ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۳۰, یکشنبه

گزارشی از وضعیت سهیل یداللهی زندانی سیاسی محبوس در زندان بجنورد



 ندای روشن - امروز یکشنبه ۳۰مرداد ماه ۱۴۰۱، سهیل یداللهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بجنورد دوران حبس خود را سپری می کند. 

به گزارش ندای روشن ، امروز یکشنبه ۳۰مرداد ماه ۱۴۰۱، سهیل یداللهی، فرزند: سعید، فعال فضای مجازي و زندانی سیاسی محبوس در زندان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی، دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود را به اتهام《توهین به مقدسات اسلامی》سپری می کند. 
لازم به ذکر است، سهیل یداللهی، در تاریخ ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در جاجرم بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد. 
با آغاز مراحل دادرسی، در زمستان ۱۳۹۹ توسط دادگاه انقلاب شهرستان جاجرم از توابع شهرستان بجنورد محاکمه و به اتهام《توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی》به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام《فعالیت تبلیغی علیه نظام》هم‌به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. 
پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده سهیل یداللهی به شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی، به ریاست عباسعلی وحیدی، حکم صادره بدوی عینا تائید شد.‌ با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی و تجمیع جرائم اجرای ۵ سال حبس تعزیری برای این فعال فضای مجازی لازم به اجرا شد. 
سهیل یداللهی، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب جاجرم، بازداشت و به زندان شهرستان بجنورد منتقل شد.‌
سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.  
بازداشت خودسرانه، عدم تفهیم فرد در لحظه بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.
ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است
ندای روشن