ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۱, جمعه

انتقال شاپور مرادی به زندان مرکزی سنندج

 


ندای روشن - امروز جمعه ۲۱مرداد ماه ۱۴۰۱، شاپور مرادی، پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان مرکزی شهر سنندج منتقل شد. 


به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کُردپا، روز چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱، شاپور مرادی، اهل روستای تنگسیر از توابع سنندج در استان کردستان، پس از اتمام بازجوئی ها در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان این شهر منتقل شد. 


براساس این گزارش، اتهام تفهیم شده به شاپور مرادی در نواحی بازجویی《همکاری با یکی از احزاب مخالف کُرد مخالف نظام》عنوان شده است. 


لازم به ذکر است، شاپور مرادی، در تاریخ ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱، در محل کار خود واقع در شهر سنندج بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بود. 


بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.


ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.


اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 


در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.

ندای روشن 1401/05/21