ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۳۰, یکشنبه

حنان هاشمی، شهروند بهایی با تودیع وثیقه آزاد شد



 ندای روشن - امروز یکشنبه ۳۰مرداد ماه ۱۴۰۱، حنان هاشمی، شهروند بهایی پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع وثیقه از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. 

به گزارش ندای روشن ، امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱، حنان هاشمی، شهروند بهایی ساکن شیراز و محبوس و بلاتکلیف در زندان عادل آباد، پس از تودیع وثیقه ای به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شد. 
براساس این گزارش، آزادی حنان هاشمی، پس از تحمل ۳۴ روز بازداشت و بازجویی های فشرده و تحمل بلاتکلیفی صورت گرفته و باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد. 
لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، حنان هاشمی، توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت و جهت‌بازجویی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه این ارگان امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد اتمام بازجوئی ها به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود. 
در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشارهای امنیتی و موج گسترده بازداشت، سرکوب محرومیت بهائیان ایران از حقوق شهروندی شان در ایران هشدار داد. 
سرکوب بهائیان ایران ناقض مفاده ۲ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید کرده است. 
سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  
بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.
ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 
در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.
ندای روشن