزند: الله داد - متاهل و دارای ۱ فرزند خردسال - متهم به قتل، عبدالباسط براهویی - متولد: ۱۳۷۸ - فرزند: نادر - متاهل و دارای ۱ فرزند خردسال - متهم به جرائم موادمخدر، عبدالرحیم اسماعیل زهی - متولد: ۱۳۷۱ - فرزند: محمد - متاهل و دارای ۳ فرزند - متهم‌ به جرائم موادمخدر، محسن سالارزهی - متولد: فرزند: حنیف - متولد: ۱۳۷۳، متاهل و دارای فرزند - متهم به جرائم موادمخدر، در زندان مرکزی زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان اعدام‌ شدند. 
براساس اعلام یک‌ منبع مطلع:"امید عالیزهی《کودک مجرم》، در سن ۱۶ سالگی در یک درگیری خیابانی در زاهدان مرتکب قتل شد و مدت ۲ سال در بند کانون اصلاح و تربیت زندان زاهدان نگهداری و پس از قطعی شدن حکم و رسیدن به سن‌ قانونی به بند ۱ زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بود."
لازم به ذکر است، جملگی این ۵ زندانی، در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱، جهت اجرای حکم اعدام از بندهای عمومی زندان مرکزی زاهدان خارج و به سلول انفرادی این زندان‌ منتقل شدند. 
همچنین، در تاریخ ۲۸مردادماه ۱۴۰۱، خانواده های این زندانیان پس از مراجعه به زندان مرکزی زاهدان آخرین دیدار پیش از اجرای احکام اعدام را با آنها داشتند. 
پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت. 
به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است. 
صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.
ندای روشن -