ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۵, شنبه

محرومیت حمید حاج‌جعفر‌کاشانی از درمان/ شرح شکنجه یک فعال سیاسی در زندان




ندای روشن / یک‌ زندانی سیاسی که هم‌ اکنون در زندان گوهردشت (رجایی شهر) محبوس است، در شرایط وخیم جسمی به سر می‌برد، اما عوامل زندان از درمان وی ممانعت کرده و او را تهدید به تبعید کرده‌اند.

به گزارش ندای روشن/  به نقل از کانون حقوق بشر ایران، حمید حاج‌حعفر کاشانی در حالی که در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

وی عنوان کرده است: ۱۰ روز است از درد دیسک کمر و سیاتیک رنج می‌برم و حرکت پای راست خود را از دست داده‌ام.

این زندانی سیاسی با بیان اینکه در تاریخ دوم  شهریور به بهانه اعزام به بیمارستان به مدت یک ساعت در اتاق موسوم به شعبه اعزام منتقل شدم، اظهار داشت: بعد از یک ساعت توسط آمبولانسی که فقط ظاهر بیرونی آن شبیه آمبولانس بود و داخل آن فقط اسکلت خالی و بدنه آهنی بود، همراه یک تخت مستعمل که بعدا سرباز‌ها گفتند ماشین حمل جسد زندانیان اعدامی است، من را به مقابل درب زندان منتقل کردند و از ماشین پیاده کرده و با دستنبدی به دست سرباز روی آسفالت خوابانده و رها نمودند.

آقای حاج‌جعفر کاشانی اظهار داست: از درد ناله می‌کردم، ولی هیچ‌کس پاسخگو نبود. گفتم از رفتن به بیمارستان منصراف شدم و من را به داخل بند بازگرداندند؛ ولی آنها امتناع می‌کردند و من را به همان حالت به صورت شکنجه نگه داشتند.

وی افزود: بعد از داد و فریاد بسیار و سردادن شعار، مجددا همان آمبولانس نعش‌کش را آوردند و مرا به داخل آن انتقال داده و به بیمارستان مدنی کرج بردند.

این زندانی با اشاره به اینکه پس از معاینه پزشک متخصص، وی انجام ام‌آر‌آی را ضروری دانست، گفت: ولی پذیرش بیمارستان بدون توجه به دستور اکید پزشک و وضعیت بحرانی من و به بهانه اینکه زندان از پرداخت هزینه خودداری می‌کند، بدون معالجه من را به زندان برگرداندند.

آقای حاج‌جعفر‌کاشانی افزود: در حالی که قدرت حرکت نداشتم، من را با عصا و دستبند مجبور به طی مسافت ۵۰۰ متر نموده و با درد فراوان به بند منتقل کردند.

وی افزود: قبل از انتقال به زندان رجایی‌شهر و در زمانی که در زندان اوین بودم، یکی از ماموران وزارت اطلاعات به دیدار من آمده و عنوان کرد؛ فقط در صورت مصاحبه تلویزیونی و بازگو کردن متنی که آنها در نظر دارند، حاضر به درمان من هستند. در غیر این صورت من را به زندانی دوردست در یکی از مناطق محروم کشور انتقال خواهند داد.

لازم به توضیح است، حمید حاج‌جعفرکاشانی در دی ماه سال ۹۹ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری برای اتهام "اجتماع و تبانی" به سه سال و شش ماه حبس و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و به مدت دو ماه روزی چهار ساعت کار اجباری در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت نظارت حراست این بنیاد محکوم شده است.