ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۹, یکشنبه

احراز هویت تعدادی از محکومان به اعدام در زندان خورین ورامین


 احراز هویت تعدادی از محکومان به اعدام در زندان خورین ورامین

خبرگزاری هرانا – هویت و جزییاتی از پرونده ۱۹ زندانی محکوم به اعدام که ساکن بند های ۷ و ۸ زندان خورین ورامین هستند، توسط هرانا گردآوری شده و در ادامه می آید. این زندانیان پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت ۱۹ تن از زندانیان محکوم به اعدام که در زندان خورین ورامین به سر می‌برند، احراز شده است.


این زندانیان که هم اکنون در بندهای ۷ و ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرند، پیشتر از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.


اسامی این زندانیان که توسط هرانا گردآوری و احراز شده به شرح زیر است:

۱. علی اکبر تاجی، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۲. ایرج گراوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۲۱۲ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۳. یونس جلیلیان، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۲۱۲ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۴. رضا کولیوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۲۱۲ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۷ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۵. احسان گراوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۲۱۲ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۶. بهزاد کولیوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷۴ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۷ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۷. رضا کولیوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۲۱۲ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۸. سجاد کولیوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷۴ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۷ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۹. یوسف پارسه، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۵۰ کیلو مواد از نوع شیشه) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۰. خسرو گراوند، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷۴ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۷ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۱. نادر سرخابزهی، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۵۰ کیلو مواد از نوع شیشه) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۲. امین هواسی، در سال ۹۹ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ورامین با ریاست قاضی رامش از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷۵ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۳. محمد جمعه زاده، در سال ۹۷ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ورامین با ریاست قاضی رامش از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷۵ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۴. داوود محمدی، در سال ۹۹ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ورامین با ریاست قاضی رامش از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۵۰۰ کیلو مواد از نوع مرفین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۵. البرز گراوند، در سال ۹۹ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ورامین با ریاست قاضی رامش از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۶. محمد حسینی، در سال ۹۹ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ورامین با ریاست قاضی رامش از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۷ کیلو مواد از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۷. شیرولی گراوند، در سال ۹۹ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ورامین با ریاست قاضی رامش از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۵ کیلو مواد مخدر از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۸. حشمت یارمرادی، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۴۴ کیلو مواد مخدر از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


۱۹. شایان کرمزاده، در سال ۹۷ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر (۴۴ کیلو مواد مخدر از نوع هرویین) به اعدام محکوم شد و پرونده وی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. وی هم اکنون در بند ۸ زندان خورین ورامین بسر میبرد.


هرانا کماکان هویت سایر محکومان به اعدام در این زندان را در دست بررسی و احراز دارد.


بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.