ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۳, یکشنبه

 سلیمان سالک با تودیع وثیقه آزاد شد



ندای روشن - امروز یکشنبه ۲۳مرداد ماه ۱۴۰۱، سلیمان سالک، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد. 


به گزارش ندای روشن به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز شنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱، سلیمان سالک، متولد: ۱۳۳۲، اهل مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان شهرستان نقده آزاد شد.‌

براساس این گزارش، آزادی سلیمان سالک با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد تومان صورت گرفته و او باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد. 

لازم به ذکر است، سلیمان سالک، در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱، پس از اتمام مراحل بازجویی و صدور قرار وثیقه از بازداشتگاه امنیتی ارومیه به زندان شهرستان نقده منتقل شده بود. 

در تاریخ ۷ تیر ماه ۱۴۰۱، سلیمان سالک، در مسیر جاده پیرانشهر به سمت مهاباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در ارومیه منتقل شد. 

بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن افراد، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.