ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۳۰, یکشنبه

احضار ۲ شهروند  ساکن شبستر به اداره اطلاعات مرند



ندای روشن  - امروز یکشنبه ۳۰مرداد ماه ۱۴۰۱، دو تن از شهروندان ساکن شهرستان شبستر به اداره اطلاعات شهرستان مرند احضار شدند. 

به گزارش ندای روشن ، امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱، حسین امانی و محمدرضا امانی، دو شهروند ساکن شهرستان مرند از توابع استان آذربایجان شرقی به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند.‌
یک منبع مطلع به حقوق بشر در ایران گفت:"امروز ماموران اداره اطلاعات شبستر برای بازداشت حسین امانی و برادر او محمدرضا امانی اقدام کردند آنا با توجه به عدم‌حضور آنها در محل این بازداشت صورت نگرفت اما به خانواده آنها اعلام شد که برای بازجویی به ستاد خبری اداره اطلاعات در شهرستان مرند مراجعه کنند."
سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند. 
ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
اعتراف گیری توام با تهدید و ارعاب به قصد پرونده سازی، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 
در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.
ندای روشن