ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

بلاتکلیفی میثاق معنوی پور، شهروند بهایی در بازداشت و آزادی الحان هاشمی با تودیع وثیقه

حقوق بشر در ایران - امروز سه شنبه ۱۸مرداد ماه ۱۴۰۱، الحان هاشمی، شهروند بهایی پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد و قرار بازداشت میثاق معنوی پور به وثیقه تبدیل شد.‌


به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، الحان هاشمی، شهروند بهایی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.‌ همچنین برای آزادی میثاق معنوی پور، دیگر شهروند بهایی اهل شیراز وثیقه صادر شده و در مراحل تودیع قرار دارد.‌

براساس این گزارش، آزادی الحان هاشمی با تودیع وثیقه صورت گرفته و او باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود و با تشکیل احتمالی جلسه بازپرسی مجدد خود باشد.‌

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:"برای آزادی میثاق معنوی پور نیز وثیقه صادر شده و خانواده او در حال طی مراحل اداری وثیقه هستند."

این منبع مطلع در خصوص اتهامات این ۲ شهروند بهایی افزود:"از مصادیق حقوقی اتهامات الحان هاشمی و میثاق معنوی پور اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما آنچه مشخص شده این اتهامات مرتبط با فعالیتهای آنها در یک گروه مرتبط با دیانت بهایی بوده است."

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، الحان هاشمی و میثاق معنوی پور، توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل و اوایل مردادماه پس از اتمام مراحل بازجویی، الحان هاشمی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود. 

شهروندان بهائی بر طبق بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران هستند. سرکوب این شهروندان در غالب؛ پلمپ محل کسب، محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی، تخریب قبرستانها و دیگر مکانهای مقدس آنها و اعمال سایر محدودیت های اجتماعی است.

در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشارهای امنیتی و موج گسترده بازداشت، سرکوب محرومیت بهائیان ایران از حقوق شهروندی شان در ایران هشدار داده بود. 

سرکوب بهائیان ایران ناقض مفاد ۲ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد ۲ و ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی، انجام تبلیغات و آموزشهای مذهبی چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی است. 

سرکوب آزادی عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  

بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.

 حقوق بشر در ایران ۱۸.۵.۱۴۰۱