ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۹, یکشنبه

تفتیش منزل ۳ شهروند بهائی در مشهد و شیراز


 تفتیش منزل ۳ شهروند بهائی در مشهد و شیراز

خبرگزاری هرانا – در ادامه تفتیش منازل و بازداشت تعدادی شهروند بهایی در شهرهای مختلف، امروز یکشنبه ۹ مرداد، منازل شادی خاصه زاد و هدیه غیابی شهروندان بهائی ساکن مشهد و منزل راحله کشانی در شیراز به صورت جداگانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی و خانواده این شهروندان بهائی را توقیف کردند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱، منازل ۳ شهروند بهائی ساکن مشهد و شیراز توسط نیروهای وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت.


یک منبع مطلع در خصوص تفتیش منزل شهروندان بهائی در مشهد به هرانا گفت: ساعت ۹ صبح امروز ماموران وزارت اطلاعات با در دست داشتن حکم “بازرسی” به منازل شادی خاصه زاد و هدیه غیابی رفتند و ضمن تفتیش منزل اقدام به ضبط لوازم شخصی و الکترونیکی اعضای خانواده کردند. هنگام تفتیش منزل خانم خاصه زاده در سفر بود و به همسر وی گفته شده که پس از بازگشت از سفر باید به وزارت اطلاعات مراجعه کند.

همزمان مامورین امنیتی منزل راحله کشانی شهروند بهائی ساکن شیراز را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی و کتب دینی را ضبط کرده و با خود بردند.

یک منبع مطلع در خصوص تفتیش منزل این شهروند بهائی گفت: خانم کشانی به تازگی عمل جراحی داشته و به دلیل نامساعد بودن حال جسمانی بازداشت نشده است.


طی روز جاری، هرانا در گزارشی از بازداشت مهوش ثابت (شهریاری)، فریبا کمال آبادی، عفیف نعیمی، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران” و همچنین سامان استوار، دیگر شهروند بهایی خبر داده بود. همچنین منازل و محل کار این شهروندان به همراه چهار شهروند دیگر به اسامی نصیر هروی، کامیار حبیبی، مظفر نبیلی و سارا شعبان توسط ماموران امنیتی تفتیش شده و برخی از لوازم شخصی آنها از جمله موبایل، لوازم الکترونیک، و آثار مربوط به آئین بهائی ضبط شد.


شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.