ندای روشن حقوق بشر ایران« حرکتی جهت آگاهی وعدالت درایران»

Afghanistan
سرپرست و نویسنده, روشن

۱۴۰۱ مرداد ۵, چهارشنبه

انفجار مین و تیراندازی نیروهای نظامی؛ زخمی شدن دو کولبر در مرز نوسود و بانه

 


امروز سه شنبه ۴ مرداد، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرز نوسود، یک کولبر زخمی شد. همزمان، انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در مرز بانه، مصدومیت یک کولبر دیگر را در پی داشت.

 به نقل از کولبر نیوز، امروز سه شنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۱، تیراندازی نیروهای نظامی در مرز نوسود، منجر به زخمی شدن یک کولبر شد.


هویت این کولبر، “جلیل کریمی، پدر سه فرزند و اهل روستای شرکان از توابع شهرستان پاوه” عنوان شده است.


بر اساس این گزارش، آقای کریمی از ناحیه ساق پا مورد اصابت ساچمه قرار گرفته و به شدت زخمی شده است.


بنابر خبری دیگر، طی روز جاری بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در مرز بانه، یک کولبر دیگر از ناحیه دست دچار مصدومیت شده که در این گزارش به هویت وی اشاره ای نشده است.


کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۱ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.


به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.


لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.