ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۳, یکشنبه

بازداشت ۳ شهروند ساکن‌ توابع اشنویه توسط نیروهای امنیتی 

 


ندای روشن - امروز یکشنبه ۲۳مرداد ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در روستای بیمضرته از توابع اشنویه ۳ تم از شهروندان را بازداشت کردند. 


به گزارش  ندای روشن به نقل از کردپا، صبح امروز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱، آرش پیری - متولد: ۱۳۸۱ - فرزند: محمد، هیوا میرزایی - متولد: ۱۳۷۸ - فرزند: عبدالرحمن، ظاهر مرادی - متولد: ۱۳۷۸ - فرزند: خضر، سه تن از اهلی روستای بیمضرتی از توابع اشنویه در استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. 

براساس اعلام یک‌ منبع مطلع:"ماموران امنیتی پس از بازداشت این ۳ شهروند را به مکان نامعلومی منتقل کردند و تلاش خانواده های آنها برای اطلاعی از اتهامات و وضعیت این افراد بی ثمر بوده است."

تا لحظه تنظیم این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات، علت بازداشت و ارگان بازداشت کننده این افراد اطلاعی در دسترس نیست.  

بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.