ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۹, شنبه

احضار ۳ تن از فعالان صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی به جلسه بازپرسی

 

ندای روشن - امروز شنبه ۲۹مرداد ماه ۱۴۰۱، جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام ۳ تن از شهروندان ساکن استان خوزستان برگزار خواهد شد.‌

به گزارش ندای روشن ، به نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، طی روزهای اخیر، ناصر سعیداوی، محمد زمان کامروا و مراد ظهرابی، سه تن از بازنشستگان تامین اجتماعی، ساکن اهواز مرکز استان خوزستان به جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام احضار شدند.‌
براساس این گزارش، شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز با ارسال ابلاغیه هایی این افراد را به جلسه بازپرسی و تنظیم کیفرخواست از بابت اتهامات《تبلیغ علیه نظام》،《اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور از طریق برگزاری تجمع اعتراض غیرقانونی》احضار کرده است.‌
لازم به ذکر است، ناصر سعیداوی، محمد زمان کامروا و مراد ظهرابی، اوایل فروردین ماه ۱۴۰۱، همزمان‌ با برگزاری تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین‌اجتماعی، توسط ماموران اطلاعات سپاه اهواز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجوئی اواخر فروردین ماه سال جاری با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌
ممانعت از انجام فعالیتهای صنفی، ناقض ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد ۲۱ و ۲۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.  
احضار، بازداشت و پرونده سازی بر علیه فعالان صنفی و مدنی در حالی صورت می‌گیرد که مطالبات آنها صنفی و برای دستیابی به حقوق شهروندیشان در راستای اصل ۲۷ قانون اساسی ایران است. 
سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  
بازداشت خودسرانه و بلاتکلیف نگه داشتن افراد در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.
ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 
در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.
ندای روشن