ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ شهریور ۱, سه‌شنبه

بازداشت یک شهروند ساکن‌ بوکان توسط نیروهای امنیتی

 

ندای روشن - امروز سه شنبه ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، ماموران امنیتی در شهرستان بوکان از توابع استان آذربایجان غربی، حسین‌احمدی را بازداشت کردند.‌

به گزارش ندای روشن  به نقل از کُردپا، روز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، حسین احمدی، فرزند: ابوبکر، اهل روستای باغچه از توابع بوکان در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 
براساس این گزارش، بازداشت حسین احمدی، در محل کار وی صورت گرفته و از مکان نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست. 
همچنین، از ارگان بازداشت کننده و علت بازداشت حسین احمدی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دسترس نیست. 
سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  
بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.
ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
اعتراف گیری توام با تهدید و ارعاب، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 
در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.
ندای روشن