ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۲۴, دوشنبه

آزادی سها ثابتی، شهروند بهایی با تودیع وثیقه 

 


ندای روشن - امروز دوشنبه ۲۴مرداد ماه ۱۴۰۱، سها ثابتی رحمانی، شهروند بهایی اهل ساری پس از اتمام بازجوئی با تودیع وثیقه آزاد شد.‌


به گزارش ندای روشن ، روز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱، سها ثابتی رحمانی، شهروند بهایی، ساکن شهر ساری، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد. 

براساس این گزارش، آزادی سها ثابتی، با تودیع وثیقه صورت گرفته و این شهروند بهایی باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد. 

لازم به ذکر است، سها ثابتی رحمانی، در تاریخ ۹ مردادماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه امنیتی منتقل شده بود. 

در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشارهای امنیتی و موج گسترده بازداشت، سرکوب محرومیت بهائیان ایران از حقوق شهروندی شان در ایران هشدار داد. 

سرکوب بهائیان ایران ناقض مفاده ۲ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید کرده است. 

بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اعتراف گیری توام با تهدید، ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است. 

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.